youtube treinreiziger zoeken zoeken

Reizigers verdienen half miljoen euro met treinkaartjesfraude

klok 10 apr 2018 10:33

Tussen 2014 en 2017 is er flink gefraudeerd met treinkaarten van de Nederlandse Spoorwegen. Voor minstens 400.000 euro is met NS-Business Cards gereisd, terwijl er niet één cent is betaald. NS is ook voor 100.000 euro getild met de regeling ‘geld terug bij vertraging’. Dat blijkt uit onderzoek van het Algemeen Dagblad naar fraude bij de Nederlandse Spoorwegen. NS erkent dat er voor minstens een half miljoen euro is gefraudeerd. Zeker vijftig treinreizigers kregen jarenlang geld terug bij vertraging, ook als zij die reizen niet maakten.

Bezitters van een NS-jaarkaart of een OV-studentenkaart hoefden tot juni 2014 niet in- en uit te checken. “Er was daardoor niemand die kon nagaan of die reis daadwerkelijk gemaakt was”, zegt een NS-woordvoerder tegen het AD. Tussen 2014 en 2016 vond zo weinig controle plaats op de geld-terugregeling dat de fraude aanhield. Een echtpaar uit Den Haag en een man uit Krommenie zijn door de NS voor de rechter gesleept. De laatste staat vandaag voor de strafrechter.

In het verleden werd ook het NS Kids Vrij abonnement langdurig misbruikt door volwassen reizigers. Daarover maakte het SBS 6-programma ‘Undercover in Nederland’ eerder een reportage. In de reportage werd ook duidelijk dat er met het Altijd Vrij abonnement gefraudeerd werd. Inmiddels heeft NS maatregelen genomen om de fraude te bestrijden.

Nieuwsbrief OV-Nieuws ontvangen?

(c) ANP / Treinreiziger.nl

22 gedachten over “Reizigers verdienen half miljoen euro met treinkaartjesfraude”

  1. Ariën schreef:

    Voor zover ik me kan herinneren is er ook fraude geweest met de NS Businesscard, waarbij er gereisd werd onder de naam van failliete of opgeheven bedrijven, waarbij er geen geld meer kon worden geïncasseerd, maar nog wel mee in- en uitgecheckt kon worden.

    Verder heet het programma van SBS 6 ‘Undercover in Nederland’

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ik dacht inderdaad dat dit in dezelfde aflevering aan de orde kwam, maar ik kon dat nergens echt vinden. Ik heb de naam nu voluit genoemd van het programma 🙂

  2. John O schreef:

    Wow met een omzet van 5 miljard kan je deze kostenpost als nihil wegzetten. Een willekeurige dagkaartactie kost ze net zoveel in omzetverlies. Natuurlijk kan je als NS op de kruimeltjes letten… Maar ik vind het bedrag bijzonder laag en ben erg onder de indruk dat de NS dit zo laag kan houden. In vergelijking met de zorgverzekeraars heeft de NS het zeer goed voor elkaar.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      De omzet van 5 miljard is heel Europa, en er is denk ik wel meer fraude geweest (neem Groepsretour in 2017), maar je hebt gelijk: het gaat om beperkte schade vanuit NS gezien. Het is wel goed om als bedrijf er op alert te zijn.

      1. Puck schreef:

        Groepsretour was (en is) geen fraude, Hildebrand, maar gewoon creatief gebruik van de regels. Dat de groep elkaar verder niet kent, maakt hen niet minder een groep. Het was de enige manier om voor normale prijs het land door te reizen, in plaats van die absurd hoge prijzen die je normaliter moet betalen tegenwoordig.

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Je hebt gelijk dat fraude niet helemaal het juiste woord is, al is doorverkopen echt verboden. Ik vind het wel een vorm van misbruik, als is opgenomen dat een samengestelde groep niet is toegestaan. Dat is echter een regel die natuurlijk oncontroleerbaar is, en dat er dan misbruik van kan worden gemaakt, kies je als bedrijf wel zelf voor.

        2. dries molenaar schreef:

          Leuk om u zo in de supermarkt te zien. Dit is te duur dat is te duur maar u neemt het wel mee terwijl u alleen voor de bananen zult betalen. Opsluiten is de beste remedie.

        3. Puck schreef:

          Dries, wat is dit dan voor een vage vergelijking? Heeft de Appie een aanbieding die ik heb gemist, waarbij het mogelijk is om een kar vol boodschappen mee te nemen en enkel de bananen te betalen? Het groepsretour was een aanbieding van NS. Daar mocht iedereen gewoon gebruik van maken. Niks illegaals aan. Je opmerking slaat dus kant noch wal. De prijzen in de supermarkt zijn de afgelopen decennia gelijk met inflatie gestegen. De prijsstijgingen bij NS liggen ver daarboven.

        4. Puck schreef:

          Komt trouwens nog bij: supermarkten zijn geen staatseigendom en hun dienst heet niet “openbare voedselverschaffing”. De NS is wel staatseigendom en hun dienst heet “openbaar vervoer”. Dat betekent dat ik wel degelijk van mening ben dat ik recht heb van spreken als de treinprijzen exorbitant stijgen en de directeurtjes van de vervoersmaatschappijen daar rijk door worden.

      2. dries molenaar schreef:

        Goh, volgens de gebruikers van die groepsretours en vele andere burgers (ook hier) was er helemaal geen sprake van bedrog of flessentrekkerij.

        1. Puck schreef:

          Zie mijn opmerking hierboven. De NS heeft dat groepsretour helemaal zelf aangeboden. Daar mocht gewoon iedereen gebruik van maken. Niks illegaals aan. Je lijkt er een beetje vanuit te gaan dat het merendeel van de Facebookgroepen samengesteld werd door mensen die eraan verdienden. Wat dat betreft nodig ik je uit eens in de verschillende groepen te kijken: het over-overgrote merendeel zijn gewoon mensen die zelf voor normale prijs wilden reizen. Ook ik heb geregeld negen andere mensen gevonden die dezelfde reis op dezelfde dag wilden maken. Heb ik geen cent aan verdiend. Hoeft ook niet, het kunnen reizen voor een normale prijs is voor mij voldoende. Als ik zo om mij heen kijk, heb ik de indruk dat het afschaffen van het groepsretour vooral de NS heel veel klanten heeft gekost. Ritten die voorheen nog goed gevuld zitten, zijn nu minstens een kwart leger en de Facebookgroepen hebben vooral plaats gemaakt voor gezochte autoritten. De cijfers zullen het uiteindelijk moeten uitwijzen, maar ik ben bang dat NS vooral in haar eigen vingers heeft gesneden.

    2. Costnix schreef:

      Elke form van frauds moët warden aangepakt!

      1. dries molenaar schreef:

        Te veel aan de Moët gezeten.

    3. Willem schreef:

      Volgens mij gaat dit bericht over stelende reizigers. En niet over de NS. Prima dat de NS het goed voorelkaar heeft, anders werd er misschien nog wel meer gestolen.

  3. Puck schreef:

    In ieder geval één manier van fraude kan NS simpelweg voorkomen, namelijk door stipter te gaan rijden. Scheelt ze weer een ton (voor zover bekend natuurlijk, want het lijkt me bijzonder sterk dat inderdaad slechts 50 mensen op dit idee zijn gekomen).

    1. Johan schreef:

      Maar Puck, de NS rijd al bijzonder stipt. Als je dan ook nog meeneemt hoe absurd druk het Nederlandse spoor bezet is dan mogen we best een beetje trots zijn op dit bedrijf.

      Op de omzet die NS draait valt 4 ton best wel mee eigenlijk.

      1. Puck schreef:

        In de eerste plaats rijdt NS alleen “bijzonder stipt” omdat we vertragingen tot 5 minuten niet mee hoeven te rekenen, terwijl ik dan wel degelijk te laat ben en wellicht ook mijn aansluiting mis. Als jij structureel vijf minuten te laat op je werk komt, gaat je baas je dat ook niet zomaar vergeven. Laat staan wat er van je gedacht zal worden als je telkens vijf minuten te laat op komt dagen bij een date.

        Maar als je die vertragingen even buiten beschouwing laat, is nog steeds zo’n 10% van de treinen te laat. Dat is best veel. Te veel. Dat erkennen de vervoerders en ProRail ook, daarom wordt er ook stevig gewerkt om bijvoorbeeld overwegen en wissels te schrappen. Maar dat komt wel een beetje als mosterd na de maaltijd. Ja, het spoor is druk. Daarom had al veel eerder in deze verbeteringen geïnvesteerd moeten worden, namelijk voordat het spoor zo druk werd. Je kan niet eerst meer treinen laten rijden en vervolgens bedenken dat daar wel capaciteit voor nodig is. Of meer reizigers aantrekken en pas later bedenken dat daar dus ook extra treinen voor nodig is, om vervolgens allerijl dan maar wat FLIRTs bij te bestellen.

        Al met al kan die stiptheid best wel beter. En hoewel vertragingen natuurlijk nooit helemaal te voorkomen zijn, is er echt wel flink wat dat NS en ProRail kunnen doen om de stiptheid te verbeteren. En ook de overheid kan hieraan bijdragen, bijvoorbeeld om dat geknutsel met privatisering zo snel mogelijk weer ongedaan te maken.

    2. Reiziger schreef:

      Om in aanmerking te komen voor geld terug bij vertraging moet de trein minstens 30 min vertraagd zijn, meestal is de vertraging veel korter waardoor de NS niets uitkeert.

      1. Erwin Wessels schreef:

        Meestal wel, maar als je door een kleinere vertraging een aansluiting mist en daardoor een half uur later op je bestemming bent, dan geldt de regeling ‘geld terug bij vertraging’ wel weer. Vele treinen (buiten de Randstad) rijden ieder half uur.

  4. dries molenaar schreef:

    Lijkt reuze erg maar het zijn verschillende zaken en allemaal klassieke oplichters en wanbetalers. Het is niet alsof er een lek in het systeem zit wat wel de ondertoon van de berichtgeving is. Zou men over andere bedrijven met deze omzet ook melden dat er oplichtingspogingen zijn geweest?

  5. René schreef:

    De reizigers die betrapt worden op zwartrijden en er mee wegkomen zouden ze een keer moeten aanpakken! De keren dat er iemand geen kaartje heeft als ik het meemaak wordt er door bijna geen enkele conducteur daadwerkelijk een bon uitgeschreven! Te weinig tijd of de aangehouden persoon is al op weg naar de uitgang zonder consequenties.

    1. dries molenaar schreef:

      Onwaarschijnlijk. Gelukkig gaat u niet dagelijks met de trein.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.