Regering, Rover en vervoerders samen op zoek naar oplossingen overwegbeleid
20 dec 2024 9:44
De regering moet samen met reizigersvereniging Rover en de spoorvervoerders gaan kijken tot welke problemen het overwegenbeleid leidt en welke oplossingen hiervoor zijn. De Tweede Kamer heeft hiervoor donderdagavond een motie aangenomen. Overwegen zitten het treinverkeer steeds meer dwars.
Vorige week gingen in de Kamer al meerdere stemmen op dat het overwegbeleid wellicht te streng is. De Kamer bewoog staatssecretaris Chris Jansen er toen al toe om toe te zeggen dat hij het beleid gaat heroverwegen. Dat gebeurt in de loop van 2025.
Nog voor mei resultaat
Hester Veltman van de VVD wil wat meer vaart zetten en stelde daarom een motie op die de staatssecretaris opdraagt met Rover en de vervoerders te gaan praten over de problemen van het overwegbeleid, samen mogelijke oplossingen te vinden en de Kamer nog voor 1 mei over de uitkomsten te informeren. De motie werd unaniem aangenomen door de Kamer.
Overwegen vormen steeds vaker een obstakel voor het treinverkeer. Volgens de huidige regels mag het treinverkeer niet uitgebreid worden op trajecten waar overwegen liggen. Recent leidde dat tot een probleem voor de spitstreinen tussen Amersfoort en Harderwijk die door het beleid niet mochten rijden. Door een andere motie van Veltman en Olger van Dijk (NSC) werd dit opgelost.
Rover wil ander beleid
Rover stuurde de Tweede Kamer onlangs een brandbrief over de problemen met de overwegen. In de brief pleitte de vereniging voor een aanpassing van de huidige regels. Rover wil dat er meer wordt gekeken naar het totale beeld op het spoor en niet alleen apart naar de betreffende overweg(en). ’’Door goede keuzes te maken en de huidige eisen te versoepelen kan de veiligheid alsnog worden verbeterd en tegelijk de realisatie van nieuwe verbindingen zoals de Nedersaksenlijn veel goedkoper worden’’, aldus Rover.
(c) Treinreiziger.nl
Goede zaak dat dit nu aangepakt wordt. Zo zie je maar, artikelen schrijven over zulke dingen hebben best wel effect.
In Belgie iedere week een ongeluk of bijna ongeluk.
Zoals wederom vandaag.
Vrtnws.be
De verbinding naar Zaventem vanwege werkzaamheden beperkter.
Er rest Bart de Wever bij zijn regeringsvorming nix anders dan werknemersrechten niet in te perken.
Ga het halen bij de vermogenden die hun opbrengsten niet verkrijgen door te werken.
Hoe meer belastingkorting en belastingontheffingen landen als Nederland en Amerika weggaven, hoe minder middelen om de publieke voorzieningen op peil te houden (hoe verschillend de gekozen landen ook zijn)
En er is groot verschil tussen een ondernemer die met hard werken en grote klantvriendelijkheid een goed draaiend bedrijf opbouwd, of de huisjesmelker die anderen voor zich laat werken voor (huur)woekerprijzen (al dan niet met schimmel in de woningen).
Belastingklimaat en publieke voorzieningen in de VS zijn niet met Nederland te vergelijken. Iemand een mening over het OV inde VS?
In ieder geval over het spoor in Amerika. Dat is het niveau van een derde wereld land. Uitgezonderd Washington – New York (North East Corridor) en Miami – Orlando – Tampa.
Regelmatig ongelukken waar zelfs trein passagiers omkomen. Ontsporingen van treinen gebeurt regelmatig. Grootste deel van het Amerikaanse spoornet is niet geëlektrificeerd. En waarschijnlijk zijn vele spoortrajecten enkelsporig.
Burgers, politiek en bedrijfsleven zijn niet geïnteresseerd in goed spoor. Uitgezonderd Californië. Wie een nieuwe spoorlijn wil aanleggen wordt al snel tegengewerkt door boeren, landeigenaren en luchtvaartmaatschappijen.
Zoals je al aangeeft zijn belastingklimaat en publieke voorzieningen in Amerika niet te vergelijken met Nederland. Qua spoor en treinen is Nederland nog modern t.o.v. Amerika.
Sterker nog. Amerikaanse expats loven de hoge frequentie aan treinen in Nederland. Dat zijn ze niet gewend in Nederland.
Helemaal waar, maar Nederland met Amerika vergelijken is net zoiets als Massachusetts met de EU vergelijken. Je vergelijkt één staat (en dan nog een kleine) van een unie met een andere gehele unie.
Als je de USA met Europa vergelijkt, dan zijn de vershillen veel minder, al heeft de EU veel meer hogesnelheidslijnen en veel meer elektrificatie.
Nederland kun je beter vergelijken met een grote stad met een metronet aangezien er geen echte lange afstandstreinen zijn.
Hahaha, en als het geld van vermogenden dan uiteindelijk ook op is, waar ga je het dan halen? Slimmerik.
Hangt er dus vanaf hoe ze aan het vermogen zijn gekomen. Amerika laat zien dat het fiscaal ontzien van de rijke vermogenden (of een maatschappelijke tweedeling tussen mensen met een diploma van een school met goede reputatie vs de rest) ook niet alles is.
Er zijn inderdaad veel te veel overwegen in NL. Op de minder drukke lijnen is dat niet zo erg als het ook een minder drukke weg is (maar wel bewaakt). Maar er worden soms ook verkeerde beslissingen genomen. Zo heeft Dieren de hoofdweg door het dorp heen verdiept aangelegd, maar de drukke overweg bij het station is gehandhaafd, waarom die ook niet meteen verdiept ?
En in de naburige dorpen Rheden en Velp zijn in elk maar liefst zes overwegen over een stuk van twee km. Kan dat niet minder ?
Let wel dat Prorail al flink werk maak met het aanpakken van onbewaakte overwegen. Bij ons lag afgelopen jaar een aantal dagen de trein eruit en ineens waren we van 6 onbewaakte overwegen verlost.
Ken de situatie in Dieren, maar voor het verdiepen van de weg voor een betere doorstroming is Prorail waarschijnlijk niet bij betrokken, maar voor het verdiepen of overbruggen van spoorwegen moet dit wel. Ook staat er al vrij veel bouwwerken bij een overweg, waardoor overbruggen en ondertunnelen moeilijk wordt. Ook zit hier meteen een prijskaartje aan. Dan hadden ze het tergelijk aangepakt moeten worden en daar zijn we nu ver van weg.
Idealiter zou je het spoor in Dieren moeten verdiepen, zoals in Almelo, maar hier zit ook een stevig prijskaartje en het niet niet alleen Dieren, maar vele andere plaatsen waar dit wenselijk is. Hoe duurder de trajectkosten, ook hoe duurder het treinkaartje. En daar worden de reizigers ook niet blij van. Kortom er zijn geen gemakkelijke oplossingen.
Als je te weinig overwegen hebt dan snij je een dorp / stad in tweeen en worden fiets en loop afstanden snel autoafstanden. Dit lijkt me ook niet de bedoeling. Uiteindelijk kan meer treinen dus met iets minder strenge eisen bij overwegen.
Overwegen hoeven niet per se gelijke spoor en wegkruisingen te zijn die wel vaak met overwegbomen beveiligd worden. Deze zijn op zich wel veilig als je tenminste niet levensmoe of een stunter bent, maar keurig wacht tot de rode lichten gedoofd zijn. Het grootste probleem zijn de overwegen in drukke binnensteden of drukke doorgaande wegen, vanwege het vele wegverkeer. Overwegen kunnen ook viaducten of bruggen zijn die over het spoor gebouwd zijn. Maar ook kiest men vaak voor ondertunneling bij het spoor. Driebergen Zeist had een beruchte overweg, maar heeft nu een ondertunneling en een fraai trein en busstation, het traverse project in Dieren heeft een veilige bijdrage rondom het station geleverd en Gilze Rijen krijgt naast de geopende Vijf Eiken onderdoorgang , een nieuwe nabij het station! Nunspeet, Wolfheze, Heerhugowaard en Maarsbergen zijn nu ook een bouwwerf voor hun onderdoorgangen voor wegverkeer, dat nu nog voor drukke gelijkvloerse spoorovergangen moet wachten. Ook is er een wandelduiker voor wandelaars nabij Nieuwerbrug aan het spoor Woerden Alphen aan den Rijn aangelegd en er worden oversteekplaatsen gecreëerd voor dieren bij weilanden, bossen en andere natuurgebieden. Dus op allerlei vlakken kun je het spoor of weg oversteken!
Er is maar één juist woord voor het dwars liggen om treindiensten uit te breiden: “regelzucht”!
Het staat dan ook in de kop: op zoek naar oplossingen overwegbeleid. Overwegbeleid zijn blijkbaar problemen waar oplossingen voor gevonden moeten worden.