fbpx

Staatssecretaris geeft in Emmen startsein voor nieuwe fase Nedersaksenlijn

06 okt 2025 17:23

De volgende fase van de aanleg van de Nedersaksenlijn kan beginnen. Demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van openbaar vervoer heeft maandag in Emmen het startsein gegeven voor de eerste onderzoeken die uiteindelijk moeten leiden tot de spoorlijn tussen Groningen en Enschede.

Wanneer de eerste treinen over het traject rijden, is niet bekend. “Maar de Nedersaksenlijn gaat er komen”, liet Aartsen maandag weten. De Drentse gedeputeerde Henk Jumelet liet al enthousiast weten te hopen dat de spoorlijn in 2035 in gebruik is. Eerdere prognoses gingen uit van 2040.

“Het spoor stopt hier bij Emmen bij een stootblok”, aldus Aartsen. “We gaan het blok weghalen en het ontbrekende stuk spoorlijn aanleggen tussen Emmen en Veendam, via Stadskanaal en Ter Apel. Dat is 44 kilometer spoorlijn, maar vooral ook verbinding en impuls.”

Investering in het noorden

De staatssecretaris ziet het als een investering in het Noorden. De nieuwe spoorlijn maakt het gebied aantrekkelijker voor bedrijven en dat levert banen op, zorgt voor mogelijkheden voor woningbouw en jongeren krijgen meer kansen om zich te ontwikkelen. Jetta Klijnsma, commissaris van de Koning in Drenthe, noemt de nieuwe lijn ’een investering van jewelste, vooral voor toekomstige generaties’.

Nog meer besluiten nodig

De zogeheten verkenning kan nu beginnen. Dat proces moet eind 2028 leiden tot een algemeen beeld van hoe de spoorlijn eruit komt te zien. Na nog een kabinetsbesluit gaat het project naar de ‘planfase’, waarin concrete bouwplannen worden uitgewerkt. Pas na een derde kabinetsbesluit kan de daadwerkelijke aanleg beginnen.

Het eerste besluit garandeert niet dat het project tot uitvoering komt. Aartsen: “Maar dit betekent voor ons: we gaan dit doen.”

Ten koste van Lelylijn

Voor het project staat ongeveer 2 miljard euro klaar. Bijna al dat geld komt uit een pot die eerder was bestemd voor de Lelylijn tussen de Randstad, via Friesland, en Groningen. Daarmee raakte de Lelylijn nog verder uit zicht. In een kabinetsplan voor de indeling van Nederland in 2050 staat dat de Lelylijn er ’mogelijk’ komt. Onlangs is Klaas Knot aangesteld om financiering te zoeken voor de Lelylijn.

Jaarlijks is 25 tot 40 miljoen euro nodig om de Nedersaksenlijn te beheren en onderhouden, schrijft Aartsen in een brief aan de Tweede Kamer. Het is nog niet bekend waar dat geld vandaan moet komen.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

4.8 5 stemmen
Artikel waardering
66 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Regiorunner
1 maand geleden

In 2025 in gebruik? In 2035 neem ik aan

Baardstaart
1 maand geleden
Antwoord aan  Regiorunner

2025 heeft een reeele versie van de Nedersaksenlijn…
We vertrekken keurig vanuit Enschede.

  • In Enschede stap je in de Blauwnet sprinter naar Almelo
  • In Almelo stap je in de Blauwnet sprinter naar Hardenberg (Dit is helaas een minder gunstige overstap. Met de NS kom je iets beter uit.)
  • In Hardenberg stap je in de Blauwnet sprinter naar Emmen.
  • In Emmen check je uit bij Blauwnet en check je in bij Qbuzz voor de Hunnebedden highwaylijn (BRT bus) naar Groningen.

Maar dit is uiteraard geen rechtstreekse trein van Twente naar Groningen, maar eerder een werkje van de nodige overstappen. Wellicht kan de overstap perikelen deels opgelost worden na de electrificatie van Almelo – Marienburg in 2028.

enzo knol
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Zo te lezen heb jij een Nederlands examen nodig. Het is Marienberg niet Marienburg.

Travelmarcel
1 maand geleden
Antwoord aan  enzo knol

Dat is geen kwestie van taal (Nederlands examen), maar van aardrijkskunde (en wel in het bijzonder topografie).

enzo knol
1 maand geleden
Antwoord aan  Travelmarcel

jij denkt dat je slim bent he? mogool

Jan
1 maand geleden
Antwoord aan  enzo knol

Pardon? Mogool? Jij met jouw ‘Nederlandse taal fetisj’…

Het is ‘Mo-n-gool voor jou.

Meneer Mongool dus!😉

Wat kan hij vloggen he, die @enzo knol?!
😅😅

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Jan
Reiziger van de Trein
1 maand geleden
Antwoord aan  Jan

Ik zou nog meer happen naar dit soort trolls, daar gaan ze goed op.

Janna
1 maand geleden
Antwoord aan  enzo knol

Bang om je eigen naam erneer te zetten? En dan met een ander zijn naam gaan schelden.?

Loek Voorn
1 maand geleden
Antwoord aan  enzo knol

Kan en wil de redactie dergelijke commentaren verwijderen? Dit lijkt me niet de manier waarop we bij dit forum met elkaar omgaan.

Rob
1 maand geleden
Antwoord aan  enzo knol

*Mariënberg, met een trema.

2N2
1 maand geleden

Toch blijft het raar dat er geld van de Lelylijn wordt gehaald terwijl die een aanzienlijk grotere rol zou hebben in de groei van Noordoost Nederland door de snelle verbinding met de noordelijke Randstad. Juist daar, en in Zeeland, is alle ruimte voor woningbouw en is dat ook nodig om de leefbaarheid op peil tenhouden.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door 2N2
Martijn
1 maand geleden
Antwoord aan  2N2

Ja maar wis niet uit dat iemand uit Stadskanaal misschien ook wel eens met de trein naar Emmen wil 😛
En verder is het inderdaad onbegrijpelijk dat de Lelylijn met alle potenties die erbij horen, is opgeofferd voor een verbinding waar, buiten een enkel lobbygroepje, eigenlijk niemand op zit te wachten…

Travelmarcel
1 maand geleden
Antwoord aan  Martijn

Die mensen uit Stadskanaal willen ook wel eens naar Zwolle en verder, en dat kan straks ook prima (met een overstapje in Emmen of Coevorden). Emmenaren kunnen met de trein naar Groningen. Groningers kunnen met een overstap in Coevorden naar Duitsland (Nordhorn. Bad Bentheim en verder). De prachtige regio Westerwolde, achter Ter Apel en Stadskanaal, wordt (toeristisch) beter ontsloten. Leeuwarders kunnen naar Wildlands in Emmen.
Dus best veel mogelijkheden, voor nog geen 2 miljard euro. De Lelylijn is vele malen duurder, en nu kan er tenminste eens met iets begonnen worden. De Lelylijn kan denk ik beter stapsgewijs worden aangelegd, zoals eerst eens van Drachten naar Heerenveen. Dan kunnen de Drachters (Drachtenaren?) alvast met de trein naar de rest van het land (via Zwolle). Gronngen-Drachten gaat prima met de Q-liner, met de vrije busbaan in de stad Groningen, en over de A7, waarvan bij file de vluchtstrook kan worden benut. Meerdere (maar niet teveel) haltes in Stad en in Drachten is ook handig. Uiteindelijk komt dan die hele lijn er (ooit) nog wel eens.

Hanzeboog
1 maand geleden
Antwoord aan  2N2

De Nedersaksenlijn is politiek bepaald door de BBB. De BBB heeft namens hun achterban in Groningen en Drenthe een succes behaald.

Dat er bij andere partijen en in een andere deel van Noord Nederland verontwaardiging was dat het geld voor aanleg van Lelylijn werd weggetrokken zal BBB niet deren:

https://www.mobiliteit.nl/ov/2025/04/17/caroline-van-der-plas-over-nedersaksenlijn-zonder-bbb-was-dit-geld-er-nooit-gekomen/#:~:text=De%20BoerBurgerBeweging%20(BBB)%20heeft%20tijdens%20de%20onderhandelingen%20van,honderden%20miljoenen%20voor%20Meppel%2C%20de%20N36%20en%20Kornwerderzand.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Hanzeboog
Veen
1 maand geleden
Antwoord aan  2N2

In de Randstad is ook genoeg ruimte maar is op de ruimte beslag gelegd voor struikgewas en zo.
Bijvoorbeeld tussen Delft en Schiedam en ten Noorden van Den Haag.
Die gebieden worden nouwelijks door mensen gebruikt, af en toe door enkele mensen die rust zoeken, zeer extensief gebruik dus. Moeten daarvoor honderden duizenden mensen op kosten gejaagd worden met woningbouw elders vanwaar men dan elke dag heen en weer naar het werk in de Randstad moet reizen over meermalen grotere afstanden.
Het is een soort Hollanditis, net zoals die LSL-tunnel onder het Groene Hart, die waarschijnlijk technisch ongeschikt is..

GJ de Groot
1 maand geleden
Antwoord aan  Veen

Even de cijfers: Zuid-Holland > 1.400 mensen per vierkante km, Drenthe 191, Groningen 257 en Overijssel 357 (Twente 430).
Waar praat je over?

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  2N2

Nou ik vind het vooral raar dat ze even een kleine miljard uit de lelylein pot gebruiken om wegen (die niet in het noorden liggen) te verbreden. Besteed het op zijn minst aan OV.

N...
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

Tsja, dat is rechtse politiek: eerder gemaakte compromissen alsnog weer ongedaan maken. Liefst op manieren die zoveel mogelijk schade doen aan projecten waar je geen zin in hebt.

enzo knol
1 maand geleden
Antwoord aan  2N2

niet huilen maat
dit teering kabinet krijgt toch weinig voor elkaar

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door enzo knol
Milan knol
1 maand geleden
Antwoord aan  enzo knol

Wow wat een reactie

Joris
1 maand geleden
Antwoord aan  Milan knol

Ik wil fietsen, ik wil fietsen

ab normaal
1 maand geleden
Antwoord aan  2N2

Het is ook vreemd dat er een nieuw potje gecreëerd is, het vorige potje is gedeeltelijk naar de provincies gegaan. Die hebben bijvoorbeeld een mooie ringweg om Groningen van gebouwd. Dus waarom zou de burger 2x voor een project moeten opdraaien?

Hanzeboog
1 maand geleden

Voor het project staat ongeveer 2 miljard euro klaar.

Dat betekent dat niet aan alle wensen zoals bijvoorbeeld op de HSL Zuid tegemoet gekomen kan worden.

Het belangrijkste deel zal tussen Emmen – Veendam – aansluiting spoor Nieuweschans – Groningen zijn. Dat is de missing link. De stootblok bij station Emmen kan dan weg.

Het hoeft niet spectaculair te worden. Het belangrijkste is dat er een doorgaande spoortraject Groningen – Veendam – Emmen komt. Daarna kan van Emmen verder gereden worden naar Enschede via Mariënberg – Almelo – Enschede. Mits dit traject geëlektrificeerd zal worden.

Gezien de lage bevolkingsdichtheid is niet te verwachten dat de opbrengsten van de Nedersaksenlijn hoog zal worden.

Enkelspoor en op sommige delen dubbelspoor tussen Emmen – Veendam (via Stadskanaal) – aansluiting spoor Nieuweschans – Groningen en elektrificatie van Groningen t/m Emmen zou mooi zijn.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Hanzeboog
Andre
1 maand geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Misschien niet in Drenthe zelf, maar ik denk dat het een populaire verbinding zal zijn tussen de twee studentensteden Groningen en Enschede. Ik kom zelf uit Twente en in mijn studententijd kende ik veel vrienden en collega’s die in Groningen studeerden, en die ook dagelijks op en neer met de trein gingen. De trein richting Zwolle was vaak goed gevuld. Ik denk dat deze lijn beide regio goed versterken en wellicht meer in elkaar investeren. De regio Twente met 650.000 en provincie Groningen met 600.000 inwoners.

Baardstaart
1 maand geleden
Antwoord aan  Andre

Het is wel van belang dat alles onder een concessie komt te vallen. Immers de concessie uit het noorden (Fryslan, Groningen en Drenthe) valt onder een ander OV bureau dan het RRReis gebieden van Gelderland, Overijssel, Flevoland.
Wellicht zullen we in 2035 de merknaam RRRRRReis zien. (3 R-ren erbij voor de 3 noordelijke provincies.)

NS-fan
1 maand geleden
Antwoord aan  Andre

Heel fijn als het een directe verbinding zal zijn, dat zeker. Hoe meer spoor hoe beter! Maar Enschede – Groningen is al vrij efficiënt (ruim 2 uur met slechts één overstap is best oké als je het mij vraagt). Het is de vraag of de stop-/sneltrein daadwerkelijk zo veel sneller zal zijn als wenselijk is (gezien de kosten van de lijn). Nu kost Enschede – Emmen ook al ruim anderhalf uur… Ook is het maar de vraag of er een directe trein gaat komen want een extra sneltrein op het traject Enschede – Almelo is niet perse logisch, zeker als deze twee keer per uur gaat rijden. Gaat het dan ten kosten van een bestaande verbinding? Dat gaat veel mensen ook negatief raken.

Veen
1 maand geleden

Toch de indruk dat er weer gezeept wordt.
Van Veendam tot Ter Apel kan men de museumspoorlijn Star zien.
Dus er was vroeger gewoon spoor.
Het is grotendeels “geplunderd”
Wat verloren is gegaan en hersteld en opnieuw opgebouwd moet worden komt in de projektkosten terecht, onterecht eigenlijk.
Dan is het nog de vraag of er procedureel zoveel tijd nodig is.
Zijn inderdaad de bestemmingsplannen van het spoortrace zodanig veranderd?
Telt de historie niet mee als het weer terug veranderd moet worden?
Hoe zit het met de bodemvervuiling van het vroegere trace?
Is dat dan niet voldoende redenen om het aan andere bestemmingen te onttrekken?
Typisch dan weer een voorbeeld van het versmijten van het eigendom van het algemeen,
waarvan de gevolgen weer ten koste van het algemeen oftewel de belastingbetalende hard werkende Nederlanders komen.

Ginger
1 maand geleden

Ik mis iets in dit artikel en in de reacties. De reactivering van de spoorlijn Coevorden bad benthem. Deze gaat volgend december 2026 open.

visseling
1 maand geleden
Antwoord aan  Ginger

Zien we pas zeker als die echt rijdt-elk uur kort dieseltreintje BEB. Maar ik blijf me verbazen dat voor dit lijndeel-waar zelfs amper ooit een redelijk goede bus heeft gereden- zo veel pressie was.
Zelfs met gunstige schattingen-zal de reis Twente-stad (=Groningen) via deze nieuwe lijn echt veel sneller zijn als nu via Zwolle? ALS de aansluiting beter zou zijn- 1 uur NS +40/45 min IC KEOlis/bl.net
OP de site van rover-al weer tijdje terug-staat veel meer info-en uitleg waarom dit het won van die Lelylijn-niet enkel vanwege veel, veel, veel hogere kosten daarvoor.
Van Stadskanaal naar Emmen kan je ook nu -en al vele, vele jaren gewoon met de lijnbus-ooit als GADO, nu meen ik Q-buzz.
Het lijkt mij dat heropening van Kanaal naar Veendam eerder grotere kansen op meer gebruik zal hebben

Hanzeboog
1 maand geleden
Antwoord aan  Ginger

Zal ongetwijfeld een artikel van Treinreiziger.nl overkomen in december 2026.

Coevorden – Bad Bentheim kan eventueel treinreizigers wegtrekken als ze richting Duitsland willen. Via welke stations/gemeentes gaat deze spoortraject?

Want er is ook een verbinding Hengelo – Bad Bentheim. Daar maken vooral treinreizigers uit Twente en omstreken gebruik van.

Geerdijk
1 maand geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Coevorden-Emlichheim-Neuenhaus-Nordhorn-Bad Bentheim

Hanzeboog
1 maand geleden

44 kilometer spoortraject tussen Emmen – Veendam.

Ter vergelijking: Hanzelijn werd in 2012 opgeleverd voor ruim € 1 miljard. We leven anno 2025. En voordat het is opgeleverd zal het de periode 2035 – 2040.

De Nedersaksenlijn zal dan geëlektrificeerd zijn. Daar ga ik vanuit. Dat kost al een aantal miljoenen.

Zien welke tracevarianten er zullen zijn. Er is in ieder geval een voordeel dat het gebied relatief dunbevolkt is buiten de kernen tussen Emmen – Stadskanaal – Veendam. Inpassing van het nieuwe spoortraject hoeft daarom niet duur te zijn. NIMBY zou voor de enthousiaste inwoners van Drenthe en Groningen geen punt moeten zijn. Enkele uitzonderingen daargelaten.

Gezien de lage bevolkingsdichtheid en daarmee lage baten voor deze regionale spoortraject is het zaak de aanlegkosten laag te houden. Nedersaksenlijn geheel tweesporig maken zal niet echt nodig zijn. En voor welke snelheden willen ze deze nieuwe spoorlijn geschikt maken? 160 km p/u is voldoende.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Dat is niet eens zeker. Emmen -Harderberg moet ook verdubbeld worden. En met dank aan een oerdomme wet uit 2019 mag er geen enkele overweg bijkomen, wat dat stukje verdubbelen flink duurder maakt.

Ditto voor het nieuwe spoor, het moet overwegvrij, ook al hebben we het over een verlaten zandpaadje in drente waar hoogstends 3 mensen per dag over gaan.

Hanzeboog
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

Alle nieuwe spoortrajecten zonder gelijkvloerse kruisingen is mogelijk wel goed op lange termijn.

Want hoeveel spoorwegovergangen heeft ProRail al vervangen?

Begrijp je redenatie dat er kruisingen zijn waar amper mensen en voertuigen komen. Zoals in Dalfsen waar een bestuurder van een zwaar voertuig geramd werd op een onbewaakte spoorwegovergang door de trein van Arriva. Op korte termijn is het dan raar dat er financieel ongelijkvloerse kruisingen zijn. Ze kunnen mogelijk ook goedkopere varianten kiezen.

Tenzij de Nedersaksenlijn geschikt gemaakt wordt voor 160 – 200 km p/u. Dan is er weer een discussie op basis van een bepaalde snelheid.

Danillo
1 maand geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Volgens informatie die ik bij elkaar vond kijken ze of ze ipv 130 a 140 de standaard snelheid in NL 160-180 maximaal kunnen creëren. Vooral ook als test voor de rest van nl.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ja en nee, het gaat vooral over het vedubbelen van het spoor wat overweg vrij moet, midden in de stad, met alle kosten van dien en dat de museumlijn nu ook overweg vrij gemaakt moet worden.

En het drijft de kosten nogal op, wat betkend dat je andere ov projecten vertraging oplopen of niet uitgevoerd worden. En meer auto’s met alle verkeersdoden van dien.

(Er waren 700 verkeersdoden vorig jaar. Nog geen twintig daarvan hadden iets met spoor te maken).

Veen
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

sluw he, overwegen voor lokale en provinciale wegen moeten vervangen, op kosten van de gemeenten en provincies. Dus die worden sowieso opgezadeld met de kosten, maakt nouwelijks uit of het op naam van het spoortrace is of op naam van de wegenfondsen. Als ze dan niet uitkijken zitten ze ineens met een gat van een miljard, zoals de gemeente Delft met de spoortunnel, hetgeen ze versluieren. Delft was gewaarschuwd, en Rijswijk om niet te fuseren met Delft.
Een miljard om 66 woningen van het lawaai van de spoorbrug te bevrijden, vijftien miljoen per woning dus. Voor maximaal veertig miljoen hadden ze alle 66 onteigend kunnen worden, met museum als bestemming. Dan had met spoorbrugverbreding een miljard bespaard kunnen worden en hadden de treinreizigers nog steeds een mooi uitzicht.

Travelmarcel
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

Het is ook mogelijk een buis onder de rails door te trekken voor wandelaars en fietsers. Dat is niet zo heel ingewikkeld, maar voor alle partijen wel heel fijn

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Travelmarcel

Ja, maar ik heb het meer over dat emmen harderberg verdubbelen ook overweg vrij moet,
en dat drijft de kosten wel enorm op.

Danillo
1 maand geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ze willen 160-180 kmh als maximum snelheid.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Danillo

Maar waarom? 160 is sws wel de max met 1500V bovenleiding. En het haalt nauwelijks iets uit op 40 km, met 2 tussenstops.
Willen ze het zo duur mogelijk maken?

N...
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

Je kan gemakkelijk 180km/h halen daarop als je met een lichtgewicht trein rijdt. Maar liever 25kV ja.

Baardstaart
1 maand geleden

Ik denk dat de NSL op een zeer intelligente wijze uitgevoerd kan worden en in Japan laat men al bussen op treinspoor rijden. Waarom zou het hier niet kunnen werken?
Je vertrekt vanuit Enschede en deze bustrein rijdt tot Emmen op het spoor en dan kan je vanuit Emmen de bustrein als bus met enkele stops naarf Stadskanaal of Veendam laten rijden waarna deze weer op het spoor naar Groningen gaat.

ASA-rail-bus
Travelmarcel
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Wat al niet kan, maar dit was toch niet helemaal het idee achter de NSL

Joris
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

We zijn geen derde wereld land he? Meschien moet uw ook 80 uur per week gaan werken zoals in Japan?

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Joris

Gewoon 40 uur per week zou al flink helpen.

ab normaal
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ach kijk, de Schiestrabus.

S.O. de Mieter
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Leuk voor toeristen zo’n bustrein.
Wij hebben een varende bus, splashbus, ook leuk.

Ja klopt
1 maand geleden

Ben hier ongelofelijk kwaad om geworde. Lelylijn is veel belangrijker dan zoon kutspoor bij emmen.

W wigman
1 maand geleden
Antwoord aan  Ja klopt

Lelylijn is enorme geldverslinder die nauwelijks enig nut heeft.
Kost de belastingbetaler veel te veel geld.
En nee ik woon niet in het noorden

Iimon
1 maand geleden
Antwoord aan  W wigman

Als je dan toch niet in het noorden woont, vanwaar dan dat oordeel dat de Lelylijn nauwelijks enig nut heeft ?

Tom
1 maand geleden

Ben benieuwd naar welke standaard ze dit nieuwe traject aan willen leggen. 140km/u, enkelspoor, waar nodig overwegen of juist volledig kruisingsvrij met stukken dubbelspoor en geschiktheid voor 160km/u? We gaan het zien.

Joris
1 maand geleden

Dus eerst money laundering en daarna na 5 jaar bla bla…

Rene
1 maand geleden

Dit duurt allemaal veel te lang in Nederland. Praten, in kaart brengen, studie doen, besluitvorming, praten, opnieuw onderzoeken en rapporteren, besluitvorming….. ondertussen gaan er vele jaren voorbij. En dat voor zo’n stuk enkelspoor van 44 km in dunbevolkt gebied grotendeels op het tracé van destijds.

Enrico
1 maand geleden

Een lijn net als de betuwelijn. Niemand die hier op zit te wachten. De lelylijn lijkt mij zinvoller.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Enrico

Interessant voor de regio, maar van een totaal andere orde van de Lelylijn. De Lelylijn zou absolute prioriteit moeten hebben. Kan ook een waardevolle bijdrage bieden aan de woningnood. Door het ontwikkelen van woonwijken rond de stations.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Enrico

De Betuwelijn is een goederenlijn en is iedere dag volgeboekt.

Erik
1 maand geleden

Een treinspoor is toch gewoon achterhaald, ten eerste is het duur in aanleg en onderhoud en ten tweede reizen met de trein is gewoon veel te duur een retour van Emmen naar Schiphol kost al 80 euro pp.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Erik

Een autorit heen en terug van Emmen naar Schiphol in een kleine middenklasser kost volgens de berekening van de ANWB 176 euro. Daar komen de peperdure parkeerkosten op Schiphol nog eens bij.
Verstandige reizigers gebruiken in de trein ook een kortingkaart. Dan zijn de kosten nog veel lager dan met de automobiel.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Erik

Weet u wat het aanleggen en het onderhoud van een autoweg kost? Er is gigantisch veel achterstand bij onderhoud van wegen, omdat er gewoonweg onvoldoende geld voor is.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Er is helemaal geen grote achterstand in het onderhoud van wegen. Bruggen zijn hier en daar wel flink versleten door de hoge asdruk van moderne vrachtwagens. Duidelijk dat er eigenlijk tol geheven zou moeten worden op vrachtvervoer. Er is geen reden waarom die kosten maar op de maatschappij verhaald moeten worden.

Arjan krabbenbos
1 maand geleden

Ik hoop dat het voormalige station Bergentheim straks ook weer open gaat. Onderdeel straks ook van de Nedersaksenlijn die straks met Almelo Mariënberg ook dan onder de draad is gekomen. Ooit was Mariënberg Almelo een lijn die op de nominatie stond om gesloten te worden. Met de totstandkoming van die Nedersaksenlijn, wordt dit voormalige (thans0 diesellijntje geïntegreerd in een mooie doorgaande verbinding. Nu nog doorpakken om de voormalige spoorlijnen in de grensregio s te heropenen. Lijnen moeten niet in een weiland eindigen of voor een grens, nee doorkoppelen met moderner en stiller materieel wat er rijdt of daar kan komen te rijden!

Baardstaart
1 maand geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Bergentheim heeft al een buslijn en ik denk gezien de grootte van deze plaats meer dan genoeg is.
Ik zou eerder het geld gaan investeren om te zorgen dat Nieuw Amsterdam wat meer allure krijgt in de hoop dat deze mooie plaats wat toerisme van originele Amsterdam kan overnemen. Gezien veel grote toeristische steden zwichten onder de druk van het toerisme en het kijken naar creatieve alternatieven lijkt me in deze niet verkeerd.

Marco
1 maand geleden

En wederom gaan ze veel te langzaam aan het werk, waardoor het kabinet in een keer gaat zeggen, we doen het toch niet meer. Het onderzoek komt nu pas op gang en gaat veel te lang duren. Zorg ervoor dat je het versneld, zodat het kabinet niet in een keer andere keuzes gaat maken.

Arjan krabbenbos
1 maand geleden

De STAR- stoomtreinlijn kan gewoon blijven rijden tussen de dan reguliere Arriva treinen in het zomerseizoen. Misschien na vernieuwing van dit spoor en volledige aanleg wel als een Plan Dampf, Dus in een gewone dienstregeling een stoomtrein tussen Enschede Almelo Mariënberg Emmen Veendam naar Groningen v.v. laten rijden, wat soms ook gebeurt in Duitsland. Misschien een leuk idee bij opening van de Nedersaksenlijn , maar veel PlanDampf Fahrten zullen er wel niet komen, vanwege de milieu en geluidswetgeving, maar zo nu en dan toch nostalgisch! Er bestaan ook plannen om de toeristische STAR stoomtrein te laten rijden naar Gieten, mocht er voor het historische treintje geen plaats meer zijn als de Nedersaksenlijn gerealiseerd is. Maar hoe dat bekostigt wordt en financieel haalbaar is, zal het zelf niet weten. Ook of deze toekomstige spoorlijn geheel elektrisch wordt en met welk materieel gereden kan worden is nog niet veel helder. We wachten de verdere ontwikkelingen maar af en nu 10 jaar wachten voor het zover is!

Arjan krabbenbos
1 maand geleden

Over 10 jaar met de eerste trein over de Nedersaksenlijn tussen Twente via Drenthe naar en van Groningen. Hopelijk gaat dat lukken het is in ieder geval minder gecompliceerd als dat bouwproject Stuttgart 21, waar het huidige kopstation plaats maakt voor een doorgaand, ondergronds station met Lichtaugen (27) en vier eilandperrons met acht sporen. Dit project gaat in fasen open per december 2026 en als laatste medio 2027. STAR kan misschien wel blijven op de huidige locatie en misschien een rol spelen als opening Sonderzug als de gehele lijn vernieuwd en doorverbonden is. Een verhuizing van Stoomtrein richting Gieten is ook mooi, maar kost ook weer zoveel meer. Het lijkt me fantastisch dat je in de zomermaanden met de STAR of Arriva kan reizen, mits ze goed samenwerken en aan de huidige lijn blijven. wat ook helpt is om bij het nieuwe materieel, ook reclame voor de streek en onderweg stations te maken. We hebben de Oerol, Hongerige Wolf. Blauwe Stad al. Of naar bekenden lui langs deze lijn woonden of nog steeds rond diezelfde lijn wonen. Herman Brood, Ellen te Damme zijn al enkele prominenten die een treinstel hebben, dat lijkt me mooie reclame!