Vernieuwde NS Business Card trekt veel nieuwe klanten
03 apr 2014 17:24
Steeds meer zakelijke reizigers kiezen volgens de Nederlandse Spoorwegen voor de trein. Het aantal gebruikers van de NS Business Card is het eerste kwartaal dit jaar gestegen naar 250.000 ten opzichte van 210.000 begin dit jaar. In 2013 groeide het aantal zakelijke kilometers al met bijna twintig procent.
NS wijt de toename aan de vernieuwde NS Business Card waarmee zakelijke reizigers op rekening kunnen reizen zonder saldo op een OV-chipkaart te hoeven hebben. Daarnaast zou het kostenvoordeel ten opzichte van de auto een belangrijke rol spelen.
Joost Ravoo, directeur Zakelijk bij NS geeft aan dat met de NS Business Card voor het eerst door het hele land op rekening gereisd kan worden: "Zakelijke reizigers vinden het makkelijk om één kaart voor alle reizen te gebruiken, die bovendien in één keer met hun werkgever verrekend wordt. We maken dat mogelijk voor alle soorten van openbaar vervoer en voor aanvullende diensten als OV-Fiets, Greenwheels, Q-Park, taxi en vergaderlocaties. Ook kunnen reizigers abonnementen op dezelfde kaart toevoegen."
Eén factuur betekent echter nog niet één aanspreekpunt, meldt meldt ervaringsdeskundige Stefan de Konink van OpenGeo. De Konink betaalt soms voor één ritje verschillende tarieven. "De factuur komt weliswaar van NS, maar als de ritprijs op de factuur niet klopt word je doorverwezen naar de desbetreffende vervoerder. Als frequent OV-gebruiker gebruik ik mijn NS Business Card bijna altijd. Ik voel me echter op dit soort momenten opgelicht door het systeem. Bij Veolia gaat het om om dubbeltjes, bij de RET is het verschil twee euro per dag."
Onduidelijk is of de groei alleen wordt veroorzaakt door klanten die in het verleden niet voor de trein kozen. Mogelijk gebruikte een deel van de nieuwe zakelijke klanten voorheen abonnementen voor de consumentenmarkt. Volgens NS is het openbaar vervoer gemiddeld 30% goedkoper dan de auto.