fbpx

Vervoerders steeds actiever met Twitter

03 mrt 2011 16:04

Steeds meer vervoerders gaan actief aan de slag met Twitter. In sommige gevallen is het twitteraccount actueler dan de website van de vervoerder. Nog niet alle vervoerders beantwoorden vragen van reizigers via Twitter, maar langzaam maar zeker gaan vervoerders dat wel steeds meer doen.

Vooral de Nederlandse Spoorwegen (NS_Online) zijn met 14.700 followers enorm populair, maar het nep NS account (NS Miscommunicatie) weet met ruim 6.000 followers ook een groeiend publiek te bereiken. 

Vragen
Vooral NS, NS International en 9292 maken van Twitter gebruik om ook vragen van reizigers te beantwoorden. Andere OV partijen doen dat nog niet of in beperkte mate. HTM – die sinds bein dit jaar gebruik maakt doet dat bewust nog niet. "We gebruiken Twitter nu bij wijze van proef, we willen eerst zien wat het doet, voordat we vragen gaan beantwoorden" zegt een woordvoerder van de Haagse Tram Maatschappij.

Experimentele fase
Connexxion zoekt nog naar een goede manier waarop Twitter ingezet kan worden. Aanvankelijk kregen followers een "Direct message" waarin het bedrijf aangaf reacties te beantwoorden met #cxxn. Toen wij de proef op de som namen, kwam er echter geen reactie. "Twitter is voor Connexxion nog in de experimentele fase. Wij willen in eerste instantie kijken wat het kanaal kan opleveren en of wij het kanaal kunnen inzetten in de communicatie naar de reiziger. Wij zijn gestart met de omleidingen / stremmingen omdat dit een betrekkelijk eenvoudig technische aanpassing is geweest. Wij zijn echter nog wel zoekende naar een ideale manier van weergave" aldus een woordvoerder. Hij liet eind vorig jaar weten dat er slechts één vraag met hashtag #cxxn was binnengekomen.

RET
Bij de RET worden er nog nauwelijks vragen beantwoord, maar wil het bedrijf dat wel gaan doen. "Als we hiermee starten, willen we ook continuïteit kunnen bieden. Het moet niet zo zijn als iemand op vakantie is, dat de service opeens stilvat. Dus we willen eerst de mankracht hebben, voordat we daaraan beginnen" aldus een woordvoerdster in februari. Inmiddels lijkt de RET voorzichtig gestart te zijn met het beantwoorden van vragen.

Actuele reisinformatie
Vervoerder Syntus doet een proef met actuele reisinformatie via Twitter. Alle stations op de spoorlijn Arnhem-Winterswijk en de spoorlijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal hebben een eigen Twitter-account waar actuele specifieke reisinformatie wordt aangeboden. Vragen kunnen reizigers nog niet via Twitter stellen. 

Twitter actueler dan de website
Ook de GVB gebruikt Twitter om reisinformatie te delen. Tijdens de winterperikelen moest GVB overschakelen op een noodwebsite, dit in verband technische problemen. Op dat moment was de informatie op Twitter actueler dan de website van GVB. Woerdvoerster van de GVB: "Tijdens het weekeinde dat het zo hevig begon te sneeuwen (vanaf 17 december) waren er problemen met de website en hadden we een noodsite in de lucht. Twitter bleek toen een goed medium om onze klanten toch op de hoogte te houden. Het aantal volgers groeide in dat weekeinde van 90 naar ruim 1500".

Overzicht OV partijen op Twitter

 Partij Account Twitter  Aantal Followers
 NS  NS_Online  14.700
 NS Miscomminicatie  NSCommunicatie  6.027
 9292  9292OV  3.090
 ProRail  ProRail  2.829
 Arriva  Arriva_NL  2.720
 NS International  nsinternational  2.717
 Veolia Limburg  VeoliaLimburgOV  2.354
 HTM  HTM_Reisinfo  2.086
 Connexxion  Connexxion  1.815
 RET  RETRotterdam  1.797
 GVB  GVBNieuws  1.743
 Rover  Rover_online  649
 Treinreiziger.nl  Treinreiziger  521
 OV Loket  OVLoket  277
 Syntus  SyntusNL  272
 Qbuzz  QbuzzNL  231

De populairste Nederlander op twitter is Armin van Buuren, met ruim 344.000 followers.

Bij sommige vervoerders is het niet met zekerheid vast te stellen of het account van de vervoerder zelf is, of een particulier die zich uitgeeft als de vervoerder.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.