fbpx

ProRail en NS onder verscherpt toezicht van inspectie

klok 11 dec 2012 20:07

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wil dat ProRail en NS Reizigers veiligheidsrisico’s beter meewegen bij het vastleggen en aanpassen van de dienstregeling. Dat stelt de ILT naar aanleiding van haar onderzoeksrapport ‘Frontale botsing tussen twee reizigerstreinen bij Amsterdam Westerpark’. 

De inspectie gaat in het rapport niet in op de oorzaken van de botsing omdat die onderwerp zijn van het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV), die vandaag ook het onderzoeksresultaat presenteerde.

Op de dag van de botsing was er door spoorwerkzaamheden een aangepaste dienstregeling. Hierdoor waren er minder sporen beschikbaar. NS en ProRail hadden in de dienstregeling te weinig speling gepland voor de passage van twee elkaar tegemoetkomende treinen en te veel vertrouwd op de opvolging van een rood sein door de machinist.

Maatregelen geëist
Omdat de veiligheidsrisico’s hiermee onvoldoende zijn meegewogen, voldoet het veiligheidszorgsysteem niet aan de wettelijke eisen. De inspectie heeft maatregelen geëist voor het reduceren van de risico’s. De ILT heeft ProRail en NS hiervoor onder verscherpt toezicht gesteld.

Dienstregeling 2014
ProRail en NS erkennen de noodzaak voor maatregelen en geven aan dat de veiligheidscriteria beter moeten worden verankerd in de dienstregeling. De ILT heeft er vertrouwen in dat de sector dit goed oppakt. Als het nodig is om een risico te minimaliseren zal met minder treinen worden gereden. De maatregelen moeten er toe leiden dat in de planning van dienstregeling 2014 treinen alleen op voor de machinist logische plaatsen voor een rood sein stoppen.

Eerdere aanbevelingen
Het verscherpte toezicht volgt niet alleen uit de tekortkomingen maar ook op het onvoldoende reageren op eerdere vergelijkbare aanbevelingen en bevindingen van ongevalonderzoeken van de Onderzoeksraad voor Veiligheid en de ILT. NS en ProRail vertrouwden te veel op het rode sein als laatste barrière voor de machinist om te stoppen, terwijl ze weten dat jaarlijks meer dan 150 treinen door rood rijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.