Review B-Europe: Treintickets lijken duurder dan ze zijn
21 dec 2018 11:10
Treinreiziger.nl test de komende periode de belangrijkste aanbieders van internationale treinkaartjes. Vandaag: B-Europe.com, het boekingskanaal voor internationale treinkaartjes van de Belgische spoorwegen. De Belgen verkopen niet alleen treinkaartjes van, naar en via België, maar ook treinkaartjes van bijvoorbeeld Nederland naar Berlijn, Praag of Wenen. Veel partijen hebben de neiging tickets goedkoper te presenteren dan ze daadwerkelijk zijn. Maar B-Europe.com schermt regelmatig met te dure “vanaf” prijzen.
- Deze week verschijnt er iedere dag een review. Zo zijn de review over NS International, de review over HappyRail en de review van Bahn.de al verschenen. Dat geldt ook voor de review van Trainline.nl. Vandaag B-Europe.
Toch goedkoper
B-Europe communiceert namelijk “vanaf-tarieven” inclusief zitplaatsreservering, ook als die niet verplicht is. Dat is van toepassing voor reizen van, naar en via Duitsland. Wie goed oplet komt er later achter dat het treinkaartje goedkoper uitvalt door de standaard aangevinkte zitplaatsreservering uit te schakelen. Dat kan soms een hoop schelen. B-Europe rekent namelijk tot 6 euro per trein en per persoon voor een zitplaats. Daarmee zijn de Belgen met stip de duurste van Europa. Een familie met twee volwassenen en twee kinderen betaald bij een retourtje Amsterdam – Praag of Amsterdam – Wenen alleen al tot € 144 aan zitplaatsreserveringen, zonder ook maar één ticket te hebben. Ter vergelijking: Deutsche Bahn rekent voor dezelfde zitplaatsen € 18.
Artikel gaat onder de afbeelding verder
Reactie B-Europe
B-Europe zegt in een reactie bewust gekozen te hebben om de zitplaatsreservering standaard aan te vinken. “In het verleden deden we dat niet, maar naar aanleiding van meerdere klachten hebben we dat veranderd. Het is geen pretje als je de hele reis moet staan. Om het comfort van de reiziger te verbeteren gaan we daarom standaard uit van een zitplaatsreservering” reageert B-Europe.com.
Zitplaats inbegrepen
De enorm hoge kosten voor een zitplaatsreservering zijn wat ons betreft een groot nadeel van B-Europe.com. Bij treinen waarbij verplicht een zitplaats gereserveerd moet worden, zoals bij Thalys, Eurostar en TGV, rekent B-Europe net als alle andere aanbieders geen kosten voor de reservering van de zitplaats.
Vernieuwde kleuren
We hebben onze eerste uitgebreide test uitgevoerd eind oktober. Inmiddels heeft B-europe.com de stijl van de website aangepast. De vernieuwde kleuren zijn wat ons betreft prettiger en komt het overzicht ten goede. Jammer is dat B-Europe zowel in de nieuwe als oude stijl niets doet om duidelijk te maken wat het laagste tarief is. Wel positief is dat B-Europe 8 verbindingen ophaalt, dat zijn er bij NS international slechts 6. Ook is de mogelijkheid aanwezig om nog meer treinverbindingen tegelijkertijd te bekijken.
Kortingskaarten en filters
Ook kun je bij B-Europe aangeven of je bijvoorbeeld in Nederland recht hebt op 40% of 100% korting. In tegenstelling tot bij NS International, kun je bij B-Europe wel een via-station gebruiken bij de zoekopties. Helaas zijn er in de zoekresultaten geen mogelijkheden om de reizen te filteren. Dat is iets wat we bij veel aanbieders missen.
Aanbod tickets
Zoals eerder genoemd is het aanbod van B-Europe groter dan je wellicht zou verwachten. Niet alleen reizen van, naar en via België zijn beschikbaar, maar ook andere reizen. Dat komt doordat de Belgen via hetzelfde boekingssysteem gebruik maken als NS (BeNeRail) en dus ook toegang hebben tot de tarieven van Deutsche Bahn. Het aanbod tickets komt daardoor min of meer overeen met NS International. Ondanks dat B-Europe zich niet primair op Nederland richt, kun je bij de Belgen toch ook met iDEAL betalen. Ook handig: er is een Nederlandse klantenservice.
De budgettrein Izy (Brussel – Parijs) zit net als bij de meeste andere aanbieders niet verwerkt in de boekingsmodule, wel promoot B-Europe op de homepage Izy. Wie daadwerkelijk een ticket wil kopen wordt naar de boekingsmodule van Izy doorgestuurd.
Tariefverschillen grotendeels verdwenen
Jarenlang was B-Europe.com relatief voordelig voor reizen tussen Nederland en België. En nog steeds zijn tickets vanuit Roosendaal en Maastricht naar België het voordeligst bij de Belgen. Maar doordat de intercity naar Brussel tegenwoordig via Breda rijdt, zijn de voordelige tickets van B-Europe nu veel minder interessant. Voor veel reizigers betekent reizen via Roosendaal of Maastricht immers nu extra reistijd en extra overstappen. Daardoor zijn in de praktijk de meeste prijsverschillen verdwenen. Sterker nog: de NMBS rekent voor alle reizen tussen Nederland en België (uitgezonderd Thalys/Eurostar, en uitgezonderd vanaf Roosendaal/Maastricht) een systeemtoeslag van 1 euro per ticket. Daardoor zijn NS en HappyRail vaak zelfs een euro goedkoper.
Conclusie
B-Europe prijst zich richting Duitsland uit de markt door de hoge vergoeding voor een zitplaatsreservering. Richting België heeft B-Europe vanaf Roosendaal en Maastricht tarieven die je niet elders zult vinden. Doordat reizen via Roosendaal nu minder interessant is geworden, en vanwege de hoge vergoeding die B-Europe vraagt voor een zitplaatsreservering, is ons oordeel dat de meerwaarde van B-Europe beperkt is.
B-Europe.com
Let op dat die systeemtoeslag op alle tickets geldt, ook op de gratis kinderkaartjes tot 12 jaar die je nodig hebt bij Kids Vrij (bij NMBS sowieso meereizende kinderen gratis).
Met vier personen Antwerpen-Breda-Antwerpen kost dus 8 euro meer bij de NMBS.
Inplaats van de website kunen 65+ beter in Roosendaal een ietwat langere overstap plannen &
in de hal uit de Belgomaat een Seniorenbiljet halen,9 euro verplicht dagretour naar eender welke bestemming in Belgie,ook te misbruiken als enkele ries :)))
Ook voor Weekendpassen etc kan dit voordelig zijn.
Het Seniorenbiljet is ook op de website te krijgen,gevoelig duurder…
Toegegeven,er wordt alles aan gedaan om Roosendaal om zeep te helpen,de Varkensstallen worden gerenoveerd tot Varkensneusjes,hopelijk
gaat het vooruit.
Een ic Bru-Roosendaal ?
Graag!!
Voor Antwerpen zou de bus 450 van Delijn een optie zijn,dagpasje Vlaanderen 6 euro vvk.
Overstappen in Turnhout Warande (heen) of station (terug),1 x per uur.
Duurde even lang als bnx trein via roosendaal,bovendien kun je met dit biljet Antwerpen doorkruisen,ook Wijnegem zit er in.
Dankzij Noordwestexpress.nl weet ik van de Thello Parijs-Milaan (Verona-Venetie) dagelijks voor weinig inklusief Thalys.