fbpx
Foto: ProRail

Snelheid treinen aangepast in veilige Drontermeertunnel

03 jul 2014 9:49

Treinen rijden nu geregeld met snelheden van 80 tot 120 kilometer per uur door de Drontermeertunnel, terwijl de tunnel is ontworpen voor een snelheid van 200 kilometer per uur. Machinisten passen op de Hanzelijn nu vaak bij de tunnel hun snelheid aan, omdat een deel van de treinreizigers last krijgt van hun oren.

Dat komt door het drukverschil dat ontstaat als de trein de tunnel inrijdt. Dat mensen last hadden, werd direct na de opening van de nieuwe spoorlijn in 2012 al bekend. Nu blijkt dat machinisten daar rekening mee houden. ProRail laat donderdag echter weten dat de tunnel wel degelijk "ruimschoots voldoet´´ aan alle normen, zo blijkt uit tests. Er is dan ook geen gevaar en ook is er geen sprake van "structurele vertraging´´ op de lijn, aldus de woordvoerder. De last die mensen hebben is "vergelijkbaar met het opstijgen van een vliegtuig of het rijden door de bergen´´.

De maximumsnelheid door de tunnel is momenteel 140 kilometer per uur, omdat treinen nog niet zijn uitgerust met ERTMS. "Machinisten remmen bij de tunnel op eigen initiatief af tot 80-100 kilometer per uur", citeert De Telegraaf een woordvoerder van ProRail. Volgens het ANP meldt de spoorbeheerder dat de treinen nu soms 120 kilometer per uur door de tunnel rijden.

De Hanzelijn, en ook de Drontermeertunnel is ontworpen voor 200 kilometer per uur. Maar als gevolg van de krappe boogstraal van de Hanzelijn bij Kampen zal de dienstsnelheid op ongeveer 160 kilometer per uur liggen. Althans, als treinen voorzien zijn van ERTMS en niet op eigen initiatief afremmen.

ProRail en NS kijken of ze van de ervaringen in de Drontermeertunnel kunnen leren met het oog op "toekomstige ontwikkelingen op het spoor, zoals voor de plannen om de snelheid te verhogen op spoorlijnen.´´

Tweede Kamerlid Carla Dik van de ChristenUnie heeft vragen gesteld aan staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur over constructiefouten die gemaakt zouden zijn bij de aanleg van de tunnel, meldt ze naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf. 

Foto: Koninklijke trein bij de opening van de Hanzelijn, (c) Stefan Verker. 
Tekst: (c) Treinreiziger.nl / ANP

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.