fbpx

Rover: geld terugvragen bij OV-chipkaart moet makkelijker

24 aug 2010 9:29

Rover wil landelijke voorschriften voor restitutie wanneer de reiziger vergeet uit te checken met de OV-chipkaart. Dit bespreekt de reizigersvereniging woensdag in een overleg met het Ministerie van V&W. Volgens de vereniging maken vervoerders het nu dermate moeilijk om geld terug te vragen, dat mensen het laten zitten.

Uit onderzoek van het Nederlands Dagblad bleek maandag dat er miljoenen euro´s worden verspild doordat reizigers vergeten uit te checken met de chipkaart en vaak geen restitutie aanvragen. Volgens Rover ligt een deel van de schuld echter bij de vervoersbedrijven: deze maken het moeilijk om geld terug te vragen. "Daardoor vinden veel mensen vinden dit de moeite niet waard" zegt een woordvoerder van Rover.

Verwarring
De afgelopen maanden ontving Rover honderden klachten van reizigers die probeerden hun teveel betaalde geld terug te krijgen nadat zij vergaten uit te checken of dit niet konden vanwege een technische storing. Het feit dat iedere vervoerder een eigen methode voor restitutie-aanvraag hanteert roept volgens Rover veel verwarring op. "Afhankelijk van de situatie en vervoerder moet de reiziger de klantenservice bellen, een formulier downloaden of een uitstapkaart aan de chauffeur vragen", legt een woordvoeder van Rover uit, "en bij sommige vervoerders, zoals bij Qbuzz en Veolia, kun je helemaal geen geld terugkrijgen."

Qbuzz
Een woordvoerder van Qbuzz weerspreekt de kritiek van Rover. "Op internet of via onze klantenservice kunnen reizigers een formulier aanvragen waarmee reizigers geld kunnen terug vragen." Dit is echter alléén mogelijk als er door falen van de apparatuur niet uitgecheckt kon worden. Voor de regio Rotterdam is het formulier hier te vinden, voor Friesland is hij hier te vinden.

Veolia

Bij navraag van Treinreiziger.nl bij Veolia Transport blijkt dat bij dat bedrijf coulant omgegaan wordt met reizigers die vergeten uit te checken. Reizigers kunnen hiervoor contact opnemen met de klantenservice van Veolia Transport.

Connexxion
Rover krijgt vooral veel klachten over Connexxion. "Connexxion controleert ieder detail, daardoor duurt de afhandeling erg lang. Een week of zes wachten is heel normaal en in een enkel geval zelfs meer dan 6 maanden."
Volgens Connexxion is momenteel de gemiddelde afhandelingstijd veel korter. "De beoordeling van een verzoek duurt nu een week. De financiële afhandeling kan vervolgens nog een week op zich laten wachten" laat een woordvoerder van Connexxion weten. 

Landelijke regels
Op dit moment is er geen enkele vervoerder die voldoet aan de wensen van Rover. Daarom wil de reizigersvereniging dat er landelijke regels komen. Die zouden de procedures moeten vastleggen en de maximale afhandeltijd voor restitutie aanvragen. Woensdag bespreekt de reizigersvereniging dit tijdens een overleg met V&W.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *