‘Reizigers tussen Maastricht en Luik dupe van bureaucratische oorlogsvoering’

De Nederlandse en Belgische reizigersverenigingen Rover, TreinTramBus en Navetteurs.be roepen politieke leiders in Nederland en België op om snel de vergunningen te regelen die nodig zijn om met de nieuwe treinverbinding tussen Maastricht en Luik te starten. Volgens hen dreigen reizigers het dupe te worden van de bureaucratische oorlogsvoering rond de drielandentrein.

Overstap dreigt

Arriva wil zo snel mogelijk van start gaan met de drielandentrein tussen Aken, Maastricht en Luik. Door strijd over regelgeving dreigen reizigers tussen Maastricht en Luik echter in Visé over te moeten stappen. De Belgische instanties geven de trein van Arriva namelijk geen vergunning. Op dit moment wordt de verbinding tussen Maastricht en Luik, die nog niet doorrijdt naar Aken, gereden met verouderde Belgische treinstellen omdat omgekeerd de vernieuwde treinen geen vergunning hebben om Nederland in te rijden.

Geen millimeter toegeven

In België ligt de komst van Arriva gevoelig. De Belgische spoorwegen NMBS wil het spoor graag in handen houden, terwijl Arriva voorstander is van marktwerking op het spoor. Volgens Belgische media ligt samenwerken met Nederland bovendien gevoelig vanwege het Fyra debacle. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven zet zich in om de drielandentrein mogelijk te maken. Zij heeft volgens NRC Handelsblad herhaaldelijk geprobeerd haar Belgische ambtgenoot François Bellot (Mobiliteit, Mouvement Réformateur) op andere gedachten te brengen, maar vooralsnog zonder resultaat. “België zal geen millimeter toegeven”, citeert het NRC een woordvoerder van de Belgische minister Bellots. “We hanteren hier Belgische en Europese veiligheidsregels voor het spoorverkeer, ook tussen Luik en de Nederlandse grens, en daar voldoet het materieel niet aan.”

Stop bureaucratische oorlogsvoering

Volgens Rover, TreinTramBus en Navetteurs.be is er echter geen enkele reden om de lijn te vertragen. “België weert de nieuwe trein onder het mom van Europese regelgeving, die voorschrijft dat treinen in 2025 het Europese beveiligingssysteem moeten hebben. De nieuwe Arriva-trein heeft dat inderdaad nog niet, maar krijgt dat ruim voor 2025 wel”, reageren de organisaties in een persbericht. De organisaties denken dat de drielandentrein in een grote behoefte zal voorzien, en roepen de betrokken partijen daarom op om de bureaucratische oorlogsvoering te staken en het belang van de reizigers voorop te stellen.

Nieuwe eisen

Maar voorlopig vliegen de verwijten over en weer. Zo schetsen Belgische media een schrikbeeld. Er zou geen dienstregeling aangevraagd zijn en de toelatingsprocedure van de nieuwe treinstellen zou nog niet gestart zijn. Arriva ontkent dit. De toelatingsprocedure is volgens Arriva door fabrikant Stadler in gang gezet, en de dienstregeling is door NS namens Arriva aangevraagd. Dat de zaak nu opeens escaleert is opvallend. Al ruim twee jaar wordt er over de verbinding constructief gesproken, tot vorige maand. Volgens de Limburgse gedeputeerde Hubert Mackus kwamen de Belgen vorige maand opeens met aanvullende eisen. “Het materieel van Arriva moet nu voldoen aan veiligheidsvoorschriften waar België zelf ook niet aan voldoet”, aldus Mackus in NRC.

20 gedachten over “‘Reizigers tussen Maastricht en Luik dupe van bureaucratische oorlogsvoering’”

  1. Fred Emmer schreef:

    Gaat er in België nou eindelijk eens iets lukken zonder dat er weer jaren ruzie gemaakt moet worden? Mijn voorouders komen uit België, geen wonder dat ze daar vertrokken zijn. Nederland is niet perfect, ik al helemaal niet maar hoe kan een zo ontwikkeld volk zich zo onvolwassen gedragen? Winnen doe je samen, niet alleen!

    1. dries molenaar schreef:

      Winnen zal voor hen zijn dat er geen trein rijdt.

    2. hanzeboog2012 schreef:

      It takes two to tango. De Fyra en nu deze zaak laten zien dat de NMBS/SNCB graag op hun voorwaarden willen. In de Fyra enquête kwam naar voren dat er tussen NMBS en Nederlandse spoorvervoerders een cultuurverschil is.

      Het is aanpassen van de Nederlandse vervoerders aan NMBS. Zie NS die nu prima samenwerkt m.b.t. Beneluxtrein. NMBS heeft wel belang bij de Beneluxtrein op hun voorwaarden. En die voorwaarden zijn dat de Beneluxtrein via luchthaven Zaventem rijdt.

      Wel zijn op het Belgische en Nederlandse spoornet verschillen met regelgeving, techniek, hoogte van perrons (meeste Belgische perrons zijn niet 76 cm zoals in Nederland), treinmaterieel etc.

      Jammer dat de samenwerking tussen spoorwegmaatschappijen in Europa niet altijd optimaal is. DB en ÖBB zijn degene die zeer goed samenwerken met betrekking tot Railjet. Een schoolvoorbeeld hoe het wel moet. Maar dat heeft zijn redenen.

  2. abc schreef:

    ETCS is in dienst in de knooppunt Luik Guillemins sinds december 2017. ETCS hebben aan boord van de Drielandentrein is dus niet “nice to have” : het gaat over de veiligheid van de reizigers.

    In Belgïe is ETCS reeds in dienst tussen Ekeren – Antwerpen – Mechelen – Leuven – Ottignies – Namen – Dinant – Virton – Rodange (LU), Schaarbeek – Leuven – HSL 2 – Ans – Luik Guillemins – Chênée, Diksmuide – De Panne, Ottignies – Fleurus – Auvelais – Namen en de roll-out op rest van het Belgische spoorwegnet gaat op volle tour voort.

    Verplichting om ETCS in te bouwen in nieuwe treinen (d.w.z. besteld na 1ste januari 2012 of in dienst gesteld na 1ste januari 2015) is een Europese verplichting sinds juli 2009. Sinds de eerste projectvergadering in 2015 heeft DVIS (Belgische veilgheidsinstantie voor spoorwegen) deze verplichting herinnerd.

    Hadden Stadler en Arriva de nodige stappen ondernomen sinds 2015, dan zou ETCS nu al lang ingebouwd worden op de Drielandentreinen en zou de huidige ruzie nooit ontstond zijn.

        1. Johan schreef:

          Dank.

          Ik was eigenlijk meer op zoek naar de EU-verordening waarin staat dat materieel dat is besteld na 2012 of in dienst gesteld na 2015 met ETCS uitgerust moet zijn. Bij mijn weten maken Duitsland en Nederland ook deel uit van de EU en blijkbaar wordt die regel daar niet toegepast.

        2. Rian van der Borgt schreef:

          De genoemde jaartallen zijn de Belgische invulling. De EU-regelgeving heeft bij mijn weten iets ruimere termijnen.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Hebben de oude breaks treinstellen die op het traject rijden ERTMS? Naar mijn weten niet. Dus is het uit veiligheidsoogpunt op dit moment echt noodzakelijk?

      1. abc schreef:

        Inbouw van ETCS op de Break-treinstellen is aan de gang in het kader van het NMBS-project AMAR (inbouw van ETCS op 449 treinstellen en motorwagens).

        1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          Dat was bij mij onbekend.

    2. Johan schreef:

      Volgens de netverklaring van Infrabel:
      https://www.infrabel.be/nl/professionals/spoorwegondernemingen/netverklaring
      en in het bijzonder de kaart “C.06 Kaart S104-0”:
      https://www.infrabel.be/sites/default/files/documents/nv_c-06_kaart_seininrichtingssystemen_s104_0.pdf
      ligt er rond Luik voornamelijk TBL1+. ETCS ligt daar alleen vanaf Luik-Guillemins richting het oosten (v.v.). Op de sporen die noord-zuid door Luik-Guillemins lopen is volgens die kaart helemaal geen veiligheidssysteem geïnstalleerd, inclusief de hele lijn naar Nederland.

      1. abc schreef:

        De kaart c-06 is helaas verdouderd (laatste update maart 2015). Ik zal het laten opmerken aan Infrabel. Ik bevestig echter dat ETCS niveau 1 werd dienst tussen Chênée (aansluiting met HSL 3) – Luik-Guillemins – Ans – HSL 2 en Leuven tijdens de derde weekeinde van december 2017.

  3. Anoniem schreef:

    Belgen zijn enorm moeilijk met concurende bedrijven.Volgens mij wil Brussel marktwerking op het spoor overal is dat al behalve belgie.Raar waar ligt Brussel nu staat wel enigzins los van elkaar maar wel vreemd

  4. J. Struijk schreef:

    Wat een samenwerking en vooruitzicht betreffende de marktwerking. Zelfs dit levert alweer de nodige problemen op. En de reiziger is hierdoor weer de dupe. Maar ik ben niet anders gewend met deze onzinnige besluit voering.

  5. Robert schreef:

    Het zal wel weer aan de walen liggen. De Vlamingen zijn een stuk verstandiger en vooruitstrevender. Hun economie bloeit, in tegenstelling tot in Wallonië. Splits België! Eventueel Vlaanderen bij Nederland! Samen een sterke gezonde economie, eentalig Nederlands, met de 3(!) Grootste havens van Europa en de op 2 na grootste luchthaven.

    1. Simon schreef:

      Hm,
      Na lezing van bovenstaande reacties krijg ik het idee dat de Walen en Vlamingen prima samenwerken bij de invoer van ERTMS. Sterker nog, daar kunnen wij Nederlanders misschien nog wel iets van leren.

  6. wes schreef:

    Dat men in Nederland het Belgisch NMBS-materieel maar laat afkeuren…dan kunnen ze vanaf Visé met de bus naar Maastricht.

    1. Martijn schreef:

      En dan vervolgens de bussen weren vanwege emissies 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.