Schiphol: kom met het openbaar vervoer
02 jul 2022 15:07
Schiphol adviseert reizigers maandag zo veel mogelijk met het openbaar vervoer te komen om eventuele blokkades te omzeilen. Boerenorganisaties hebben aangekondigd die dag het land plat te willen leggen, waarbij er onder andere acties zijn bij Schiphol.
Personeelstekort
Schiphol zegt zich in samenwerking met de Koninklijke Marechaussee, verantwoordelijk voor de beveiliging van het vliegveld, en de gemeente Haarlemmermeer op verschillende scenario’s voor te bereiden. Een woordvoerster adviseert reizigers ook om maandag goed alle actuele verkeersinformatie te volgen.
Wie met de trein komt, moet er rekening mee houden dat er mogelijk minder en minder lange treinen rijden vanwege het personeelstekort. Bovendien is het niet uit te sluiten dat de boeren het openbaar vervoer ongemoeid laten. Eerder werden in de Achterhoek al eens de treinsporen geblokkeerd. Dat veroorzaakte toen alleen overlast op de Arriva-spoorlijn van Zutphen naar Winterswijk. Wie met de trein naar Schiphol komt, doet er ook verstandig aan extra tijd in te plannen, om eventuele vertraging op te vangen.
“ Bovendien is het niet uit te sluiten dat de boeren het openbaar vervoer ongemoeid laten.” Dat zou mooi zijn. De OV-reiziger heeft het al moeilijk genoeg.
De gemiddelde OV-reiziger is een zeurkous.
Praat niet zoveel over jezelf.
Daar zal meneer Zeurkous in Tsjechië niet blij mee zijn.
De automobilist zal ongetwijfeld sneller op zijn bestemming zijn, zelfs wanneer de trekkertaliban morgen naast de snelwegen ook de spoorwegen blokkeert. Want als we één ding ontdekt hebben dit jaar is dat de NS hopeloos is in het omgaan met (verwachte) onverwachte situaties.
Als er straks meer boze boeren komen als het station wordt verbouwd dan kan het een hachelijke situatie worden! Busstation gaat ook op de schop en extra bussen op een bouwwerf geeft toch al een hoop hectiek met zich mee. Hopelijk vallen de acties mee, zo niet is het station nog gelukkig NIET in verbouwing! Ik hoop dat in de nieuwe situatie de elektronische halteborden (bussen) , centraler en in alle seizoenen leesbaar blijft. Met felle zon of regen in je gezicht en in het donker, vooral in de wintertijd is het lezen er van niet makkelijk. Hopelijk ook met elektronische stem, voor mensen die moeilijk of niet lezen kunnen en dan ook overdekt!
Lijkt me geen goed idee, je weet nooit of je terrein niet uitvalt wegens personeelsgebrek.
Dan neem je een aantal treinen eerder. Ook wordt dit ontraden, maar dit lijkt me wel de enige praktische oplossing.
Dus vanwege het ‘personeelsgebrek’ op Schiphol 4 uur eerder aanwezig zijn en vanwege het mogelijke hoge conducteursverloop bij NS ook nog een uurtje eerder vertrekken? Los van de reistijd en het voortransport zelf uiteraard.
Het lijkt mij verstandig, ja.
Beter een dag van te voren arriveren en ergens achter de bloembakken logeren.
> Je weet nooit of je terrein niet uitvalt wegens personeelsgebrek.
Dat is afhankelijk van het soort terrein. Voor een kampeerterrein is ander personeel nodig dan een rangeerterrein… 😉
Goed, ik neem aan dat je “trein” bedoelt.
Ik stel inderdaad voor om een paar treinen eerder te gaan, maar ook om een tussenstop op Amsterdam Zuid in te plannen = het dichtstbijzijnde intercitystation van Schiphol. Anders kom je wellicht te vroeg op Schiphol aan.
Deze is ook leuk: als je met de auto gaat en je loopt vast vanwege de boerenprotesten, vraag dan aan boer A of je jouw auto bij hem op het erf mag parkeren en boer B of die jou met de trekker naar de luchthaven brengt… 😉
en niet uitvalt is ook nog een dubbele negatie. Ingewikkeld. Als hij wel rijdt moet je wel aan boord zijn.
Vrijdag 1 juli van Alkmaar naar Schiphol gereisd met de trein. Alles keurig op tijd, geen probleem. Maar het vanzelfsprekende van vliegen is wel weg: drie uur in de Schengen-rij gestaan voor de security. Konden daarna meteen doorlopen naar de gate. Wij waren vier uur van tevoren aanwezig (het toegestane – en gecontroleerde – maximum). Hadden alleen handbagage. Geen idee hoe reizigers met ruimbagage het doen; bijna alle airlines blijven de check-in halsstarrig pas 2,5 uur voor vertrek openen. Dan mis je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid je vlucht (tenzij je hondsbrutaal bent en voordringt – meerdere keren gezien). Gisteren terug, geen problemen op Schiphol en de trein keurig op tijd.
Wij vlogen naar Ljubljana en deden er op de heenreis al met al van deur tot deur 9 uur over, inclusief het lange wachten en 50 minuten vertraging met het vliegtuig. Toch kan de internationale trein daar niet aan tippen: de snelste verbinding zou ons van deur tot deur 20 uur kosten, meer dan het dubbele (en met aankomst om zes uur ‘s ochtends, lekker). Maar goed, voor bestemmingen als Londen, Parijs, Berlijn enz. ligt dat natuurlijk anders.