Foto: (c) DB

Rover: slijtage wissels was al jaren bekend

klok 22 jan 2014 16:17

De vele vertragingen vandaag door ongeplande werkzaamheden waren waarschijnlijk te voorkomen geweest. Dat vermoedt Rover voorzitter Arriën Kruyt. Volgens hem was al jaren bekend dat het wisseltype van de ontsporing bij Hilversum sneller slijt. Reizigersorganisatie Voor Beter OV wil dat Mansveld ingrijpt.

Tegenover Treinreiziger.nl vertelt Rover voorzitter Kruyt over de ontstane situatie. "In Hilversum is de wissel vermoedelijk gaan bewegen toen de intercity er overheen reed. Het is goed dat ProRail vergelijkbare wissels nu heeft gecontroleerd en kiest voor de veiligheid. Wat beslist niet goed is, is dat de kritieke onderhoudstoestand van deze wissels voor ProRail als een verrassing lijkt te komen" reageert de voorman.

Slijtage
De snelle slijtage van het betrokken type wisselaandrijving is volgens Kruyt al vele jaren bekend. "Maar pas nu zich een ontsporing heeft voorgedaan, gaat ProRail over tot extra herstel- en vervangingsmaatregelen."  

Aannemer
ProRail herkent zich niet in de kritiek. "Nee, dit type wissel slijt niet extra snel. En als dat wel het geval zou zijn, dan worden de onderdelen bij het reguliere onderhoud vervangen" reageert woordvoerder Elles in ´t Hout. Kruyt reageert: "Zo zou het moeten. Maar ProRail doet niet zelf het onderhoud, dat doet een aannemer. Daardoor heeft ProRail zelf te weinig zicht op de actuele stand van de infrastructuur. ProRail is afhankelijk van de aannemer, en ik heb een donker vermoeden dat die liever niet alles vertelt om kosten te besparen".

Ingrijpen Mansveld
Ook Maatschappij Voor Beter OV is geschrokken door de ontwikkelingen. "De onderste steen moet nu boven komen. Daarom hebben wij aan Mansveld gevraagd in te grijpen. Hoe ze dat wil doen, laat ik aan haar over, maar als ze managers eruit trapt, dan heeft ze daar groot gelijk in. Want ondanks de ambitie voor nul verwijtbare storingen van ProRail-directeur Marion Gout, lijken de problemen alleen maar toe te nemen".

Aannemers
Volgens Rover kunnen de problemen worden opgelost als de spoorbeheerder zelf het onderhoud gaat doen. "Daar pleiten wij al jaren voor. Dan komt ProRail niet voor verassingen te staan zoals nu." Voor Beter OV is daar wat voorzichter in. "Het maakt niet uit van wie de storingsmonteur zijn loonstrook krijgt. Ook een ProRail manager kan belangen hebben. Het gaat om een optimum. Het moet in elk geval niet zo zijn dat de kosten de pan uit gaan rijzen als ProRail zelf het onderhoud gaat doen."

Wissels
Kruyt denkt dat de spoorbeheerder niet van wissels houdt. "Dat zagen we ook met de eerdere problemen met de wisselverwarmingen. Die problemen waren volgens deskundigen ook te voorkomen geweest met voldoende onderhoud. Nu gaat ProRail ook nog eens wissels slopen. Ik voorspel dat gaat volgend jaar rond Utrecht problemen geven".

Wisselsanering
Kruyt doelt op de wisselsanering. "We zien het vandaag al. Doordat er een paar wissels niet werken moet er fors gesneden worden in de treindienst. Dat wordt volgend jaar alleen maar erger. Dan hoeft er maar iets te gebeuren en kan er niet meer uitgeweken worden." Die zorgen worden ook gedeeld door Maatschappij Voor Beter OV.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.