SMS ticket in België groot succes
02 mrt 2010 10:25
Een maand na de lancering van het sms-ticket in heel Vlaanderen heeft vervoermaatschappij De Lijn al 50.000 sms-tickets verkocht. Door de reiziger een goedkoper alternatief te bieden voor een biljet bij de chauffeur, wil De Lijn stipter kunnen rijden.
Verkoop piekt op vrijdag
Sinds 1 februari kopen elke dag gemiddeld 1.700 reizigers een sms-ticket. Dat is meer dan dubbel zoveel als tijdens de test van het sms-ticket op de stadsnetten van Gent en Antwerpen. Toen kochten dagelijks gemiddeld 800 reizigers een sms-ticket. De meeste sms-tickets worden aangevraagd op vrijdag. Op weekdagen piekt de verkoop tussen 16 en 17 uur.
Sms-ticket tot 28 % goedkoper
Wie een sms-ticket wil kopen, moet voor hij opstapt een bestelcode sms’en naar het verkort nummer 4884. Voor een sms-ticket van 60 minuten is dat ‘DL’, voor een sms-ticket van 120 minuten ‘DL120’. Na enkele seconden krijgt de reiziger een bevestigings-sms die geldt als vervoerbewijs. Tijdens de geldigheidsduur van het sms-ticket mag de reiziger onbeperkt overstappen. Als de reis langer duurt, moet de reiziger een nieuw sms-ticket of een ander vervoerbewijs kopen.
Een sms-ticket kost 1,30 euro voor 60 minuten of 2,10 euro voor 120 minuten. Daarbij komen nog 0,15 euro telecomkosten voor de aanvraag-sms. Het sms-ticket is tot 28 % goedkoper dan een biljet bij de chauffeur.
Betaling via belkrediet of factuur
Een sms-ticket wordt afgerekend via de gsm-factuur (postpaid), of afgetrokken van het beltegoed (prepaid kaarten). Het is niet nodig om zich eerst te registreren. Wie belt met een bedrijfs-gsm kan alleen na toestemming van zijn werkgever gebruik maken van het systeem. Het nieuwe betalingssysteem werd samen met Proximus ontwikkeld.