Samenreiskorting bij NS wijzigt: koppelcode nodig (maar versobering ingetrokken)
03 nov 2022 7:09
NS heeft voorgesteld om de samenreiskorting te versoberen en vaste klanten maximaal drie keer per maand van de regeling gebruik mogen maken. Consumentenorganisaties, waaronder Rover, hebben hierover negatief geadviseerd. NS neemt het advies gedeeltelijk over en voert de versobering niet door. Wel wordt de regeling minder toegankelijk. Zo verdwijnt samenreiskorting via de kaartautomaat.
NS: regeling misbruikt
Reizigers met een NS-abonnement kunnen in de daluren nu per reis drie reizigers met veertig procent korting meenemen. De regeling is bedoeld om vrienden en familie voordelig met de trein mee te laten reizen.
Volgens het spoorbedrijf wordt de samenreiskorting nu teveel misbruikt. Dat zou blijken uit signalen van conducteurs en uit data van de betaalsystemen van NS. ¨Helaas constateert NS dat er misbruik wordt gemaakt van de samenreiskorting omdat reizigers wel met samenreiskorting reizen, maar niet met een bekende abonnementhouder meereizen. Hierdoor geeft NS jaarlijks veel onterechte korting. Dit is niet eerlijk voor de andere reizigers¨ aldus het spoorbedrijf in een brief aan consumentenorganisaties.
Koppelcode
Het spoorbedrijf gaat daarom een koppelcode introduceren. Abonnementhouder en bekende medereiziger worden aan elkaar gekoppeld door middel van een dergelijke koppelcode. De abonnementhouder genereert een unieke code die de medereiziger invoert in het bestelproces. ¨Bij controle in de trein is hierdoor zichtbaar dat de twee reizigers bij elkaar horen en elkaar kennen, want dat is namelijk de bedoeling van samenreiskorting.¨
Alle reizigers kunnen hun samenreiskorting aanzetten via een e-ticket of met NS Flex door middel van de koppelcode. Samenreiskorting via de kaartautomaat gaat verdwijnen. Volgens het spoorbedrijf is het niet mogelijk om de koppelcode mogelijk te maken via de kaartautomaat.
Maximaal drie keer per maand
Om misbruik terug te dringen, wilde NS ook instellen dat een reiziger maximaal drie keer per maand iemand mee mocht laten reizen. ¨Dit betekent dat drie keer per maand een koppelcode gegenereerd kan worden, die vervolgens door maximaal drie medereizigers gebruikt kan worden voor de aanschaf van een vervoersbewijs¨ schrijft NS in een adviesaanvraag.
Onder druk van reizigersorganisaties heeft het spoorbedrijf dat deel van het plan echter ingetrokken. De belangenorganisaties vinden bovendien dat er geen sprake is van misbruik. ¨Reizigers die met een onbekende meereizen kunt u als onwenselijk beschouwen, u heeft echter nooit de voorwaarde gesteld dat de reizigers elkaar daadwerkelijk moeten kennen. Van misbruik kan geen sprake zijn en daarmee is handhaving ook geen probleem¨ schrijven de organisaties aan NS.
De organisaties – waaronder Rover en de Consumentenbond – vinden eigenlijk dat de samenreiskorting ook beschikbaar moet blijven via de kaartautomaat, en is niet enthousiast over de koppelcode. Op dat deel negeert NS het advies van de belangenbehartigers.
Afschaffen die meereis onzin, er wordt massaal mee gefraudeerd.
Less het stuk: NS “heeft echter nooit de voorwaarde gesteld dat de reizigers elkaar daadwerkelijk moeten kennen.” – dus wat u massale (?) fraude noemt is helemaal geen fraude.
Het is gewoon een onzinnig ticket. Laat die meeereizigers maar een eigen abonnement nemen.
De fraude is dat mensen die helemaal niet met iemand samenreizen massaal gebruik maken van dit product. Dat is het probleem
Ik denk dat het ticket wel degelijk nuttig is als alternatief voor de auto. 🙂
Het is wel degelijk fraude als je pas na het instappen een ‘samenreismaatje’ zoekt, want je moet op het perron al een geldig vervoersbewijs hebben en niet pas als de conducteur langskomt. Het valt alleen niet te bewijzen, dus op moment van controle kan de conducteur geen fraude constateren, alleen vermoeden.
Het is een recht wat onderdeel is van mijn reisproduct. Als de NS verder geen aanvullende voorwaarden stelt, dan is het erg onbeschoft om als bedrijf van “fraude” te spreken. Daarmee zet je de goed willende reizigers direct in een vervelende hoek.
Zorg eerst dat de controle op orde is voordat het probleem over de rug van de reiziger opgelost wordt.
Uw reactie is onterecht. Op het traject tussen ‘s Hertogenbosch en Amsterdam; het traject Arnhem en Amsterdam Zuid; Delft en Tilburg maken reizigers massaal misbruik van samenreiskorting.
Deze reizigers gebruiken deze korting zonder uberhaupt een reispartner. Omgerekend gaat het om 250.000 tot 300.000 euro per maand.
Misbruik maken van een op naam gesteld vervoersbewijs met als doel korting genieten waar men geen recht op heeft valt onder artikel 71 Wet Personenvervoer: Fraude.
Het is een service tegenover abbonementshouders deze eerder ingestelde
Optie te behouden.
@ Ester: Het gaat hier om de SAMENREISKORTING, niet om het abo zelf. Dus als ik mijn moeder eens wil meenemen naar Amsterdam dan krijgt ze 40% omdat ze met mij mee gaat.
Maar omdat de NS niet in staat is om dat goed te controleren wordt onder het mom van fraude wederom een service naar de klant ingetrokken. Daarmee wordt het symptoom aangepakt en niet de bron. Als deze reizigers straks geen samenreiskaartje kunnen gaan ze simpelweg zwart rijden.
Wel samen met de persoon reizen waarvan je die korting krijgt dat staat in de voorwaarden. Hoeft geen bekende te zijn!
De NS maakt gebruik van ons belastinggeld, wat maakt het uit.
Maakt het er niet makkelijker op. En dat van die fraude snap ik niet. Reis je niet samen dan gewoon een boete. Je kan ook een railrunner kopen zonder je ID te checken. Is ook fraude.
Mensen kopen een meerreisticket en gaan dan in de trein leuren bij iedereen met een abonnement of ze mogen meereizen.
Want dat scheelt een kortingsabonnement van 6 euro per maand, of 2 euro in het weekend. Ons bin zunig
En wie controleert dat ? De spoorweg politie? Ha ha
Klimaatticket invoeren.Vergelijk Deutsche Bahn.
Subsidiëren kan juridisch niet zolang de politiek aanbesteden blijft blokkeren.
Ja, en dan? Dan willen er ineens meer mensen met de trein. Hoe gaat NS dan leveren? Ze kunnen het nu al niet aan en de capaciteit wordt alleen maar verminderd.
Reizen met NS, wordt niet bepaald aantrekkelijk.
Beetje jammer weer.
Over de samenreis korting gesproken vele reizigers gedupeerd
Als de ns vertraging heeft en mensen met een abonnement hun geld willen terug vragen krijgen ze nul comma nul euro terug
De abonnement houder is hier meer gedupeerd van dan mensen meten een los kaartje
Laten ze eerst daar maar een oplossing voor zorgen
Want het is gewoon gemeen dat de betalende abonnement houder
De ns moet spekken
NS is juist gul voor reizigers die vertraging oplopen terwijl ze met een flex-abonnement reizen. Dan wordt de vergoeding GTBV immers berekend op basis van de ritprijs, in plaats van de werkelijk betaalde kosten voor het abonnement. Ik ken verschillende mensen die wel eens zoveel claimen dat het saldo daarvan de prijs van hun abonnement matcht. Pas vanaf dat moment worden voor die maand geen claims meer gehonoreerd.
Nou ik heb al drie maanden geleden een aanvraag ingediend voor die vergoeding krijg niet eens een mail terug. Wij hebben 7 x vrij reizen waar je bovendien zelf voor betaald gaat ook verdwijnen. De prijzen gaan omhoog wat nou als je afhankelijk bent van de trein als vervoermiddel.
Ik vraag regelmatig vergoeding aan in het kader van de regeling Geld Terug Bij Vertraging en dat werkt vrijwel altijd. Het duurt wel even (weken, maanden) en soms klopt het bedrag niet, maar als je dan even op de bevestigingsmail reageert, dan komt het vaak wel goed. Voor de mensen die met keuzedagen reizen, loont het bijna niet om te claimen, aangezien het te claimen bedrag de waarde van een keuzedag niet kan overstijgen en het minimumbedrag 2,30 bedraagt.
Over de samenreis korting gesproken vele reizigers gedupeerd
Als de ns vertraging heeft en mensen met een abonnement hun geld willen terug vragen krijgen ze nul comma nul euro terug
De abonnement houder is hier meer gedupeerd van dan mensen meten een los kaartje
Laten ze eerst daar maar een oplossing voor zorgen
Want het is gewoon gemeen dat de betalende abonnement houder
De ns moet spekken
vreemd, u heeft dezelfde tekst als fiona. Hiervoor.
Heel klantonvriendelijk! Vooral voor de
ouderen die het meest gebruik maken van
de samenreiskorting maar die vaak moeite
hebben met al die E-heisa. Langzamerhand
vraag je je af of je niet beter maar weer
in de auto kunt stappen. De ns wordt steeds
ongastvrijer. Bah!
Ook die ouderen kunnen gewoon ieder een eigen kirtingjaart aanschaffen.
Ja ja, als u gewoon moet betalen noemt u dat ongastvrij. U wil ook voor half geld eten in een restaurant en als dat niet kan is het restaurant dan ook ongastvrij?
veel bejaarden leven wel met zulke ideeën
Men kan zelf een kortingskaart aanschaffen.
De fraudeurs treffen we waarschijnlijk het meest onder bejaarden en studenten.
Bejaarden en studenten zijn vrees ik inderdaad de grootste sjoemelaars. Bejaarden rommelden vroeger al op grote schaal met de spitsuren. En die bedelende meeereizigers zie je m vooral vanuit studentensteden alhoewel Oekraïners er inmiddels ook aardig wat van kunnen.
Uit betrouwbare bron weet ik dat degene die het meest misbruik maken, buitenlandse toeristen en/of asielzoekers zijn.
@Virm. Het valt mij ook op hoe buitenlandse toeristen wel feilloos in staat blijken een ticket met samenreiskorting te vinden op de automaat, maar dat ze desondanks niet in staat blijken de voorwaarden daarvan te begrijpen. Als een conducteur dergelijke reizigers matst, met de gedachte dat ze het echt niet begrijpen, moet hij er wel bij stilstaan dat die reizigers het ‘trucje’ gewoon doorvertellen.
Oekraïners zie ik het er soms ook breed van nemen in de eerste klasse. Als er dan een conducteur komt, zwaaien ze met een paspoort en roepen ze ‘Joekraina, Joekraina’ en dan komen ze ermee weg. Laatst zat er zelfs een meisje een vlog op te nemen voor een camera met een ringlamp, waarbij ze al haar dure bezittingen zat te tonen. Die zooi ging vlot de tas in toen de conducteur kwam. Effe zwaaien met het paspoort en het was alweer goed. Aan het begin van de oorlog heb ik echter ook wel meegemaakt dat totaal uitgeputte families in de trein werden gezet. Het verschil moet voor een conducteur toch ook gauw te zien zijn, maar ja, dan moeten ze wel controleren.
Op de lijn Emmen-Zwolle is de overlast inmiddels zo groot, dat het personeel van Arriva geen aangifte meer doet van bedreiging of mishandeling. De daders worden toch niet vervolgd. Soms houden ze toegangscontroles in Zwolle. Dan laten ze zo 75% van de mensen staan, maar de beveiligers weten ook dat zodra zij pauze nemen of hun dienst erop zit de asielzoekers direct de volgende trein nemen. Het is dus dweilen met de kraan open.
Wat een belachelijke aanname.
Dat is een ernstige verdachtmaking waarvoor U zich heel diep moet schamen! Als U geen onderbouwing geeft is dit een strafbaar feit, namelijk smaad, waarvan ik overweeg aangifte te doen.
Ook die ouderen kunnen 3 keer per maand met een ander meereizen.
Gefeliciteerd NS, naast prijs-verhogingen, versobering van de dienstregeling etc, etc, ook nog het uitkleden van de cadeautjes die jullie je vaste reizigers geven.
Is het plan om zo snel mogelijk afgeschaft te worden?
Misschien moeten jullie je conducteurs vertellen dat ze vaker moeten controleren. Mensen die een verkeerd ticket hebben kan je gewoon snappen en dan een boete geven.
Je kan immers ook “gewoon” zwartrijden, alsof het 40%-kortings-ticket het goedkoopste ongeldige ticket is.
Precies wat u zegt: cadeautjes. En dat is niet de taak van een vervoersbedrijf.
Het wordt tijd dat cadeautjes als keuzedagen, samenreiskorting, jongerenticket verdwijnen. Niet meer van deze tijd en zeker niet nu het spoor in grote financiële problemen verkeert.
OV heeft ook een sociale functie en het is goed dat er ook goedkopere kaartjes bestaan als dal-voordeel, weekend vrij etc. Ook mensen zonder rijbewijs en auto willen ook wat betaalbaarder een dagje weg kunnen.
OV is gewoon een bedrijf, geen sociale instelling
NS zou een bedrijf moeten zijn maar is een sociale werkplaats. Daarmee vervullen ze hun sociale functie. Meer kunnen we niet van ze vragen.
Sinds wanneer zijn keuzedagen gratis cadeautjes? Ik betaal daar ieder jaar een bedrag voor, waarvoor je inderdaad steeds minder terug krijgt!
Ja, 3 euro voor een dagkaart waar een ander 60 euro voor betaalt.
Gerard, de keuzedagen zijn niet gratis. Lees je eeens in voordat je dat soort onzin plaatst.
Sinds de invoering van de OV chipkaart is samenreizen al flink onaantrekkelijker en is dit de doodsteek voor dit product.
Gelukkig, zijn van die “bedelaars” in de trein af.
Wat ben jij een azijn zieker zeg. Je zwemt zeker in het geld en hoeft geen gebruik te maken van het ov.
Wat een onwaardige opmerking.
Een onwaardige opmerking van anoniem wel te verstaan die bedelaars noemt! Dit even om misverstanden te voorkomen.
Wat een een vervoerder is NS. Triest van woorden is dat. Dienstregeling versobert, zaakjes niet in orde en noem maar op. Die Koolmees heb je ook niks aan. Wat een affluiting van NS. Ze moeten zich kapot schamen. Dit is pure treitergedrag van NS.
Als jij nou eens een duur abonnement neemt kan ik zeker wel met jou meereizen,toch?
Goed dat deze veel-fraude-kaart aangepast wordt!
Als ik een abonnement had waar ik voor betaalde, zeker! Tenzij u zo van meer dan nodig betalen houdt…
Koolmees is net drie dagen in dienst.
Hoe werkt een koppelcode bij een dalvoordeelabonnement, als samenreizend niet bij een kaartautomaat geregeld kan worden?
Via internet
Samenreiskorting is ontstaan voor incidentele reizigers die met een bekende voordeliger reizen konden. Abonnementhouders reizen geregeld met de trein en werden beloond voor het reizen in de daluren
Voorheen werd dit ook wel Voordeeluren genoemd, tijden buiten de spits, in weekends en op feestdagen. Samenreiskorti g werd helaas nooit in een andere taal vertaald, handig voor toeristen die ons land ook per spoor willen verkennen. Het boekje Spoor heet nu Dagje uit en is helaas ook alleen in het Nederlands verkrijgbaar! Nu de dagen korter worden en naar de feestdagen in december gaan, zal een mooie kortingskaart voor iedereen aanwezig moeten zijn. In de tijd van Corona liep het aantal reizigers terug, die we nu graag willen terug zien. Straks als het personeelstekort weer voorbij is en de frequenties omhoog kunnen, willen we niet weer met bijna lege treinen rondrijden. Niet zo bevoordeling voor het nieuwe en bestaande personeel wat in en rond treinen en stations werkt.
Er is geen land waar Engelstalige mensen zo op hun wenken worden bediend . Het personeel aan de verkoopbalie’s staan iedereenkeurig in het Engels te woord, en ook de kaartautomaten kunnen worden ingesteld in meerdere talen. Op de website staat, in het Engels,uitleg over van alles. Zo ook over de samenreizende korting.
Hoop dat de meereist korting niet wordt afgeschaft.
Eindelijk weten mijn ouders (70 plussers), hoe zij de meereist korting moet gebruiken. En kunnen zij zelf reizen en bepalen wanneer.
Hoezo oneerlijk?
Ik betaal zelf 4 NS abonnementen en ik vind de meereist korting goed. Vooral voor ouderen is het ideaal.
Wat oneerlijk is dat mensen korting krijgen omdat iemand anders een abonnement heeft. Dat slaat nergens op.
Veel jongeren, toeristen of andere reigers drukken standaard op samenreiskorting via de ns app: dit is een grootschalig probleem (oh ik wist het niet oh ik dacht dit mag in dal uren oh maar wij zijn samen toch? Zonder abonnement) nee deze koppelcode is erg fijn.
Ouderen gaan moeite krijgen om dit voor elkaar te krijgen. Nu gaan ze naar de automaat. Zometeen laat je ze extra handelingen doen. Ns maakt alles moeilijker
Als er ergens korting te verkrijgen valt, hebben ouderen het binnen no time onder de knie.
Dus we schaffen iets af omdat de NS niet in staat is om een reisproduct goed uit te leggen. Typisch NS, het symptoom aanpakken in plaats het probleem.
De koppelcode erg fijn, dat zal wel, maar minder fijn als het op een mobieltje gefriemeld moet worden, als de ouderen al online zaken regelen.
Dat zijn dus geen reizigers die de korting via de automaat op hun chipkaart zetten en juist die worden straks voor problemen geplaatst.
Dit verbaast me nauwelijks, ze willen dat het niet te leuk gaat worden. Zo is bijvoorbeeld de e-step bij ons als een van de weinige landen verboden. Volgend jaar is het niet meer illegaal, mits je op een door een speciale instantie gekeurd model rijdt dat niet harder gaat dan 25kmpu (e-steps kunnen een snelheid van 35kmpu halen) en je moet verzekerd zijn+kenteken. Je ziet al dat dit ongenadig veel regeltjes zijn waar de politie naar mijn verwachting aandachtig op zal gaan controleren. De NS zal ook wel weer een extra toeslag rekenen als je dit meeneemt in de trein, terwijl dit toch compacter is dan de meeste rolkoffers. Want zoals ik al zei, ze willen niet dat je het hier te leuk gaat krijgen.
En terecht, het is al veel te ‘leuk’ hier.
gezeur, elders mooet de step ook gekeurd zijn en een verzekering hebben.
VOorts zouden ze beter verboden blijven vanwege het extreme gevaar voor anderen en de berijder die massaal op onze kosten bij de EH terecht komen.
Fietsen moet ook subiet gemaximeerd worden op 20 km/h. Voor de mensen gaat alles veel te snel.
Ik denk dat de koppelcode een goede technische oplossing voor dit probleem is. Als er daadwerkelijk zo veel wordt gefraudeerd (wat sommigen hier betogen – in mijn ervaring valt het wel mee) is dit de doodsteek voor dit frauderen. Tegelijkertijd blijft de korting wel gewoon bestaan: toch een mooie oplossing zou ik zeggen.
Afgelopen zaterdag weer lastig gevallen in de trein door klaplopers in de trein die tamelijk dreigend riepen dat ze wilden meereizen met iemand.
Voor kinderen onder de 12 ook betalen graag als we toch met versoberen bezig zijn.
Kan er ook iers gedaan worden aan zwartrijders die achter me aan de poortjes doorlopen. Controle en nog eens controle scheelt hoop geld.
Langzamer lopen of even inhouden tot het ding zich sluit.
Kan er ook iets gedaan worden aan zwartrijders die achter me aan de poortjes doorlopen. Controle en nog eens controle scheelt hoop geld.
Die Molenaar deelt weer wat onzalige klappen uit.
Duitsland kampte daar ook mee toen bleek dat deze rondreiskaartjes en-masse van eigenaar wisselden. Sindsdien moeten alle reizigers hun naam op het kaartje invullen. NS moet eens leren kijken naar hoe andere kanden sinpele oplossingen biedt, ipv ingewikkeld lopen doen met koppelcodes en blabla bla. Maar…. Voor € 5.10/maand kun je zelf ook een kortingsabonnement kopen dus eigenlijk is de Samenreiskorting een beetje een overbodig product geworden.
Ik reisde vaak samen met mijn broertje en oma, die geen ns app heeft maar wel een abbonement. Zij heeft ook geen smartphone. Altijd was het heel makkelijk om de samenreiskorting in te schakelen via de automaat, maar nu moet mijn oma dus een smartphone gaan halen om ons korting te kunnen geven??
U moet gewoon een eigen kortingabonnenent kopen als u met korting wil reizen.
Je kunt voor ruim €5 per maand je eigen kortingabonnenent kopen. Waarom zou jij korting moeten krijgen omdat je oma een abonnement heeft???
NS kan het beste stoppen met allerlei cadeautjes als samenreiskorting, keuzedagen, groepstickets, jongerentickets en zich beperken tot reguliere korting/vrij abonnementen. Daarmee wordt het assortiment eenvoudiger en betaalt iedereen ook een redelijke prijs.
Helemaal mee eens. Ook voor alle partijen wat makkelijker te begrijpen en voor medewerkers makkelijker te handhaven.
Wil de NS de reiziger nu IN of UIT de trein hebben? Versobering van aanbod is niet sexy, als je reizigers in de trein wil krijgen moet je het aantrekkelijk maken. Beter is natuurlijk om het Luxemburgse systeem in te voeren, betaald uit de belastingen (met de omroepbijdrage kon het) Geen gedoe meer met kaartjes, poortjes, controleurs en een heleboel administratie.
Als ik een schatting mag maken mist de vervoerder nu 100 tot 200 miljoen per jaar door reizigers die misbruik maken van processen om (g)een geldig vervoersbewijs aan te schaffen die niet voor hun van toepassing zijn. De overige klanten betalen die kosten. Dat moet dus eerlijker. Ik ben dan ook voor een striktere handhaving en strengere regelgeving.
Ik wilde onlangs, voor het eerst ooit, iemand met korting mee laten reizen (op een los kaartje), maar kon de optie niet vinden op de kaartautomaat.
Daluren zijn dat ook de weeknden?