Treinverkeer Amsterdam, Haarlem, Schiphol opnieuw plat door storing verkeersleiding
04 jun 2023 21:52
Het treinverkeer van en naar Amsterdam, Schiphol en Haarlem is opnieuw tot stilstand gekomen. Na een eerdere urenlange storing werd het treinverkeer rond 20:00 uur weer langzaam opgestart. Echter, een half uur later ontstond er opnieuw een storing bij de verkeersleiding in Amsterdam. Daardoor kunnen er opnieuw geen treinen rijden in de regio Amsterdam. Het treinverkeer werd maandag rond 9:00 hervat.
Treinverkeer plat sinds 17:00 uur
De storing ontstond eerst rond 17:00 uur. Alle beeldschermen op de verkeersleidingspost bij Amsterdam Centraal waren uitgevallen, resetten verhielp de storing niet. Door de storing kon de verkeersleiding het treinverkeer niet monitoren. Telefonisch contact met machinisten was er nog wel, maar omdat er zeer veel treinen rondom Amsterdam vertrekken, hebben de verkeersleiders geen overzicht. Uit veiligheidsoverwegingen werd het treinverkeer daarom stil gelegd.
Later op de avond meldde ProRail dat de storing was opgelost, en dat het treinverkeer vanaf 20:00 uur hervat zou worden. Het duurde echter niet lang voordat de storing weer terugkwam. “De storing op de verkeersleidingspost in Amsterdam is helaas teruggekeerd. Het treinverkeer is weer stilgelegd”, meldt ProRail. Volgens een woordvoerder gaat het om hetzelfde type storing als eerder vanavond. “We werken met man en macht aan een oplossing.”
Vanuit de verkeersleidingspost van Amsterdam wordt ook het treinverkeer geregeld van en naar Haarlem, Schiphol, Zaandam en Weesp. Daardoor ligt het treinverkeer niet alleen van en naar de hoofdstad stil, maar in de wijde omtrek rond Amsterdam.
Extra metro’s
Bij Amsterdam Centraal ontstond een enorme drukte bij de taxi’s. Vervoerder GVB zette extra metro’s in vanwege de treinstoring. De NS ging er eerder van uit dat alle treinen morgenochtend weer normaal zouden rijden. Of dat nu nog zo is, is niet bekend. Het vervoersbedrijf adviseert reizigers om de website en app te raadplegen.
De storingen hadden onder meer gevolgen voor mensen die vanavond naar een concert van Harry Styles wilden, om 21:00 uur in de Johan Cruijff Arena. Mojo Concerts liet weten dat het concert vanwege de storing minimaal een kwartier later zou beginnen en wees concertgangers op de mogelijkheid de metro, tram of bus te nemen. Treinkaartjes zijn daar binnen de regio Amsterdam ook geldig.
De concertorganisator adviseert de bezoekers dringend om voor de terugreis ander vervoer te regelen. Het is nog niet bekend wanneer de storing definitief verholpen is. ProRail is bezig met onderzoek naar de oorzaak van de storing.
Internationale treinen
De storing treft ook internationale treinreizigers. Zo is ook de laatste directe trein naar Londen uitgevallen, en zijn er meerdere Thalys-treinen uitgevallen. De laatste trein naar Parijs lijkt volgens de reisinformatie wel vertrokken te zijn uit Amsterdam Centraal, maar voor Schiphol te zijn stilgevallen. Het is onduidelijk of die trein Parijs nog gaat halen: in de nacht sluit de hogesnelheidslijn Brussel – Parijs. Het lijkt daardoor aannemelijk dat reizigers naar de Franse hoofdstad zullen stranden.
Omstreeks 22:30 uur is ook de nachttrein naar Wenen drie uur na geplande vertrektijd nog altijd niet vertrokken. Datzelfde geldt voor de nachttrein naar Zürich. Beide treinen zijn uiteindelijk geschrapt.
Veelal zijn dit soort storingen bij ProRail gevolg van amateurisme, zoals vitale electronica die niet op noodstroom zit.
Ook maatk het personeel vaak zelf schade. Men doet graag alsof het een storing is want dan valt er minder te verwijten.
Hetzlefde bij Rijkswaterstaat met al die krankzinnige tunnelsluitinge vanwege een spin voor een sensor en meer van die mafkezerij.
Meest verwijtbare is wat mij betreft dat er niet voor wordt gekozen een klein deel van de treinen tussen grote stations te laten pendelen zodat je ondanks wat vertraging toch het getroffen gebied uit kunt. Veel problemen voor reizigers zouden hiermee voorkomen kunnen worden.
Verder doet dit mij erg denken aan eenzelfde storing rond Amsterdam CS van ca 2 a 3 jaar geleden, in het begin of net voor de coronatijd. Destijds volgens mij ook einde van de middag voor 3 uur totale uitval alleen was destijds na 1 reset het probleem opgelost en reden vanaf ca 20.00 de meeste treinen weer.
Toen men niet alles d.m.v. computers regelde (voor circa 1995) hadden we dergelijke storingen ook niet. Vorig jaar of zo hebben we zelfs al een dag helemaal geen treinen in het hele land gehad, ook door een IT-storing. In 1985 reisde ik een heel jaar zes dagen per week op en neer tussen Amsterdam en Leiden per trein en nooit sein-en wisselstoring. dat was gewoon een onbekend begrip.
Computers zijn gewoon niet genoeg betrouwbaar om de treinenloop mee te regelen. Dat zie je ook in het betalingsverkeer. Een dezer dagen weer een storing in het betalingsverkeer bij ING-bank.
Pro Rail=Pruts Rail een storing kan gebeuren maar is er nu echt geen backup mogelijk. En er zijn veel te veel storingen op het spoorwegnet. Zou Schiphol zo vaak lam gaan op deze manier dan waren er wel kamer vragen. Maar Pro Rail stoort met haar storingen de reiziger de trein uit.
Anti-Rail is een betere naam. Ook dit voorval zouden weer bij diverse mensen de spreekwoordelijke druppel zijn en besluiten dus om weer een eigen auto te kopen,
Moest van Utrecht Centraal naar leiden en gelukkig kon ik met de trein naar Haarlem…
En vanuit daar de bus gepakt naar Amsterdam 3 en half uur onderweg..
Op nu.nl stond dat veel reizigers noodgedwongen de nacht op het station hadden moeten doorbrengen, geen treinen naar schiphol, Harry Style fans moesten konden ook niet naar huis…
https://www.nu.nl/binnenland/6266589/maandagochtend-geen-treinen-in-en-rond-amsterdam-veel-reizigers-gestrand.html
Dit is behoorlijk ernstig en zeker juist omdat voor vliegvakanties en grote evenementen wordt opgeroepen om juist het OV te pakken. Ik denk dat ze bij de Arena nu extra parkeerplaatsen kunnen gaan maken om bij volgende grote evenementen mensen toch een manier te bieden om bij een evenement naar huis te komen. Ook zijn er afgelopen jaar stupide acties geweest om op middagen van grote evenementen niet in de buurt van Arena te stoppen.
Ik merk dat ik met al dit soort gedoe geen zin meer heb om met de trein weg te gaan en omdat de Huawei volledig zelfrijdende auto nog niet bestaat wordt mijn wereld wel erg klein. Heb helaas geen rijbewijs en ook geen perspectief om er een te halen. Daarom moet ik een volledig zelfstandig rijdende oplossing hebben. (Ik weet dat dit vloeken is tegen veel automobilisten.)
Ik sluit de mogelijkheid niet uit, dat er sprake is van een test hack om te zien hoe de samenleving ontregeld kan worden.
Daarvoor heb je geen testhack nodig. De samenleving heeft sinds de Corona al anmass voor de auto gekozen en sinds Corona zijn er een half miljoen nieuwe (tweedehands) auto’s bijgekomen. Ook dit voorval zullen mensen weer beslissen om weer een auto te kopen. Alleen de rijbewijslozen zullen de nieuwe gediscrimineerden worden, omdat die steeds meer van anderen afhankelijk worden om ergens naar toe te kunnen. Daarom hoop ik dat Huawei zijn volledig zelfstandig rijdende auto snel af heeft.
OV heeft geen toekomst meer en dat wordt alleen steeds duidelijker. Overheden willen er geen geld in investeren, de reiziger is niet meer bereid om voor te hoge prijzen te betalen, door vergrijzing is er steeds minder personeel voor bus en trein en de dienstverlering wordt steeds onbetrouwbaarder en slechter. Sinds 2020 hebben 3 van de 4 reizigers de bus verlaten.
En nog steeds praten ze over dure infra projecten op het spoor, terwijl er behoefte is aan wegen en dat OV geld beter besteedt kan worden aan het bestrijden van vervoersarmoede voor mensen zonder auto en/of rijbewijs.
Het ov heeft juist wél toekomst, als het maar op een behoorlijke wijze georganiseerd wordt. Dat kunt U in Zwitserland zien.
Daar wordt ook minder geld gestoken in allerlei megalomane prestigeprojecten, maar in hetgeen werkelijk voor de reiziger van belang is, zoals een goede frequentie en de betrouwbaarheid van het hele ov-systeem.
Zwitserland investeert juist wel in grote projecten: Gotthard Basistunnel, Durchgangsbahnhof Lausanne, diverse nieuwe tunnels, Limattalbahn. En het land investeert zelfs in de buurlanden om de spoorlijnen naar/van Zwitserland te verbeteren. In dit krentenkakkerslandje wordt ieder project kapotgerekend door boekhouders. Als het dan een keer doorgaat wordt het vertraagd door technische blunders en miscalculaties en daarna wordt het in de exploitatie verziekt door excelmanagers die niet vooruitkijken en de ballen verstand hebben van OV. En vooral goed zijn in verkeerde bezuinigingen en reizigers wegjagen.