fbpx

TotalOV kan nog niet concurreren met 9292

04 mrt 2013 10:49

TotalOV gaat naar eigen zeggen de concurrentie aan met NS en 9292. Volgens TotalOV klopt de informatie van 9292 en NS vaak niet. Daarom heeft de organisatie zelf een nieuwe dienst gestart, die de reiziger in 1 seconde de juiste informatie moet geven. Treinreiziger.nl nam de proef op de som, maar concludeert dat juist de informatie van juist TotalOV nu soms nog onjuist of onvolledig is.

Zo lijken nieuwe prognoses van bestaande treinstoringen niet goed verwerkt te worden. Daardoor meldde TotalOV maandag ten onrechte dat de vertraging tussen Apeldoorn en Amersfoort rond 10:00 uur voorbij zou zijn. Later werd die informatie hersteld.

Ook de vertragingsduur die TotalOV communiceert lijkt soms niet te kloppen. Zo meldde de dienst maandag een verstoring bij tramlijn 8 van RET in Rotterdam. De vertraging zou 45 minuten bedragen. "We baseren de informatie op onze eigen waarnemingen. Als we niet precies weten wat de vertragingsduur is, dan nemen we het expres wat ruimer" zegt eigenaar Clemente Valli. 

Naar oordeel van Treinreiziger.nl kan TotalOV nog niet als concurrent van NS en 9292 gezien worden. Al is het maar omdat er alleen storingen worden vermeld, en geen reisadviezen. Toch zijn er niet alleen maar mankementen over de dienst te melden. Zo meldde TotalOV maandag ook een verstoring (bij de Rotterdamse bus) die niet door 9292 werd vermeld, maar wel door de vervoerder.

TotalOV zegt 250.000 bezoekers per maand te trekken. Vijftien mensen zouden full-time bij de dienst betrokken zijn en nog eens 60 vrijwilligers. De dienst zegt er 100% voor de reiziger te zijn. Dat in tegenstelling tot de vervoerders. "Die denken alleen aan omzet en geld verdienen" aldus Valli. TotalOV startte ooit als ZwartrijderOV (het doorgeven van controles om zwartrijden makkelijker te maken), maar van dat imago probeert TotalOV nu af te komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *