fbpx
Foto: www.hollandfoto.net / Shutterstock

‘Schrappen Eurostar Amsterdam – Londen is niet noodzakelijk’

De Eurostar, de hogesnelheidstrein naar Londen, hoeft tijdens de komende renovatie van Amsterdam Centraal Station niet noodzakelijkerwijs voor een half jaar tot een jaar te worden opgeheven. Dit staat in een concept eindrapportage die gemaakt is door Studio Bereikbaar in opdracht van het ministerie van Infrastructuur.

Second opinion

Het rapport is in handen van Treinreiziger.nl, dat er vrijdag al over schreef. Zondagavond citeerde ook het Algemeen Dagblad uit de concept rapportage van de door het ministerie gevraagde second opinion. Uit het rapport blijkt dat ProRail erop heeft aangedrongen om de Eurostar van en naar Amsterdam te schrappen. Volgens de spoorbeheerder is dit nodig om de veiligheid te garanderen.

In de second opinion worden drie scenario’s onderzocht:

  • Scenario A: huidige terminal langer blijven gebruiken, en enkele aanpassingen om dit mogelijk te maken.

  • Scenario B: tijdelijke passage in de Amstel-passage te Amsterdam Centraal.

  • Scenario C: Eurostar laten beginnen en eindigen in Rotterdam Centraal.

Huidige terminal langer gebruiken

“De enige realistische optie voor een aantrekkelijke (voor de reiziger) en bedrijfsmatige dienstverlening is het verlengen van de huidige terminal (optie A)” meldt Eurostar aan de onderzoekers van de second opinion. Ook voor NS International is dat de voorkeursvariant, zo valt te lezen in de concept eindrapportage. Rotterdam wordt als onwenselijk gezien. “Zowel vanuit huidig marktaandeel en oriëntatie reizigers, maar ook strategisch voor de lange termijn in concurrentie met het vliegverkeer” reageert NS.

Optie A is haalbaar, denkt NS International. Wel ziet de vervoerder dat er extra maatregelen nodig zijn om de reizigersstromen te scheiden van het bouwverkeer.

Studio Bereikbaar, die de second opinion heeft uitgevoerd, komt tot de conclusie dat het inderdaad haalbaar is om de huidige terminal langer te gebruiken. “Optie A is technisch zeer complex, maar lijkt niet onoplosbaar binnen het eigen invloedsgebied van I&W en ProRail” schrijven de onderzoekers. En vervolgens: “Onduidelijk is de mate van (bouw)hinder voor de reiziger en de veiligheid op de routes van en naar de terminal”.

Veiligheid

ProRail ziet echter niets in de optie om de Eurostar terminal ook na juni 2024 open te houden. “Het verlengen van de huidige terminal tot juni 2024 was complex en heeft alle lucht uit de planning gehaald” stelt de spoorbeheerder. De spoorbeheerder wil koste wat het kost dat de verbouwing van Amsterdam Centraal geen vertraging oploopt. Die werkzaamheden zijn nodig om de huidige perrons te verbreden, zodat er in de toekomst meer binnenlandse treinen kunnen vertrekken (vanaf minder perrons).

Volgens ProRail is het niet veilig om de huidige terminal langer open te houden. Dat zou kruisende stromen opleveren tussen reizigers en bouwvakkers. “Het is niet mogelijk om een verkeersveiligheidsplan op te stellen; externe adviseurs geven negatief advies; ook vluchtroutes en bereikbaarheid hulpdiensten zijn lastig”, stelt ProRail.

Gezamenlijk besluit?

Alhoewel NS International zich in eerste instantie achter Eurostar voegt, wijzigt de vervoerder later van standpunt. Treinreiziger.nl heeft signalen gekregen dat NS zich naar de mening van ProRail heeft gevoegd, om de verhoudingen met de spoorbeheerder niet onder druk te laten komen. Of deze interpretatie van zaken klopt kan de redactie echter niet beoordelen.

Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur houdt zich op de vlakte. “Na een externe toets en vervolggesprekken tussen veiligheidsexperts van NS en ProRail, is gezamenlijk besloten deze variant af te laten vallen” schreef de staatssecretaris vrijdag aan de Tweede Kamer.

 

0 0 stemmen
Artikel waardering
40 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
FyraFlop34
11 maanden geleden

Je zou toch zeggen dat men met een beetje creativiteit wel een oplossing had kunnen vinden.

Bert Sitters
11 maanden geleden

Zie hier het AD: https://www.ad.nl/binnenland/geheim-rap … ~a451b9ec/

Moet mevrouw Heijnen haar werk overdoen?
Zijn er al Kamervragen gesteld?

Allert Bosman
11 maanden geleden

Kan men niet een deel van het busterminal in verbinding maken met perron 15 en de douane op het busstation maken

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Allert Bosman

En de bussen dan?

Ronald
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Mega busstation terwijl veel bussen Amsterdam Noord als eindpunt hebben gekregen. Moet dus best kunnen.

Hanzeboog
11 maanden geleden

ProRail wil geen vertragingen. En veiligheid is ook een belangrijk aspect. Zie ongeval in Voorschoten waar treinverkeer en werkzaamheden tegelijkertijd waren.

Het is waarschijnlijk niet zozeer een gebrek aan creativiteit. Maar vooral de wens van ProRail om niet teveel vertragingen te hebben.

Wat dat betreft zijn die 4 treinverbindingen van Eurostar minder belangrijk dan de overige treinverkeer. Genoeg alternatieven naar Brussel Zuid met Thalys en Beneluxtrein.

Bert Sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Gezien de toenemende vraag naar vervoer tussen Amsterdam en Londen en de beperkte capaciteit van Schiphol zou verdubbeling van de Eurostarritten in de komende jaren niet gek zijn

Hanzeboog
11 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Maar dan op het moment dat de nieuwe tijdelijke terminal op Amsterdam Centraal gereed is. Dat is ergens in 2025 (onder voorbehoud). Want de definitieve Eurostar terminal zal op Amsterdam Zuid zijn.

Wel mee eens dat de directe Eurostar Amsterdam – Londen gestimuleerd moet worden. KLM en Schiphol werken al samen met Thalys. Thalys zal vanaf 2025 zoal Eurostar zijn. Zal me niet verbazen dat KLM en Schiphol ook met de Franse en Belgische Staatsspoorwegen gaat samenwerken om de Eurostar naar Londen te promoten. Voor de drie partijen een win – win situatie.

Bert Sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Moet op Amsterdam Zuid wel eerst een derde perron komen, maar dat perron is niet mogelijk zonder Zuidasdok. En dat duurt nog minstens tien jaar. Verder moeten buitenlandse treinreizigers helemaal niet op station Amsterdam Zuid.

Bert Sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

zijn

Lodewijk Entrop
11 maanden geleden

Optie D: de Eurostar laten omrijden via Woerden/Breukelen. Wellicht kan de terminal dan op spoor 2 geplaatst worden.

Bert Sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  Lodewijk Entrop

Daar is geen HSL-spoor.

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Lodewijk Entrop

De instappers moeten vanuit een beveiligde bewaarruimte naar de trein kunnen waar niemand anders zal mogen kunnen instappen. In Brussel en Gar du Nord staan de London treinen in een kooi zodat er geen verstekelingen onder de trein kunnen gaan hangen. Leuk bij 300km/h. Of op het dak kunnen gaan liggen.

Johan
11 maanden geleden
Antwoord aan  Lodewijk Entrop

Van en naar Sloterdijk boven kun je ook prima naar spoor 2 op Amsterdam Centraal, respectievelijk via spoor SQ en SP. Het probleem daarmee is denk ik dat dat Eurostarmaterieel niet op spoor 2b past. Dan zou spoor 2a ook nodig zijn. Dat zou betekenen dat spoor 1 ook in de beveiligde zone komt te liggen en dan is er geen plek meer voor de treinen van en naar Haarlem.

Thijs
11 maanden geleden

Voor continuïteit van zo’n belangrijke internationale verbinding is het toch zelfs de moeite waard om elders een portocabin duanestation te bouwen? Desnoods met een pendel naar CS. Kan dat niet op het lege terrein aan de Piet Heijnkade? Of zelfs richting watergraafsmeer? Om überhaupt te kunnen instappen zal de reiziger wel een extra overstap accepteren.

Anoniem
11 maanden geleden

Volgens Eurostar kan de trein niet vertrekken vanaf Rotterdam omdat dit commercieel niet aantrekkelijk is. Hier en daar wordt opgemerkt dat Britten wel naar Amsterdam willen, maar niet geïnteresseerd zijn in Rotterdam als eindbestemming.

Maar dat hoeft toch ook helemaal niet? Al die douanefaciliteiten zijn nodig voor instappen, niet voor uitstappen. In het begin van de Eurostar reed de trein wel rechtstreeks naar Amsterdam, maar kon je niet in Amsterdam instappen voor de omgekeerde richting. Er werden toen geloof ik zelfs nog een tijdje tickets verkocht naar Brussel om te voorkomen dat de trein leeg terug zou rijden.

Wat is de reden dat iets dergelijks nu niet mogelijk is? Je zou Amsterdam als eindbestemming vanaf Londen kunnen handhaven. In omgekeerde richting moeten reizigers dan de Nederlandse IC(D) van Amsterdam naar Rotterdam nemen en aldaar inchecken. Niet ideaal, maar beter dan niks, lijkt me.

Ik weet overigens niet of Rotterdam voldoende capaciteit heeft voor al die extra Amsterdamse reizigers, dat zou nog wel een issue kunnen zijn.

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het instappen is wel het probleem. Lossen zou wel op Amsterdam Centraal kunnen maar kan ook op WTC-Zuid het perron is daar 400m. De trein kan makkelijk naar Watergraafsmeer via de achterdeur.
Vertrek zou van Centraal kunnen als de instappers maar apart blijven en er geen vreemden bij kunnen meeliften. Ook niet van de aannemer. Met wat kunst en vliegwerk zal men ook op Zuid wel een verrtek kunnen regelen. Howel de gewone treinenloop dan wel belemmerd raakt.

Bert Sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Station Amsterdam Zuid (al vele jaren zonder de toevoeging WTC) is veel te krap en de perrons zijn te smal. De roltrappen zijn vervangen door gewone trappen, omdat deze meer reizigers kunnen verwerken.
Hoe kun je daar al die grensformaliteiten verrichten. Het station wordt uitgebreid, maar dan moet eerst het Zuidasdok gereed zijn. Dat duur nog langer dan 10 jaar.

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Oei, kun je dan wel de fiets meevoeren in de trein?

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Die britten weten niet eens dat Rotterdam bestaat…. ze willen alleen naar Amsterdam

Allan Kleiweg
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Wie ‘out-of-the-box’ denkt, ziet vele mogelijkheden.
A/ Men zou de Eurostar-trein tijdelijk kunnen laten doorrijden naar een iets verder gelegen station, en daar tijdelijke Douane-faciliteiten inrichten. Zoals Amsterdam Amstel, Almere of Zaandam.

B/ Het lijkt mij in beginsel haalbaar om spoor 2 van Rotterdam Centraal tijdelijk exclusief te gebruiken voor de Eurostar-treinen en de Douane tijdelijk extra te faciliteren. Dus geen vrije toegang tot het perron, maar kaartcontrole voor de roltrap en lift. Amsterdammers kunnen tijdelijk overstappen te Rotterdam. De Thalys kan ook wel een poosje van een ander spoor vertrekken.

C/ We hebben het over slechts vier treinen per dag, dus als we viermaal per dag het werkverkeer op het perron in Amsterdam een uur stilleggen, kunnen de reizigers netjes worden ontvangen en de Douane passeren, zonder het werkverkeer te kruisen. De aannemer kan zijn werkzaamheden rond de vier ‘gesloten perronuren’ heen plannen.

D/ We kunnen de rechtstreekse verbinding Amsterdam – Londen, tijdelijk vervangen door een ingekorte Eurostar-trein met een aansluitende extra Benelux-trein. Het moet toch mogelijk zijn om ergens onderweg een overstap met Douane-check mogelijk te maken. Wellicht kunnen de nieuwe ICNG-treinstellen, welke ook het Belgische spoor kunnen en mogen berijden, uitkomst bieden en extra ritten Amsterdam – Rotterdam – Antwerpen verzorgen. De Britse Douane kan haar checks op Nederlandse reizigers wellicht ook in Antwerpen uitvoeren.

Kortom, met goede wil van alle betrokkenen en een goede voorbereiding, zijn er meerdere tijdelijke oplossingen denkbaar.

P.J. Kroes
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Eurostar heeft als bezwaar geuit tegen Rotterdam dat er daar minder mensen in kunnen stappen. Zie elders op deze website. Een logistieke beperking dus. Die volgens mij gewoon op te lossen valt.
Dat Rotterdam oninteressant zou zijn als bestemming is verzonnen door Annemiek. Omdat die niet wil begrijpen dat je niet verplicht bent om het door haar zo verfoeide Rotterdam te bezoeken, maar gewoon 4x per uur verder kunt reizen naar Amsterdam. Als je in London aankomt op St.Pancras zijn de meeste reizigers nog wel een tijdje onderweg naar hun bestemming. En toen de Eurostar terminal weg ging van Waterloo was vast een deel van de klanten blij en een ander deel niet.

Annemiek
11 maanden geleden

Bovendien betaalt Eurostar miljoenen per jaar aan de Nederlandse staat als vergoeding voor het gebruik van de terminals. Ook alle personeelskosten van de Marechaussee en een personeels- en verblijfskosten van de UKBA worden uit dat potje betaald. Eurostar heeft dan ook het volste recht te eisen om in ruil daarvoor niet te hoeven uitwijken naar een inferieure eindbestemming.

Het manco is op het bordje van NS te schuiven, aangezien NS wel een hele grote mond heeft over de grote internationale prestaties van het bedrijf, maar dat het ook hier in feite niets relevants op het spoor weet te zetten. De verhouding is dusdanig dat Eurostar bepaalt waar en wanneer (op dit moment met een dienstregeling die gericht is op de Britse markt) het rijdt en dat NS voor de sier mag doen alsof het ook meedoet. Als NS zelf een hogesnelheidsproduct naar Londen op de markt had gezet, was Rotterdam waarschijnlijk wel een aanvaardbaar alternatief eindpunt geweest. Van een buitenlandse partij kan niet verwacht worden dat het zoiets accepteert.

Frans E.R. Eekhout
11 maanden geleden

En Den Haag Hollands Spoor en Breda als tijdelijk alternatief met gegarandeerde doorgaande binnenlandse treinverbindingen naar Amsterdam. Veel buitenlanders denken dat als ze Amsterdam gezien hebben, men ook Nederland hebben gezien en vergeten dat er meer is dan het over toeristische Amsterdam met al z’n kleurige buurten voor zowel “adults only” als “non-adults only” buurten. Misschien moet er nog meer aan bekendheid gegeven worden in het VK dat Nederland meer is dan de bloembollen en Amsterdam, spreidingsbeleid promoten. Maar ja men is teveel “vastgeroest” aan “chao(tische)stad” Amsterdam en de rest van ons land er erg bekaaid van afkomt, helaas.
Waar een wil is een weg zegt het spreekwoord voor het oplossen van problemen, maar blijkbaar niet bij de spoorweg(en),,,

Bert Sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Het zijn niet alleen toeristen die naar Amsterdam trekken, maar in de RAI vinden bijvoorbeeld grote internationale congressen plaats voor medische specialisten. Wil de trein een alternatief zijn voor het vliegtuig en de auto, dan moet je geen gedwongen overstap in Den Haag HS opdringen om vervolgens met een trage trein verder te reizen.

P.J. Kroes
11 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Als je per vliegtuig aankomt op Schiphol of Eindhoven sta je ook niet midden in Amsterdam. Je moet per trein of over de verstopte snelwegen naar het openluchtmuseum reizen. Dus dergelijke argumenten zijn relatief. Er zijn ook grote congressen in Den Haag, Rotterdam. Amsterdam afficheert zich graag als de navel van Nederland. Maar niet alles speelt zich af binnen 2 km van Amsterdam CS, integendeel. Neem alleen al het inwoneraantal: 16 miljoen Nederlanders (94%) zijn geen Amsterdammers. Heerlijk toch ;-P

Bert Sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  P.J. Kroes

Inderdaad ben je met het vliegtuig niet direct in de stad. Daarom moet de Eurostar nu juist wel naar de stad.
Veel buitenlandse reizigers willen nu eenmaal naar Amsterdam.

S
11 maanden geleden

ProRail zit de reiziger ook bijna altijd in het vaarwater. Regelmatig last van ze dat treinen niet rijden door spoorwerkzaamheden.

Baardstaart
11 maanden geleden

Dit probleem is bij de bron aan te pakken en dat is niet meer luisteren naar fantasten, die geloven dat je met minder sporen en minder wissels meer reizigers kan laten reizen. Deze bureau medewerkers zijn heel vaak het contact met de realiteit volledig kwijt. Dan hoef je het Amsterdam CS niet aan te pakken en dan hoef je ook niet die douanepost te verplaatsen. Kortom probleem opgelost en mensen kunnen dan gemakkelijk met de trein naar Londen. Ook het laten stoppen van internationale /ICD treinen op Amsterdam Zuid is ook door fantasten of door de Noord/Zuidlijn lobby bedacht. De meeste mensen willen gewoon bij het grootste verkeersknooppunt afgezet worden en vanuit daar verder reizen. Immers daar is ook de meeste vervoerskeus.

Vogel14
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Was het niet zo dat de perrons op AMS centraal te smal zijn en daarom er een aantal sporen moeten worden opgeofferd? Net als op Utrecht is gebeurd.

Als het nu te druk is en je hierdoor lang op het station moet stil staan gaat de capaciteit omhoog met minder sporen, omdat je dan bredere perrons kan hebben.

En ams zuid als internationale hub maken ontlast centraal en kan je hier dus meer binnenlandse treinen hebben. (eigen volk eerst? :P) De treinen gaan dan leeg op zuid, gaan leeg naar watergraafsmeer en komen dan schoon terug voor het laden met internationale reizigers. Scheelt ook weer capaciteit in de ring lijkt mij, goed voor binnenlands verkeer.

P.J. Kroes
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Amsterdam Zuid is een prima locatie voor een internationale terminal in plaats van dat veel te krappe museumstation.Als je in het centrum moet zijn ben je er in een kwartier. Soms nog sneller dan vanaf Amsterdam CS. En de meeste bestemmingen in Amsterdam liggen binnen de metroring.
In Berlijn worden treinen regelmatig omgeleid naar Südkreuz, Gesundbrunnen of Lichtenberg. Met de S-Bahn ben je dan binnen een half uur daar waar je wezen moet. Niet zo benepen denken.

Bert Sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  P.J. Kroes

Dat is niet benepen denken. Dat is gewoon een feit. Het Centraal station midden in de stad met haaks op het station de rode loper via het Damrak is gewoon een aantrekkingskracht, dat veel andere steden helaas niet bieden. Veel hotels bij het station. Het Ibis Hotel ligt zelfs tot boven spoor 4. Met het rolkoffertje wandel je zo het station uit. Veel bezoekers kijken bewust via google maps of booking naar een hotel bij Amsterdam Centraal.
Voor buitenlandse bezoekers met koffers is Amsterdam Zuid gewoon een crime. Trappen af. Uitchecken bij NS. Metrokaartjes kopen. inchecken bij de metro, Zoeken naar de juiste metro. Weer naar boven. Met koffers in de Metro is geen pretje.
Het station Amsterdam Zuid zat al in het Uitbreidingplan in 1915. Ziecomment image
Het station kwam er pas in 1978.
In het oorspronkelijk plan zou de Minervalaan een levendige rode loper haaks op station Zuid worden met winkels een andere publiekstrekkende voorzieningen. Die zijn er nooit gekomen. De Minervalaan heeft een totaal ander karakter gekregen met slechte een paar villa’s en bij het station weliswaar het WTC. Het zuidelijk deel van de laan wordt afgekneld van het noordelijk deel door slechts een smal voetgangers/fietsbruggetje over het Zuider Amstelkanaal.
Zie het verschil met het plan uit 1915 op google maps.https://www.google.nl/maps/@52.3446707,4.8687103,16z?entry=ttu
De IC naar Berlijn begon pas goed te lopen, nadat deze trein verplaatst was van Amsterdam Zuid naar Amsterdam Centraal. Overigens is Amsterdam Centraal stukken minder krap dan Amsterdam Zuid.

dagreiziger
11 maanden geleden
Antwoord aan  P.J. Kroes

Niet Asd / Asdz / Rtd maar Shl (Schiphol) als internationaal treinknooppunt. Dat is immers ook een vliegtuig knooppunt.
Frankfurt Airport heeft ook een spoor knooppunt en Charles de Gaulle (zij het wat minder) ook.
Pas dan kun je als trein met vliegtuig concurreren.

Het is nog steeds te zot voor woorden dat de Eurostar daar niet stopt, terwijl er op Schiphol zat douanecontrole is, dan kun je toch nog een extra controleterminal in (of bij) de stationshal bijbouwen ?
Er moeten veel meer airport to airport trein verbindingen komen zodat voor een aansluitende korte vlucht de trein kan worden genomen.

Lucas
11 maanden geleden
Antwoord aan  dagreiziger

Het probleem met station Schiphol is dat het maar 6 sporen heeft die allemaal in een tunnel liggen. Lastig uitbreiden dus en ik weet niet in hoeverre de Eurostar aan dit perron past.

Daarnaast moet een perron 10 minuten voor aankomst van de Eurostar volledig leeg gemaakt worden met passagiers. Op station Schiphol is dit door de grote hoeveelheid treinen niet mogelijk.

De enige optie is dus om de capaciteit bij station Schiphol zo erg uit te breiden, dat je het volgende krijgt (nu 6 treinsporen; 3 perrons):
– 1 perron met 2 sporen voor HSL-treinen (Eurostar/Thalys/ICNG(België))
– 1 perron met 2 sporen voor de metro (Noord-Zuidlijn)
– 1 perron met 2 sporen voor de Airport Sprinter Hoofddorp – Amsterdam CS (al valt te betwijfelen in hoeverre men niet de metro kan nemen die elke 3 minuten kan rijden)
– 1 perron met 2 sporen voor treinen die Schiphol als eindstation hebben (denk aan IC Venlo/Nijmegen/Enschede – Schiphol Airport)
– 1 perron met 2 sporen voor doorgaande treinen op Schiphol Airport (denk aan IC Leeuwarden/Groningen – Den Haag Centraal of Sprinter Hoorn Kersenboogerd – Leiden Centraal

anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De meeste mensen willen gewoon bij het grootste verkeersknooppunt uitstappen, DAT IS DUS UTRECHT CENTRAAL voor de NS.

Anoniem
11 maanden geleden

Er moet gewoon grondig gekeken worden of optie A toch niet mogelijk is. Zonder dat de mensen die de werkzaamheden uitvoeren en de reizigers elkaar in de weg lopen. Mevrouw Heijnen doe u best!

@petervanoverschie49
11 maanden geleden

Wat een belachelijke toestand.Als er geen douane post geplaatst kan worden, dan maar controle bij het instappen. Niet alle deuren open doen. Bij elke geopende deur douaniers en controle plaatsbewijs.

MaartenL
11 maanden geleden

Waarom was de suggestie om de Eurostar vanaf Bijlmer Arena te laten vertrekken niet een van de scenario’s? Perrons 1 en 8 worden daar niet/nauwelijks gebruikt, zijn bijna 400 meter lang, er kan aan de buitenkant een tijdelijk gebouwtje met douane tegen het station aan worden gezet en het station is prima bereikbaar per metro. En o ja: de Eurostar kan er goed komen vanaf haar opstelterrein (Watergraafsmeer) via de goederenboog. En ze rijdt daarna zo naar R’dam, via HSL (Schiphol) of via Harmelen.

Voor Amsterdam Zuidoost is het goede reclame. En veel Britten willen sowieso naar de Arena. Is deze optie ergens meegenomen?