fbpx
De ICE Berlijn rijdt station Deventer binnen. Foto Stefan Verkerk

Rover protesteert tegen toeslag voor ICE Berlijn – NS handhaaft toeslag

22 okt 2025 15:59

Reizigersvereniging Rover wil dat NS de verplichte ICE-toeslag schrapt voor het gebruik van de ICE Berlijn voor binnenlandse ritten. Rover vindt de toeslag niet eerlijk. NS laat in een reactie aan Treinreiziger.nl weten de toeslag te handhaven.

NS International en Deutsche Bahn (DB) zetten nu op de verbinding tussen Amsterdam en Berlijn nieuwe ICE 3neo hogesnelheidstreinen in. Vanaf 1 november gaan alle ritten met deze trein. Wie met de ICE tussen Amsterdam, Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo wil reizen moet daarvoor een toeslag van 3 euro betalen. Dit geldt niet voor houders van een NS-abonnement, zakelijke OV-chipkaart of studentenkaart.

Geen alternatief zonder toeslag

Rover vindt het niet juist dat nu vooral incidentele reizigers geconfronteerd worden met de toeslag en vindt de toeslag om nog meer redenen onterecht. “De oude IC Berlijn voelde voor binnenlandse reizigers als een reguliere trein, aangezien hij eens per twee uur gewoon in de dienstregeling meerijdt”, zegt Rover-directeur Freek Bos. “Nu hebben reizigers tussen Amsterdam en Hengelo op die tijdstippen geen alternatief meer zonder toeslag.”

NS: hetzelfde geldt op ICE Frankfurt

NS weet van de bezwaren van Rover maar zal de toeslag behouden. “Op de verbinding is nu gestart met de nieuwe treinen en geldt de toeslag. Dat is hetzelfde als nu al geldt op de ICE-verbinding naar Frankfurt”, zegt NS-woordvoerder Anita Middelkoop. Ook voor de ICE München geldt de toeslag.

Omdat NS de treinen in open toegang rijdt, is het vragen van een toeslag toegestaan. Dat beaamt ook Rover. “Maar dat NS een toeslag mag vragen, wil niet zeggen dat het een goed idee is”, vindt Freek Bos. “De nieuwe trein is niet sneller. En dat hij nieuw is, mag ook geen reden voor een toeslag zijn. Het was vooral broodnodig want de oude trein was juist vaak vertraagd omdat de wagons versleten zijn.”

Wellicht weer vervangen door ICE L

De verbinding met Berlijn werd gereden met oude intercityrijtuigen van DB die ‘op’ zijn. DB wilde de rijtuigen vervangen door de nieuwe ICE L maar de levering van deze treinen is vertraagd en de ICE L wacht ook nog steeds op goedkeuring voor gebruik in Nederland. Daarom is de inzet van de ICE 3neo, die minder zitplaatsen heeft dan de trein met intercityrijtuigen en de ICE L, tijdelijk. Of dat ook voor de ICE-toeslag geldt, is nog niet bekend.

Rover roept op tot concurrentie

Rover meldt wel positief te zijn over de komst van nieuwe treinen, ’die de verbinding weer aantrekkelijker kunnen maken voor reizigers’. Maar omdat NS nu minder stoelen aanbiedt en die tegen een hogere prijs verkoopt, roept Rover andere vervoerders op om gebruik te maken van de mogelijkheid concurrentie aan te bieden op dit traject. Hoewel er wel vervoerders zijn met interesse om dit te doen, is het nog niemand gelukt dit tot uitvoering te brengen.

(c) Treinreiziger.nl 

4 6 stemmen
Artikel waardering
100 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
19 dagen geleden

Wat is een NS abonnement. Behoort dal-voordeel hier ook bij of hebben we het hier over de meer top tier abonnementen?
Het grootste bezwaar vind ik dat de prijs niet €3,- , maar in werkelijkheid €4,50 is (1,50 extra voor wegwerp OV-chipkaart), omdat ik deze ticket niet digitaal kan kopen en dat vind ik toch echt te gortig. (Ik gebruik niet de NS app en gebruik de webpagina om zaken op te zoeken, omdat ik geen duopolie smartphone heb.). En ik kan mijn toeslag die ik bij een NS kaartjes automaat NIET op mijn persoonlijke OV-Chipkaart zetten en hierdoor nog eens 50% extra mag betalen. Je zou toch mogen verwachten dat je de toeslag aan het kaart kunt koppelen waar je ritkaart (incheck) op staat.

Eddepetje
19 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ns abonnement zoals dalvrij en altijd vrij en weekend vrij.en toeslag kopen zou ook op de website kunnen

Jaap
19 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Je hoeft helemaal gaan extra euro te betalen want de toeslag kun je gewoon voor 3€ in de app kopen.

Baardstaart
18 dagen geleden
Antwoord aan  Jaap

Ik heb die app niet, omdat ik een privacy telefoon heb, dus deze valt al af. Wel is het zo dat ik met mijn dal voordeel hoogst waarschijnlijk geen toeslag nodig heb.

Jorden
18 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Je kan hem ook op de site kopen: https://www.ns.nl/kaartjes/toeslag-ice. Dus zolang je smartphone een browser heeft gaat dat of anders thuis alvast kopen.

Rene Reinders
19 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Denk dat er bijna geen reizigers zijn zonder abonement. Zelfs dalvoodeel is geldig

Cathy
19 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Kortingkaart, dalvoordeel is een abonnement. Dus hoef je geen toeslag te betalen

Jur
19 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Zelfs een gratis flex abonnement (zonder een abonnement te activeren en er voor te betalen) voldoet volgens mij. Dan hoef je die toeslag volgens mij al niet te betalen.

Erno-Berk
19 dagen geleden
Antwoord aan  Jur

Nee hoor, je moet toeslag betalen bij een Flex Basis-abonnement. Bij Weekend Voordeel ben je in ieder geval in het weekend geen toeslag meer verschuldigd voor de ICE.

Jur
19 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Hoe kom je daarbij? Dat staat toch nergens? Er staat ‘als je een abonnement hebt’.

Johan
19 dagen geleden
Antwoord aan  Jur

In de voorwaarden van NS-flex wordt onderscheid gemaakt tussen een Basisproduct enerzijds en een NS-flex abonnement anderzijds. Verwarrend is dat op de NS-website wel wordt gesproken over de abonnementskosten van NS Flex Basis en ‘je abonnement wijzigen naar NS Flex Basis’. Daaruit valt niet of nauwelijks op te maken dat Basis volgens de voorwaarden geen abonnement is.
Je kunt natuurlijk op je klompen aanvoelen dat deze onduidelijkheid een bron gaat worden van conflicten tussen reizigers en conducteurs.

Paul Lamote
18 dagen geleden
Antwoord aan  Jur

Flex Basis is geen abonnement. Dat is slechts een manier van betalen.

Jur
19 dagen geleden
Antwoord aan  Jur

Ik lees nu wel dat je sinds kort eenmalig 10 euro betalen van voor het starten van flex basis, als je geen kortingsabbonnement neemt. Wat ik schreef klopt dus niet meer. Wel dat flex basis voldoet, maar het is niet meer gratis om die te starten.

Daan
18 dagen geleden
Antwoord aan  Jur

zoals paul zegt het moet een betaald abonnement zijn. Maar 40% korting op het weekend, voor 2 euro per maand, telt ook al.

MoDe
17 dagen geleden
Antwoord aan  Jur

Sinds kort? Het is al jaren zo dat als je voor het eerst flex basis of flex weekend voordeel bestelt je €10 administratiekosten betaalt.
NS maakt verschil tussen betaalde en onbetaalde abonnementen. Flex basis valt onder onbetaald.
Wanneer de kaart verloopt, krijg je geen nieuwe gratis kaart bij Flex basis en Flex weekend voordeel.

Paul Lamote
18 dagen geleden
Antwoord aan  Jur

Nee, het moet een betalend abonnement zijn.

Michiel
19 dagen geleden

NS toont weinig begrip voor de bezwaren, ze verwijzen naar dat ICE tussen Amsterdam en Arnhem dezelfde voorwaarden kent maar verzuimen daarbij te vermelden dat je op dat traject 6x per uur met een binnenlandse trein zonder toeslag kunt reizen. Die luxe heb je tussen Amsterdam en Deventer niet, beide treindiensten zijn ook totaal niet met elkaar te vergelijken.

Baardstaart
19 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Klopt dat de NS de rechtstreekse verbinding met binnenlands materieel al in de dienstregeling 2024 heeft afgeschaft en gezegd dat deze optie terugkomt als er voldoende ICNG treinstellen zijn. Dus hiermee vervalt de laatste mogelijkheid om vanuit Twente, Deventer en Appeldoorn om zonder overstappen in Amsterdam te komen en dit is best wel triest te noemen. Het zou de NS sieren om te zorgen dat er weer een traditionele IC richting Amsterdam te krijgen zonder overstap van de oost.

Mar
19 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Die heb je wel? Met een overstap?

Michiel
19 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Vanaf Amsterdam Centraal zijn er maar 2 intercity’s per uur naar Amersfoort, waarvan de ICE er dus eentje vervangt. Als je die ICE wilt vermijden zonder op de trein van een half uur later te wachten moet je of met de sprinter of omreizen via Utrecht.

Hanzeboog
19 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

ROVER had moeten communiceren dat NS compensatie moet regelen omdat er een ICE rijdt die een rijpad inneemt.

Vergelijkbaar met Eurocity Direct die tussen Antwerpen – Brussel ook een rijpad inneemt voor binnenlandse Belgische treinreizigers. TreintramBus (Belgische tegenhanger van ROVER) communiceerde wel op tijd.

NS kan best een IC vanaf Amersfoort/Deventer doortrekken naar Enschede. Zo vol is het niet tussen Amersfoort/Deventer – Enschede.

De toeslag voor ICE is prima. Al was het om de bezettingsgraad van de ICE niet te hoog laten worden.

Jur
19 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

De toeslag is specifiek voor de reizigers die zich niet verdiepen, dat maakt het oneerlijk. Een gratis flex abonnement voldoet al om die toeslag niet te hoeven betalen. Niemand hoeft die toeslag te betalen, maar je moet een beetje moeite doen om een gratis ns dienst op je ov-chipkaart kaart te zetten. Alleen mensen die zich niet verdiepen moeten nu extra betalen of kiezen een andere trein. Dat vind ik niet zo netjes.

Erno-Berk
19 dagen geleden
Antwoord aan  Jur

Bij Flex-Basis moet je gewoon een ICE-toeslag betalen. Bij Weekend Voordeel (het goedkoopste abonnement) niet meer, in ieder geval niet in het weekend, daarbuiten geen idee.

Hanzeboog
18 dagen geleden
Antwoord aan  Jur

Ieder mens heeft ook eigen verantwoordelijkheid. Net als treinreizigers.

Alles afwentelen op een spoorbedrijf is te simpel. Het is niet zo zwart – wit.

Als je met een trein reist wil je toch weten wat het kost. En als je niet de moeite neemt om te verdiepen dat een ICE iets duurder ben je een dief van je eigen portemonnee.

In Duitsland communiceert DB ook met treinreizigers over tarieven met ICE, EC/IC, Interregio. De Duitse treinreizigers begrijpt het wel. Want die neemt ook wel de moeite om het uit te zoeken.

Daan
18 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

nou ja treintrambus zegt ook rare dingen. Zij laten ook voor het gemak weg dat de nmbs/belgische overheid weigerde de eurocity direct op te nemen in de consessie en dat daarom je niet binnenlands mee mag reizen met nmbs kaartjes. En hun bewering dat de icng gemiddeld maar 20% bezetting heeft stookt niet helemaal met de keren dat ik hem naar antwerpen nam en mocht staan.
En ze beweren ook dat de eurocity direct overal voorang krijgt, wat niet helemaal samenvalt met de 12 minuten stop op antwerpen (helemaal als je meeneemt dat de hsl dienstregeling op 160 km/h berekend is en er dus best veel marge is met 200km/h treinen).

Laatst bewerkt op 18 dagen geleden door Daan
Paul Lamote
18 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Rover kan communiceren wat ze willen maar is dat gezien de concessie eisen niet verplicht.

Veen
19 dagen geleden

Het is een internationale trein, in principe voor internationale reizigers.
Het is heel vervelend als internationale reizigers, eventueel met koffers, geen plaats krijgen omdat het vol zit met binnenlandse reizigers.
Veelal weigeren ze plaats te maken als er op gewezen wordt dat de plaats gereserveerd is.
” U krijgt deze plaats als we in Deventer uitstappen. Die reservering geldt niet binnenlands.” Dat ook nog als de elektronische aanduiding een reservering van Amersfoort naar Berlijn aangeeft, als die aanduiding het doet.
Dit hardnekkige probleem wordt verminderd middels een toeslag op binnenlandse kaartjes.
Dat is maar goed ook want er rijdt maar eens per twee uren een trein naar berlijn.
En bovendien, met die Neo’s zijn er veel minder zitplaatsen dan met die oude goede rijtuigen.
Zo een Neo is een treinstel met een bepaald aantal rijtuigen. Een treinstel heeft eigenlijk te weinig zitplaatsen maar twee treinstellen vormen een te lange en dure trein.
Voor internationale kaartjes verwijst de nederlandse website naar NS-internationaal.
Het is ziek gehuil dat de “Berlijner” in plaats van de binnenlandse intercity rijdt.
Die rijdt dan 8 minuutjes later. “Oh wat vreselijk.”
Dit geprotesteer van Rover is misplaatst.
Het zou goed zijn als Rover opvoedcursussen aanbiedt aan bepaalde groepen reizigers en pas met zulke protesten komt als de meesten opgevoed zijn. Misschien hebben ze zelf zo een cursus nodig. Zeker van die studjes. Voor de studabo’s krijgt de NS veel te weinig terwijl er velen een spitsabo hebben en nooit plaats maken voor mensen die eigenlijk niet kunnen en mogen staan en als die studs staan dan staan ze meestal botweg in de weg achter de deuren.

TtC
19 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

@Veen Slechts 2 keer per dag is er in de concessie een extra Intercity opgenomen tussen Amsterdam en Deventer (en alleen in die richting); op alle andere tijdstippen rijdt de ICE in plaats van een binnenlandse Intercity zoals in de concessie is vastgelegd. Voorlopig geldt de concessie en zal Rover het moeten doen met de huidige dienstregeling waarbij er elke twee uur een ICE met toeslag rijdt. Overigens zal het merendeel van de reizigers een vorm van een NS abonnement of een studentenreisproduct hebben en helemaal geen toeslag betalen voor de ICE.

Of de toeslag tot minder problemen met reizigers oplevert die hun zitplaats niet af willen staan waag ik te betwijfelen, waarschijnlijk zal deze ook lak hebben aan de verplichting om een toeslag te moeten betalen.

Dat de ICE in principe alleen bedoeld is voor internationale reizigers is misschien iets wat, de medewerkers van, NS International ons graag wil doen geloven. Maar er is geen enkele bepaling in de AVR-NS, die van toepassing is op een binnenlandse reis met de ICE, waaruit dit blijkt dat internationale reizigers voorrang hebben op binnenlandse reizigers.

Cathy
19 dagen geleden
Antwoord aan  TtC

Als de internationale trein gewoon in de binnenlandse tabel staat en dus ook als binnenlandse trein geldt, kan er geen voorrang voor internationale reizigers zijn. Er zou dan iedere 2 uur een binnenlandse rit weg vallen. Iedereen met een OV chipkaart met een NS product hoeft geen toeslag te betalen. Dat is meer dan de helft treinreizigers, zo niet 75% of meer. Dus minder binnenland reizigers zal de toeslag niet bewerk stellen.

Bert Sitters
19 dagen geleden
Antwoord aan  Cathy

Dus deze trein ook duidelijk labelen als ICE met toeslag.

Gert-Jan Hondelink
18 dagen geleden
Antwoord aan  TtC

Op ma-vr rijdt er 15x per dag een rechtstreekste intercity Asd->Dv; in de tegenrichting rijdt ma-vr 13x per dag een rechtstreekse intercity (treinserie 1500).

Joost
19 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

De andere kant op is er geen vervangende trein. Vanuit Apeldoorn rijdt er nu om 12:59/14:59/16:59 etc. een IC Berlijn naar Amsterdam. Deze rijdt nu in plaats van de halfuurlijkse intercity. Zitplaats reserveringen bestaan gewoon en de niet gereserveerde plekken verdwijnen dus nu als capaciteit op dit traject. Dus om de vergelijking met ICE Frankfurt op te laten gaan moeten deze treinen dan vervangen worden door een intercity die nu wegvalt.

Barend Köbben
19 dagen geleden

Het nieuwe materiaal is een verbetering, maar de kleinere capaciteit zeker niet! Zat vrijdag in de IC(E) 144 vanuit Berlijn en de chaos was compleet omdat zeker de helft van de passagiers een reservering had voor de oude treinsamenstelling…. Dus andere plaatsnummers en gewoon ook minder plek – mensen met reservering moesten toch staan tussen Berlijn en Osnabrück – dat is geen pretje kan ik je verzekeren….

Laatst bewerkt op 19 dagen geleden door Barend Köbben
Hanzeboog
19 dagen geleden

Prima dat er een toeslag van € 3,– gebruikt wordt door NS & DB. Kaf van het koren scheiden.

Want anders kunnen (inter)nationale treinreizigers niet zitten. Of houders van een NS-abonnement, zakelijke OV-chipkaart of studentenkaart.

De ICE is een zeer comfortabele trein. Véél méér dan de overige NS treinen. Inclusief ICNG. Ook in Duitsland moet je toeslag betalen voor ICE op klassiek spoor.

Kortom de argumenten van ROVER zijn kleinzielig. En bedoelt om een punt te maken zodat ze zichzelf kunnen promoten.

Jaap
19 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Exact je weet dat je veel meer luxe hebt en daar hangt een prijskaartje aan. Ik snap wel dat er wat meer voor gevraagd wordt. Je kunt ook prima even in de app kijken en een trein eerder of later nemen zie het probleem niet zo

Frank
19 dagen geleden

Rover is een club die eerder het openbaar vervoer tegenwerkt dan met voorstellen komt om de problemen op te lossen . Zo zijn er nog een aantal organisaties die zeggen voor beter ov te gaan maar dit is ook meerder schreeuwen dan daadwerkelijk er iets aan doen

MHB
19 dagen geleden

Het lijkt me goed deze trein onaantrekkelijk te maken voor reizigers binnen Nederland. Minder stops zou bijvoorbeeld goed zijn, bijvoorbeeld alleen Amsterdam, Amersfoort en Hengelo. Momenteel doet deze trein 2:10 uur over het Nederlandse traject van net 200 km. Dat lijkt me beter passen bij een internationale verbinding.

Erno-Berk
19 dagen geleden
Antwoord aan  MHB

Alleen kun je zonder extra infrastructuur de treindienst Amsterdam-Berlin niet versnellen en de stop in Deventer is buitengewoon nuttig voor reizigers naar Zwolle, Arnhem, Nijmegen en Noord-Brabant.

Lucas
19 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Er is een directe verbinding tussen Amsterdam en Arnhem/Nijmegen, dus dan is een overstap in Deventer een aparte keuze. Als je naar Zwolle wilt gaan, ben je er sneller via Almere. En als je naar Noord-Brabant wilt gaan, dan is Deventer een vette omweg aangezien je ook de directe verbinding tussen Amsterdam en ‘s Hertogenbosch/Eindhoven kan pakken en daar eventueel kan overstappen. De stop in Deventer is niet van belang voor reizigers vanuit Amsterdam om in Deventer over te stappen naar de steden die jij benoemde.

Gert-Jan Hondelink
19 dagen geleden
Antwoord aan  Lucas

Een stop in Deventer is heel geschikt voor reizigers uit Noord-Brabant, Nijmegen en Arnhem om te Deventer over te stappen op de trein naar Berlijn, of omgekeerd van de trein uit Berlijn over te stappen op een trein naar Arnhem, Nijmegen en Noord-Brabant.

Bert Sitters
18 dagen geleden
Antwoord aan  Gert-Jan Hondelink

Reizigers uit Arhem raad ik aan de ICE naar Duisburg te nemen en daar over te stappen te stappen op de ICE naar Berlijn.

Erno-Berk
18 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Met de ICE via Duisburg is vaak een stuk duurder dan eerst naar Deventer te reizen en in Deventer op de ICE Amsterdam-Berlin te stappen.

Freek
13 dagen geleden
Antwoord aan  Gert-Jan Hondelink

Ik reis regelmatig met de Berlijner en kom uit Brabant, ik reis altijd eerst naar Zutphen en vanaf daar naar Hengelo met Arriva, dat scheelt mij een half uur dan wanneer ik via Deventer reis. En als de ICE Berlijn uitvalt pak ik in Hengelo de Eurobahn naar Osnabruck. Ook zal de verbinding Zutphen-Hengelo de komende jaren flink verbeteren. Ook vanuit het Noorden is het sneller om met Blauwnet van Zwolle naar Hengelo te reizen en daar op de ICE Berlijn te stappen. Van mij mag de stop in Deventer dus wel verdwijnen.

Dries Molenaar
19 dagen geleden
Antwoord aan  Lucas

Utrecht zou veel meer internationaal aangedaan moeten worden door Oost-verbindingen. Knooppunt van NL

Abel
19 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Utrecht is direct bereikbaar vanuit Enschede, Zwolle, Nijmegen, en alle Intercitystations die tussen daar en Utrecht liggen. Wat wil je nog meer dan?

Dries Molenaar
18 dagen geleden
Antwoord aan  Abel

Oost zoals Duitsland of Polen, als het zover zou komen.

Bert Sitters
19 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Veel internationale reizigers willen nu eenmaal naar Amsterdam.

Dries Molenaar
18 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Nederlanders willen naar het Oosten en Utrecht is dichtbij voor de veel meer Nederlanders dan Amsterdam. De trein is er niet alleen voor buitenlanders.

Chris
19 dagen geleden
Antwoord aan  Lucas

Als ik de Berlijner naar huis pak stap ik altijd over in Deventer, vanuit daar rijdt de 3600 rechtstreeks naar Den Bosch. Als ik met de Eurobahn naar Hengelo ga is het zelfs het snelst om de boemel naar Zutphen te pakken. Omreizen naar Amsterdam is zo’n enorm flink stuk omreizen. Ditzelfde geldt richting Duitsland.
Deventer-Zwolle is 23 minuten, Deventer-Arnhem is 33 minuten, Deventer-‘s-Hertogenbosch 1 uur 20.
De ICE is na vertrek uit Deventer pas 1 uur 10 minuten later in Amsterdam. Die halte opheffen scheelt als je geluk hebt maar een paar minuten. In geen enkele wereld is het sneller om via Amsterdam naar deze plaatsen te gaan.

N...
19 dagen geleden
Antwoord aan  Chris

Ik zou inderdaad gewoon stoppen te:

  • Amsterdam Centraal
  • Amersfoort Centraal
  • Deventer
  • Hengelo

Het grootste probleem waar die trein mee zit is een achterlijk traag rijpad.

Erno-Berk
18 dagen geleden
Antwoord aan  N...

Alleen blijf je zonder extra infra met hetzelfde pad zitten en dan kun je net zo goed blijven stoppen in Apeldoorn en Hilversum. Pas als de echte knelpunten worden opgelost (viersporig Amsterdam-Hilversum en Wierden-Hengelo met extra eilandperron in Hengelo) kun je de dienstregeling echt versnellen en de ICE Amsterdam-Berlin een eigen snel pad geven en kunnen de stops in Apeldoorn en Hilversum eruit.

Dries Molenaar
16 dagen geleden
Antwoord aan  Chris

Dat zal van enige andere stations in het Oosten of midden van NL ook zo zijn. Zoals Utrecht.

Bert Sitters
18 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Reiziger uit Arnhem raad ik aan om met de ICE naar Duisburg te rijden en daar overstappen te stappen op de ICE naar Berlijn.

Erno-Berk
18 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Met de ICE via Duisburg is vaak een stuk duurder dan eerst naar Deventer te reizen en in Deventer op de ICE Amsterdam-Berlin te stappen.

Dries Molenaar
19 dagen geleden
Antwoord aan  MHB

Dat is al meer geopperd. Ook een route over potentieel snelspoor als de Flevolijn en Hanzelijn helpt.
Amsterdam, Almere,Zwolle, Almelo. Het is in Overijssel is het een beetje klunzen maar met een speciaal tijdslot kand de trein er toch lekker door rijden. Zwolle grens zou beter snel verdubbeld worden en kruisingsvrij gemaakt worden.

Erno-Berk
19 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Voor de zuidelijke Randstad (Den Haag, Rotterdam, Utrecht), Noord-Brabant en Arnhem-Nijmegen is de route via Zwolle zeer ongunstig. Zou mij niets verbazen dat de reistijd voor veel reizigers toe zou nemen als de ICE Amsterdam-Berlin via Zwolle gaat rijden. Daarnaast hebben Almere en Almelo nauwelijks achterland, terwijl Amersfoort en Deventer nu wel veel achterland hebben.

Hanzeboog
18 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

ICE Amsterdam – Berlijn via Zwolle is alleen een serieuze optie als het spoor Wierden – Zwolle tweesporig zal worden. Anders niet.

Want alleen dan kan er tijdswinst geboekt worden via Lelystad en Almere omdat er sneller gereden kan worden.

Dat is bijvoorbeeld te zien als een omgeleide Berlijn trein non stop tussen Deventer – Amsterdam via Zwolle, Lelystad en Almere evensnel is als de reguliere Berlijn trein via de traditionele route Deventer – Amersfoort – Amsterdam. Maar die stopt dan tussendoor op 3 extra stations

Dries Molenaar
18 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Weer niet goed. Dan zou de trein beter Utrecht Arnhem rijden zo naar Duitsland

Paul Lamote
18 dagen geleden
Antwoord aan  MHB

Zoveelste keer. Met name de stop in Deventer is belangrijk voor overstappers.

JanAlmelo
17 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

De Ice stopt het eerst in Hengelo. Er zijn rechtstreekse verbindingen van Hengelo naar zowel Zwolle als Arnhem.
Voor reizigers richting Zwolle en Arnhem en verder kun je beter in Hengelo overstappen.

Je kunt alleen een forse tijdwinst voor deze Ice krijgen als je niet meer langs Almelo/Deventer gaat rijden.

Gert-Jan Hondelink
17 dagen geleden
Antwoord aan  JanAlmelo

Er zijn géén rechtstreekse treinen tussen Hengelo en Arnhem. Je moet altijd in Deventer of Zutphen overstappen.

Laatst bewerkt op 17 dagen geleden door Gert-Jan Hondelink
Erno-Berk
17 dagen geleden
Antwoord aan  Gert-Jan Hondelink

Precies, en via Zutphen moet je met een boemeltje die soms 1x per uur rijdt.

En naar Zwolle is via Deventer reizen met NS een stuk comfortabeler dan met de stoptrein van Keolis.

JanAlmelo
17 dagen geleden
Antwoord aan  Gert-Jan Hondelink

Klopt. Foutje van mij.

Eric
19 dagen geleden

Zolang de trein in een binnenlands pad rijdt is een toeslag totaal misplaatst.
Zodra deze trein niet meer in een binnenlads pad rijdt is de toeslag legaal!

Reizigers met zitplaatsreservering gaan wel voor.

JanAlmelo
19 dagen geleden

“De nieuwe trein is niet sneller“

Deze trein is zelfs langzamer:
Hengelo- Amersfoort
– NS intercity 1:14
– Ice 1:15

N...
19 dagen geleden
Antwoord aan  JanAlmelo

Dat is gerommel in de marge, en waarschijnlijk vooral omdat de IC Berlijn met Vectrons op grote delen van de route slechts 100km/h mocht ipv 130/140 km/h. De ICE mag wel 130/140 km/h rijden, dus die kan die dienstregeling wél halen.

JanAlmelo
17 dagen geleden
Antwoord aan  N...

De Ice wacht 6 minuten in Deventer.

Erno-Berk
17 dagen geleden
Antwoord aan  JanAlmelo

Die zes minuten stilstand in Deventer is er omdat anders een conflict ontstaat met de Intercity Zwolle-Roosendaal.

Mengs
19 dagen geleden

Kaartjes kopen via DB die rekenen geen toeslag

Dani
19 dagen geleden

Ze moeten de ICE Berlijn gewoon weer ‘los’ laten rijden ipv verweven met de 1500 serie, dan is de toeslag gegrond.

Kijkend naar de situatie nu: belachelijk is het momenteel om 16:00 en 18:00;

ICE241 vertrekt uit Amsterdam om 16:00 (nokvol met voornamelijk binnenlandse reizigers) en 3 minuten later vertrekt IC1557 als ‘veegtrein’ naar Deventer.

ICE243 vertrekt uit Amsterdam om 17:59 (nokvol met voornamelijk binnenlandse reizigers) en 4 minuten vertrekt rijdt IC1565, wederom als ‘veegtrein’ naar Deventer…

Draai die treinen om, de 1500 zou als ‘voortrein’ moeten rijden op de ICE. De pendelaar pakt de ICE omdat dat de eerste trein naar huis is, niet omdat ze per sé ICE willen rijden. De ICE heeft inderdaad minder capaciteit, komt dat ook weer ten goede. Kan me niet voorstellen dat de IC1500 4 minuten achter de ICE, vol vertrekt uit Amsterdam/Amersfoort. Daarnaast kunnen Hilversum en Apeldoorn door de ICE dan ook overgeslagen worden.

Een aanpassing in de volgende dienstregeling mbt ICE Berlijn zit niet in de planning meen ik?

Veen
19 dagen geleden
Antwoord aan  Dani

De “Berlijners” worden in A’dam CS meestal pas vlak voor het vertrek aan het perron voorgezet. Dus wat eerder komen om een zitplaats te krijgen werkt niet.
Een half uur eerder een IC naar Hengelo nemen om daar op de “Berlijner” over te stappen werkt op drukke tijden ook niet want die eerdere IC is vast ook vol en bovendien moet er dan niet alleen in Hengelo maar ook eerder een keer over gestapt worden.
Het is een sluw saboterend passagiers folteren door de binnenlandse IC een paar minuten na de “Berlijner” in plaats van voldoende voor de “Berlijner” te laten vertrekken.
Overigens is er in Duitsland hetzelfde probleem met de “Berlijner” in de spitstijden omdat die nu nog in Duitsland een goedkopere IC is dan de ICE, als er al een ICE op de gewenste tijd rijdt. Het is dan nu al het probleem dat de “Berlijner” te weinig rijtuigen heeft en dat wordt met de Neo ernstig erger.
De direkties interesseert het niet en de planners zien hun kans om sluw vele treinreizigers te pesten. Overigens zullen de richtlijnen wel zo geschreven zijn dat het op de gekozen indelingen uit draait. Ruimte voor het toepassen van praktijkdeskundigheid is er dan niet. Zo werkt het management tegenwoordig.

Veen
19 dagen geleden
Antwoord aan  Dani

“De pendelaar pakt de ICE omdat dat de eerste trein naar huis is,”
Dat is nou precies het domme gedrag waar de NS niet tegen op kan.
Als vele binnenlandse reizigers een paar minuutjes zouden wachten zou iedereen makkelijker een zitplaats vinden. Die nalooptreinen rijden door het domme gedrag vast verre van vol, behalve dan als de “Berlijner” weer eens uitvalt.

ab normaal
18 dagen geleden
Antwoord aan  Dani

Of zouden de reizigers verder moeten dan Deventer? Dan slaat een voor of natrein als tang op een varken.

David
19 dagen geleden

NS is nog niet gerechtigd een toeslag voor binnenlands gebruik te rekenen. Dat mag pas vanaf 1 november, want dan is de IC officieel een ICE.

Critical D
18 dagen geleden
Antwoord aan  David

Er wordt ook helemaal niet gecontroleerd op toeslagen momenteel. Het personeel is daar best voorzichtig in. Het is vaak omroepen en daar blijft het bij.

David
19 dagen geleden

Het nadeel van de ICE-3Neo inzet is dat er nu minder zitplaatsen per trein meerijden. Dan is het helemaal de bedoeling dat er zoveel mogelijk met een binnenlandse trein gereisd wordt en dat kan tussen Deventer en Amsterdam prima, (elke 2 uur rijdt er naast de Berlijn-IC(E) nog 7 andere treinen, waarvan 3 rechtstreekse en 4 met een overstap in Amersfoort). ROVER huilt nu krokodillentranen door te zeggen dat er geen alternatieven zijn, want die zijn er dus nog genoeg en bovendien zijn veel reizigers in bezit van een abonnement, dus die krijgen sowieso niet met een toeslag te maken! Alleen in de zomermaanden kan NSI binnenlands gebruik verbieden en in internationaal verkeer een reserveringsplicht opleggen vanwege de drukte vanuit het buitenland (en hoogstwaarschijnlijk zal dit ook komende zomer weer gaan gebeuren!).

Tonny
19 dagen geleden

weer een voorbeeld van NS die te los gelaten wordt door haar concessiehouder/eigenaar. Het probleem is systematische desinteresse uit de leiding (de overheid) die alles corrumpeert.

ab normaal
18 dagen geleden
Antwoord aan  Tonny

Nee, de NS doet precies wat het 3 treinenschema van de NS voorschrijft. Bij een ICE betaal je toeslag, dus als straks de ICE-L komt blijft de toeslag.

Tonny
18 dagen geleden
Antwoord aan  ab normaal

Leuk maar waar is de normale intercity die ik op dat halve uur wil nemen?

ab normaal
18 dagen geleden
Antwoord aan  Tonny

Dat is dus ook precies de reden dat die toeslag als onterecht bestempeld wordt door ROVER.

TtC
17 dagen geleden
Antwoord aan  Tonny

In de concessie is opgenomen dat in het uur dat er een internationale trein rijdt op het traject Amsterdam naar Deventer er een binnenlandse trein mag vervallen. Daarnaast is de internationale trein buiten de concessie gehouden en rijdt derhalve in een open toegang regime, waarbij de vervoerder vrij is om de vervoersvoorwaarden vast te stellen. De concessieverlener vindt een intercity per uur blijkbaar voldoende naast de internationale trein (die wel of niet toegankelijk is voor binnenlandse reizigers en een eventueel afwijkend tarief kent). De concessiehouder levert wat hem is opgedragen, case closed. Alleen een andere concessie kan hierin verandering te weeg brengen; wat ik tenzij Europa ingrijpt niet snel zal zien gaan gebeuren.

IMG_6573
Laatst bewerkt op 17 dagen geleden door TtC
Tonny
17 dagen geleden
Antwoord aan  TtC

case closed voor NS inderdaad, eens.
De concessiehouder en z’n Siamese tweeling de eigenaar van NS, hebben een dubbele per op. een IC per uur op zo’n verbinding is buitensporig ten opzichte van de rest van het land. Het wordt NS, zoals gebruikelijk, véél te gemakkelijk gemaakt. Dat stinkt.

Bert Sitters
19 dagen geleden

Het past natuurlijk bij de rol van Rover als consumentenorganisatie om te protesteren tegen deze toeslag, want dit is voor wie met deze treinen alleen maar binnenlands rijdt een prijsverhoging. Deze toeslag geldt immers al vele jaren voor de ICE tussen Amsterdam en Arnhem. Een ICE biedt veel meer comfort dan een binnenlandse trein.
Verder is de capaciteit van de ICE naar Berlijn een stuk minder dan de IC-treinen die tot voor kort reden. De belangstelling voor de Berlijnverbinding neemt toe. In het seizoen zijn regelmatig alle stoelen uitverkocht. ICE-reizigers mogen comfort verwachten en geen overvolle rijtuigen met reizigers die slechts enkele stations mee reizen. Ik heb conflicten meegemaakt met internationale reizigers die niet op hun reserveerde zitplaatsen konden plaatsnemen, omdat binnenlandse reizigers zonder reservering weigerden van hun stoel op te staan. Door de drukte is de conducteur niet altijd ter plekke en als de conducteur er op wees dat deze stoelen gereserveerd waren, werd de conducteur getrakteerd op “onaangenaam gedrag”.
Wel vind ik dat de ICE een stuk sneller moet, want het is tenslotte een ICE. Voor mij moet er gewoon snel spoor komen van Amsterdam/Schiphol langs de A1 naar de grens. Ook Twente kan daarvan profiteren met ICNG’s die op volle snelheid kunnen rijden.
Koopjesjagers kunnen dan met “langzame treinen” op het oude spoor.
Overigens geldt ook voor de ICNG tussen Schiphol en Rotterdam een toeslag.

Het advies aan binnenlandse reizigers tussen Amsterdam en Hengelo is: goed plannen! Plan uw reis in de app!
Wel goed aangeven dat dit om een ICE met toeslag gaat is belangrijk.

TtC
18 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Helaas heeft de NS Reisplanner geen optie om treinen met toeslag niet te tonen. Nog beter zou het. zijn indien het tonen van treinen met toeslag handmatig aangezet zou moeten worden en de treinen standaard niet getoond worden.

In de reisplanner staat wel een vermelding of er voor een trein een toeslag betaald moet worden.

Laatst bewerkt op 18 dagen geleden door TtC
dagreiziger
19 dagen geleden

“maar de levering van deze treinen is vertraagd en de ICE L wacht ook nog steeds op goedkeuring voor gebruik in Nederland.”
Deze ambtenarij duurt vaak veel te lang, waarom wordt daar niet iets aan gedaan ?

Paul Lamote
18 dagen geleden
Antwoord aan  dagreiziger

Omdat lange procedures het belangrijkste bestaansrecht zijn van al die ambtenarij.

Andre
19 dagen geleden

In het verleden vaak gebruik gemaakt van Twente naar Amsterdam. Als ik kon kiezen met de NS (toen reden ze nog naar AMS), of DB, dan koos ik DB vanwege betere zitgenot. Maar de laatste jaren waren er zoveel vertragingen en annuleringen met de IC Berlijn.

Maar ik vind het prima die 3 euro toeslag, dan incl een gereserveerde stoel. Dat lijkt mij wel zo eerlijk.

TtC
19 dagen geleden
Antwoord aan  Andre

De gereserveerde stoel (indien beschikbaar) kost iets meer; namelijk €5,50 in de 2e klas en €6,90 in de 1e klas (bovenop het treinkaartje en een eventuele toeslag) bij de DB.

Critical D
18 dagen geleden
Antwoord aan  TtC

Op het binnenlandse deel kun je niet reserveren. Dan zou je een reservering moeten kopen tot Bad Bentheim via NS Internationaal

TtC
18 dagen geleden
Antwoord aan  Critical D

Voor de ICE is het in tegenstelling tot de IC wel mogelijk om een zitplaats te reserveren voor reizen binnen Nederland in onder andere de DB Navigator app. NS International bied geen mogelijkheid om voor binnenlandse reizen te reserveren, binnenlandse reizigers worden min of meer gedoogd door NS International voor financiële redenen.

IMG_5701
Laatst bewerkt op 18 dagen geleden door TtC
Critical D
18 dagen geleden

Rover is een stoffig clubje wat zich zelf in stand wil houden. Net als de vakbonden tegenwoordig maar wie vertegenwoordigen ze nu echt?

Ze zeggen een vereniging te zijn maar hoeveel leden heeft Rover? Nergens op de website is er ook maar iets van een publicatie te vinden over het aantal leden Rover heeft of iets van een ledenvergadering.

Het bestuur bestaat uit diverse mensen veelal werkzaam als consultant vervoer, verkeer of andere branches en aantal mensen waar de achtergrond of affiniteit met vervoer niet helemaal duidelijk is.

De vraag is of de bestuursleden ook dagelijks met het openbaar vervoer reizen??

De directeur Freek Bos is al ruim 10 jaar werkzaam bij Rover waarvan ruim 7 jaar als directeur.

Naar mijn inziens veel te lang op zo’n positie.

De vraag is wat Rover nou echt gepresteerd heeft.

Roeptoeteren langs de zijlijn, begrip tonen voor stakende spoormensen (NS en Prorail) en gezellig op de koffie bij de politiek en de OV bedrijven, maar van serieuze actie m.b.t. opkomen voor de reizigers heb ik weinig gezien.

Bert Sitters
18 dagen geleden
Antwoord aan  Critical D

Tip: neem voor uw vragen over Rover contact op met Rover.

Laatst bewerkt op 18 dagen geleden door Bert Sitters
Arjan krabbenbos
18 dagen geleden

Een kleine toeslag voor de ICE is toch niet zo erg? We betalen ook een toeslag als we sneller van Rotterdam naar Amsterdam v,v, willen, via de HSL. Je kunt ook tussen Hengelo en Amsterdam v,v, met de gewone NS Intercity, die alleen Almelo als extra stop nog heeft. Vergelijkbaar met de NS Intercity Rotterdam, Den Haag ,Leiden, Schiphol of Haarlem naar Amsterdam v,v.

Hanzeboog
18 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Het verschil tussen de HSL toeslag voor Amsterdam – Arnhem/Hengelo met ICE en de Intercity Direct op HSL Schiphol – Rotterdam is dat je bij de ICE voor véél hogere comfort betaalt. Het is waarschijnlijk vooral DB die dit wilt. En NS natuurlijk ook. Want in Duitsland heeft DB dezelfde werkwijze met ICE op klassieke spoor.

Bij de Intercity Direct op HSL Schiphol – Rotterdam betaal je voor het rijden op de HSL infrastructuur. Inclusief LSL Hoofddorp – Groene Hart tunnel! Het moet zo zijn dat de HSL toeslag relatief laag blijft.

Het voordeel van de toeslag bij de ICE en Intercity Direct is in ieder geval dat de treinen dan minder snel overvol raken. Want zowel bij de ICE Amsterdam – Berlijn en Intercity Direct zijn de samenstellingen wel eens te kort op bepaalde momenten.

Ton
18 dagen geleden

De machtige NS laat zich weer machtig gelden. Nu heb je dus eens in de twee uur geen directe verbinding naar het oosten van Nederland tenzij je 3euries extra betaald. Geen wonder dat het ov hier peperduur is.

Hanzeboog
18 dagen geleden
Antwoord aan  Ton

Je vergeet dat ICE Amsterdam – Berlijn een samenwerking is van DB & NS.

En de DB is leidend. Als DB niet wilt dat de toeslag op ICE niet afgeschaft in Nederland gebeurt dat ook niet. Tenzij de Duitse en Nederlandse overheid bijspringen.

Maar dat gaan ze bij zo’n punt niet doen.

TtC
17 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

De DB rekent zelf geen toeslag voor de ICE binnen Nederland. Aan de DB zal het derhalve waarschijnlijkheid niet liggen dat de NS een toeslag rekent voor de ICE voor reizigers zonder NS abonnement.

Voor een groot deel van de reizigers wordt er overigens sowieso geen toeslag in rekening gebracht voor de ICE, in tegenstelling tot de ICD. Wat het probleem hier is, weet ik ook niet. Een half uur later rijdt er een trein zonder toeslag; een zelfde tijdsverlies heeft een reiziger ook indien deze via de oude lijn van Schiphol naar Rotterdam reist i.p.v. via de HSL.

Bert Sitters
18 dagen geleden
Antwoord aan  Ton

Tussen Schiphol en Rotterdam geldt ook een toeslag Drie euro peperduur?

kees boer
16 dagen geleden

Het was destijds ook in 1991 bij de invoering van de Eurocity in de richting Keulen toen de buurlandtreinen werden afgeschaft

K.J.
13 dagen geleden

Onder de foto staat dat de betreffende trein station Deventer binnen rijdt. Volgens mij moet dit station Hengelo zijn en bovendien vertrekt die trein en rijdt deze niet het betreffende station binnen gezien de rode lampen…