fbpx
Foto: Stefan Verkerk (archief)

Zeker 15.000 treinen opgeheven door winterweer

11 feb 2021 17:24

De afgelopen dagen zijn er zeker 15.000 treinen opgeheven als gevolg van het winterweer. Dat blijkt uit berekeningen van Treinreiziger.nl. Ook morgen zullen er nog treinen uitvallen.

Veel treinen opgeheven

Op een gemiddelde werkdag rijden er 5500 treinen, in het weekend zijn dat er iets minder. Zaterdag vielen de eerste treinen uit, maar de meeste treinen zijn sinds zondag opgeheven.

Zondag vielen nagenoeg alle treinen uit. Maandag werd het treinverkeer weliswaar nog opgestart, maar door de vele wisselstoringen en sneeuwduinen werd toen 75% van alle treinen opgeheven. Ook dinsdag werden meer dan de helft van de treinen geschrapt (59%). Woensdag ging het weer een stapje beter, maar kon nog altijd 48% van alle treinen niet rijden. Hoeveel treinen er vandaag niet hebben kunnen rijden is nog niet precies duidelijk, maar de uitgedunde dienstregeling lijkt op die van woensdag.

NS heeft bekend gemaakt dat er vanaf vrijdag meer intercity’s zullen gaan rijden. Ook de internationale treinen worden weer opgestart.

Overvolle treinen

Doordat er zoveel treinen uitvielen, raakten de overige ritten overvol. De problemen verergerden doordat het niet altijd mogelijk was om treinen te verlengen. “Alle treinstellen die kunnen rijden, gebruiken wij ook”, benadrukt NS. Maar sommige treinstellen kunnen niet gebruikt worden omdat er wisselstoringen zijn bij de opstelplaatsen en niet alle onderhoudsbedrijven zijn goed bereikbaar. Inmiddels is de situatie verbeterd: veel opstelsporen zijn weer bereikbaar.

De hoeveelheid treinen die deze winter zijn geschrapt is uitzonderlijk. Ter vergelijking: in 2012 werden 7.000 treinen opgeheven. Vaak wordt er bij sneeuwval overgeschakeld naar een uitgedunde winterdienstregeling. Die bevat 20% minder treinen dan normaal. Die werd bijvoorbeeld zaterdag ingezet. Doordat de afgelopen dagen de infrastructuur nog onvoldoende hersteld was, moest er rigoureuzer geschrapt worden.

Ook interessant

20 gedachten over “Zeker 15.000 treinen opgeheven door winterweer”

  1. Jeroen schreef:

    Op het traject Den Helder-Alkmaar reden vrijwel lege VIRM’s en op het traject Alkmaar-Amsterdam volle sprinters. Door dit om te draaien had in ieder geval de drukte op dit traject ondervangen kunnen worden. Daarnaast is de vraag waarom er niet geanticipeerd is op het weer door treinen in te zetten als schraapmaterieel in plaats van ze te laten insneeuwen. Het management heeft ingezet op een gitzwart rampscenario zonder escape om te anticiperen op de mildere omstandigheden uit de realiteit. Hun bizarre keuzes leidden maandag tot een overstaptijd van 50 minuten op Alkmaar en nog eens 45 op Uitgeest. Reizigers stonden letterlijk in de kou en zijn op extra lange ritten massaal in extra korte treinen op elkaar gezet alsof er geen coronamaatregelen van kracht zijn. Als staatsbedrijf schept NS daarmee een precedent.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Naar mijn weten hebben er schraapritten gereden.

      1. Jeroen schreef:

        Klopt, door Prorail, volgens mij.

    2. Bert Sitters schreef:

      Dat omdraaien is voor NS een probleem. Als een trein niet op de juiste plaats staat, gaat de hele logistiek in de war. Verder moeten er ook machinisten op de juiste plaats klaar staan om een trein te laten rijden. Als trein A uitvalt met aan boord een machinist die trein B moet gaan rijden kan ook trein B niet vertrekken.
      Er zou een noodscenario moeten worden bedacht, waarbij alleen sprinterdiensten worden uitgevoerd, maar waarbij voldoende dubbeldeks Intercitymaterieel wordt ingezet.

      1. Hildebrand schreef:

        Beetje onzin. Kan je gemakkelijk omdraaien alleen niet bij de laatste ritten, zodat dubbeldekkers uiteindelijk in Den Helder eindigen.

        1. N. schreef:

          Inderdaad. Een onderdeel van de winterdienstregeling zou het klaarzetten van lange treinen aan de perrons (op strategische stations) moeten zijn. Bijvoorbeeld alvast 8 tot 10 bakken VIRM klaarzetten in Enschede, Den Helder, Nijmegen, etc.

      2. Jeroen schreef:

        In dit geval had het zonder meer gekund dankzij vrijwel gelijktijdige aankomst- en vertrektijden op Alkmaar. Maar er is ook zoiets als anticipatie: ik snap werkelijk niet dat men de treinen heeft laten insneeuwen en daarna zegt dat ze door bevroren wissels niet meer in te zetten zijn. Die haal je dan toch alvast van stal om er – desnoods met 3 gekoppelde VIRM’s van 4 bakken – nachtelijk mee te schrapen? In plaats daarvan heeft het NS-management op safe gespeeld, misschien wel voor hun eigen hachie. Dat er daardoor geplande overstaptijden van 50 minuten (Alkmaar) en 45 minuten (Uitgeest!) ontstonden, valt ze bijzonder kwalijk te nemen.

      3. Jeroen schreef:

        Ik heb een boek geschreven over mijn treinreis dwars door Cuba (“In Cuba: De trein naar Guantanamo”). Daarin stel ik dat de staat waarin de nationale spoorwegmaatschappij verkeert – de gesteldheid van de vloot, inzet, treinlengte, regels en gedrag aan boord – een weerspiegeling is van dat land. Dat gold voor Cuba, maar ik moest er van de week ook aan denken toen er bij (schijnbaar) volledige windstilte plotseling sneeuwduinen waren ontstaan (??) die tijdens het spitsuur het dubbelsporige traject Uitgeest-Alkmaar lamlegden. De vorige trein kon er nog wel doorheen rijden…

  2. Ron Swart schreef:

    Regering + parlement gunnen de NS onderhands nog eens tien jaar (2025 – 2035) de concessie (inclusief HSL) om het hoofdnet te berijden. Dan komt bij mij slechts een vraag op: welke machinaties zijn hier gaande?

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Begrijp jouw vraag niet. En wat heeft het met deze topic te maken?

      Het argument om NS de nieuwe concessie was volgens de staatssecretaris omdat NS de beste dienstverlening kon geven i.p v. het hoofdrailnet te gaan “knippen” in meer delen.

      Tevens was de uitbraak van Covid – 19 ook een reden dat de staatssecretaris geen risico wilde nemen.

      De integratie van de HSL in het hoofdrailnet zal vele treinreizigers tijdswinst bezorgen.

      1. Johan schreef:

        “Ik (red.) begrijp jouw vraag niet.”

        Machinatie betekent gekonkel, kruiperij, intrige, oneerlijke methode, conspiratie, list, listigheid, samenspanning, samenzwering, slinkse streek, sluwe tegenwerking. Ron Swart vraagt zich af hoe het mogelijk is dat ondanks 15000 geschrapte treinen niemand in de regering of volksvertegenwoordiging ook maar wil overwegen om de mogelijkheid open te houden om de volgende keer met een andere vervoerder dan NS in zee te gaan.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Vooral volksvertegenwoordiging, binnen de coalitie was er geen meerderheid, immers VVD en CDA hebben niet ingestemd met de motie.

        2. Johan schreef:

          @Hildebrand (Treinreiziger.nl)
          CDA en VVD hebben alleen bezwaar geuit tegen de timing. De VVD vindt het zelfs logisch dat de concessie weer onderhands naar NS gaat. Met zulke liberalen heb je geen communisten meer nodig. (En die sneer geldt uiteraard ook voor D66, de partij van de Staatssecretaris.)

      2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        “Tevens was de uitbraak van Covid – 19 ook een reden dat de staatssecretaris geen risico wilde nemen.” Dat heb ik zelf niet zo opgevat.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Daar heb je een punt. Van Boxtel heeft voor elkaar gekregen dat de politiek de prestaties van NS accepteert.

      3. Otto schreef:

        Ha ha, NS de beste dienstverlening????

  3. frank schreef:

    zoals gewoonlijk staan de beste stuurlui weer aan wal en deze hebben amper een idee hoe de gang van zaken echt zijn . Uiteraard worden ook bij de NS ook fouten gemaakt , net zoals bij ProRail en ook de andere OV bedrijven . Alleen de NS rijdt landelijk en de andere bedrijven op het spoor lokaal .

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Je kan ook de inhoudelijke analyses lezen en daarop inhoudelijk reageren. Uiteraard staat het je vrij om in algemene zin te reageren. Wij weten niet alles, niemand niet, maar we kennen het spoorsysteem goed.

    2. lezer schreef:

      @frank: lokale bedrijven rijden meestal op enkelsporige trajecten, en moeten dus bij elk klein station gebruik maken van wissels, die na elke treinpassage omgezet moeten worden. Dat geeft ten opzichte van dubbelspoor extra uitdaging bij de exploitatie en bij winterweer. Als je als insider commentaar levert op outsiders probeer dan volledig te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.