Archieffoto

Softwareproblemen Hoekse Lijn nog niet opgelost

klok 14 jan 2019 9:26

Er lijkt geen einde te komen aan de tegenslagen bij de Hoekse Lijn. Bij testritten is geconstateerd dat de spoorbomen bij de overweg aan de Deltaweg in Maassluis niet geheel sluiten bij het passeren van de metro. Daardoor kan er nog geen veiligheidsverklaring worden afgegeven. Wat de gevolgen zijn voor de planning van de Hoekse Lijn, is nog niet bekend.

Softwareproblemen

Dat meldt Vlaardingen24. De problemen worden veroorzaakt door de software. De softwareleverancier onderzoekt nu hoe deze fout in de software is ontstaan en of deze zich ook voor kan doen bij andere overwegen langs de Hoekse Lijn. Vervolgens dient de fout hersteld te worden voordat er een veiligheidsverklaring van de software kan worden afgegeven.

Vertraging Hoekse Lijn loopt op

De einddatum voor de ombouw van de Hoekse Lijn is al vele malen naar achteren geschoven. In de oorspronkelijke planning had de klus in 5 à 6 maanden geklaard moeten zijn. Daarna ging men uit van een ombouwperiode van 10 maanden; toen ook dat niet werd gehaald werd gehoopt op eind 2018. Maar in september vorig jaar werd duidelijk dat ook dit onhaalbaar was. Vervolgens schoof de datum op naar eind januari 2019, daarna eind februari, en inmiddels is duidelijk dat de ombouw niet af is voor eind maart 2019. Maar door de nieuwe tegenslag is het niet ondenkbaar dat die datum opnieuw verschuift. Eind januari volgt er een nieuwe voortgangsrapportage. Dan wordt duidelijk of de planning opnieuw aangepast zal worden.

Minder reizigers op Hoekse Lijn

Door de uitlopende werkzaamheden heeft een deel van de reizigers de Hoekse Lijn inmiddels de rug toegekeerd. Naar schatting 25% van de voormalig NS-reizigers op de lijn, reist nu niet met de RET.

Zie hier alle nieuwsberichten over de Hoekse Lijn.

14 gedachten over “Softwareproblemen Hoekse Lijn nog niet opgelost”

  1. J. Struijk schreef:

    Ik kan me dit goed goed voorstellen. Steeds maar weer van het busvervoer afhankelijk te zijn gaat me al heel gauw vervelen. Onbegrijpelijk dat zo’n project zo tegen zit. Als de metro uiteindelijk gaat rijden, zou men ter compensatie, alle reizigers wel een maand lang kosteloos mogen vervoeren.

  2. Bert Sitters schreef:

    Je kunt beter spreken van de doorlopende voorstelling van de “Hoekse Klucht”. Waarom was het verbeteren van de treindienst geen optie? Nadeel van metro is géén aansluiting op Rotterdam Centraal. Op Schiedam Centrum stoppen alleen “semi-Intercitytreinen”.
    Hoe reist de 25% van de voormalige NS-reizigers die afgehaakt zijn nu?

    1. Ricardo schreef:

      Waarschijnlijk was het verbeteren geen optie, als de metro eenmaal rijdt gaan er meer stops komen en gaat de frequentie flink omhoog ten opzichte van de treindienstregeling.

      Het nadeel is misschien geen directe aansluiting op Rotterdam Centraal, maar wel betere mogelijkheden binnen Rotterdam zelf, hogere frequentie van/naar Schiedam Centrum (zeker als er 14 treinen per uur op dat traject gaan rijden, een groot deel zal nog steeds op Schiedam Centrum stoppen).

      En de reizigers die nu niet met de bus gaan? Ik gok dat het grootste deel een eigen auto heeft aangeschaft, voor de tijd die het nu al geduurd heeft zou ik als ik daar zou wonen het ook wel weten. Zelfs voor die initiële schatting van 5 maanden had ik het waarschijnlijk overwogen, vervangend vervoer is nooit zo goed als wat het moet vervangen. Dan heb je een goedkope tweedehands auto er al heel snel uit.

    2. Dominic schreef:

      Dat overstappen op Schiedam lijkt me niet zo een probleem; ondanks dat alleen de “semi intercity’s” daar stoppen kom je in totaal op 8 treinen per uur naar Rotterdam Centraal. Dat lijkt me een zeer behoorlijke verbinding.

    3. M den Draak schreef:

      Ik reis regelmatig van Arnhem naar Vlaardingen. Dat was heel fijn met de trein. De reis duurde maar een kwartier langer dan de reis met de auto (filevrij): 1 1/4 uur.
      Nu duurt de reis met OV 3/4 uur langer: ruim 2 uur!
      Ik reis daarom nu inderdaad helaas met de auto.

  3. Arjan Krabbenbos schreef:

    De vertragingen in de nieuwe railinfra zijn niet alleen op deze lijn bekend. De Amsterdamse Noord/Zuidlijn welke nu wel rijdt heeft ook vele jaren op zich moeten laten wachten. De techniek gaat steeds sneller veranderen en dat maakt het juist gecompliceerder dan vroeger het geval was. Ook de Utrechtse Uithofsneltram gaat als alles meezit eind 2019 pas van start in plaats van een jaar eerder. De consequenties voor het langer in stand houden van tijdelijke (bus) verbindingen is niet alleen een kwelling voor de reizigers , maar ook voor de chauffeurs en de bus verhuurders die ook steeds aan hun lot worden overgelaten. Als eenmaal alles functioneert naar wens, blijft dat gelukkig vaak wat minder moeilijk te gaan . Voorbeelden hiervan zijn de Randstadraillijnen 3 en 4 over de Zoetermeerlijn en metrolijn E die tussen Rotterdam via de oude Hofpleinlijn rijdt.
    In de jaren 80 en 90 waren nieuwe railprojecten wel tijdig klaar, zoals de Schipholspoorlijnen en de Flevolijn. Ook de Hanzelijn is geopend zonder problemen , deze werd in december 2012 ingewijd als verbinding tussen Lelystad en Zwolle.
    Hopelijk komt het verlengstuk van Hoek van Holland Haven naar het Hoekse strand wel tijdig klaar. Deze uitbreiding van de thans geplaagde nieuwe metroverbinding , moet in het voorjaar van 2021 open gaan.
    Binnenkort start de ombouw van de huidige Amstelveenlijn (thans lijn 51) in een gewone stadstramlijn tussen station Zuid en het nieuwe eindpunt in Uithoorn Ben benieuwd of dat ook een hoofdpijndossier wordt of niet! We zullen het wel zien in deze en eventuele andere nieuwe projecten.

    Wat ook vertraagd is met een half jaar is de treinverbinding Bad Bentheim-Nordhorn-Neuenhaus .Deze zou eigenlijk per 9 december 2018 in ere hersteld worden, maar dat wordt nu pas juni 2019. Reden is het beklag van de thermen in Bad Bentheim , waar het spoor pal naast loopt.

    In het spoorboekje 2019 staan nog de oude stationsnamen van Liege Jonfosse en Liege Palais in de dienst Maastricht- Liege Guillemins (-Hasselt). Dit moet veranderd worden in Liege Carre en Liege Saint Lambert.

    Vanaf december 2019 verandert de naam Delft Zuid in Delft Campus!

    Dus niet alleen infra projecten zijn vertraagd de laatste tijd. Ook wijzigingen in stationsnamen zijn niet altijd tijdig veranderd in de nieuwe dienstregeling. Hopelijk wordt ook aan dit laatste meer zorg besteedt en op tijd gemeld.

    1. Bert Sitters schreef:

      Dw Noord Zuid lijn is een geheel nieuwe lijn, gebouwd vogels een in Nederland totaal nieuwe techniek met het boorschild door de drassige bodem van Amsterdam. Die stad is gebouwd op palen. Daar kon je vertragingen bij verwachten.
      Ook de Uithoftram is geheel nieuw. Probleem is nu dat bouwprojecten rond Utrecht Centraal nog niet klaar zijn.
      De Hoekse Lijn functioneerde al jaren als spoorlijn. Decenia lang reden er zelfs internationale treinen. Het treinproduct bleef echter achter en door alle nieuwe weginfrastructuur rukte de auto op.
      Metro is gustiger voor aggloverbindingen in Groot-Rotterdam.
      Voor iemand die bij voorbeeld vanaf Utrecht Centraal naar de boot van Hoek van Holland naar Engeland wil, is dit een verslechtering ten opzichte van de oude situatie met de trein.

      1. dries molenaar schreef:

        Het boren van de NZ-lijn is zonder enige vertraging verlopen. Boren in zachte bodem in Nederland is daarvoor ook al veel gedaan. Denk aan de HSL tunnel, Westerscheldetunnel of de kleine Heinenoord.
        Het probleem in de NZ-Vijzelgracht-bouwkuip ontstond in de al vele decennia gebruikte diepwand techniek en was uitsluitend het gevolg van onzorgvuldig werken bij de onderaannemer. De rest van de problemen is ontstaan door bestuurlijke en politieke bangbroekerij die eigenlijk 90% van de meerkosten heeft weten te veroorzaken.

  4. Dominic schreef:

    Dit was een aantal dagen geleden al op Rijnmond. Het schijnt dat, officieus uiteraard, iedereen ervan uitgaat dat het op zijn vroegst juni gaat worden…

  5. dries molenaar schreef:

    Het aanpassen van wat parameters kan nooit erg ingewikkeld zijn. Twee weken tijd is op zijn hoogst nodig en dat is nog vooral vanwege de formele route. In feite kan een ontwikkelaar of applicatiebeheerder zoiets in 15 minuten aanpassen. Het is 2019!

  6. H.J.J. Dalhuisen schreef:

    DE grootste ramp was volgens mij de Europese openbare aanbesteding. Als de oorspronkelijke software ontwikkelaar had mogen verder bouwen aan de door hun ontwikkelde software met de kennis aanwezig waren de problemen minder geweest. in iedere software zitten onvolkomenheden maar de software opnieuw laten ontwikkelen door een andere software ontwikkelaar moest wel tot een ramp leiden. ja leve de regels voor de Europese aanbesteding

    1. H.J.J. Dalhuisen schreef:

      Overigens grote verbazing dat er niet gepraat word over schadeclaims door deze wanprestatie. Of zijn de software wensen niet gied gedocumenteerd bij de aanbesteding van de software.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Daar heb ik gisteren toevallig vragen over gesteld aan de RET. De RET heeft aangegeven die gisteren of vandaag te zullen beantwoorden. Dus wellicht binnenkort meer hierover.

  7. Travelboy FER schreef:

    Verwachting…
    Als men nu met alle rail infraprojecten veel moeite heeft om deze “op tijd” af te leveren en in gebruik te nemen en men bijna mag spreken van de wet van Murphy, dan vraag ik mij af wat men in de toekomst van nieuwe projecten kan verwachten in o.a. de Randstad. Ook of er voldoende lessen getrokken worden uit de vele miskleunen bij deze projecten kan men zijn vraagtekens zetten. OV dat zit blijkbaar in Nederland niet echt mee…!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.