fbpx
Foto: Dave van Hattem (archief)

Defecte bovenleiding Utrecht rond 16 uur verholpen

Een defecte bovenleiding bij Utrecht heeft maandag voor veel reizigershinder gezorgd. Vanaf het opstarten van de treindienst konden alleen Sprinters rijden. Vrijwel alle Intercity´s vielen uit. Rond 13.00 uur was de bovenleiding gerepareerd, maar het treinverkeer zal naar verwachting pas rond 16.00 uur weer grotendeels volgens schema verlopen.

Bij het opstarten van de treindienst bleek ´s ochtends de bovenleiding op spoor 11 te Utrecht Centraal beschadigd te zijn geraakt. ProRail stuurde monteurs die rond de klok van acht ter plekke kwamen. "Het repareren van een bovenleiding duurt altijd lang´´, legt een woordvoerster van ProRail uit. Het is volgens haar precies werk, omdat de leiding precies goed moet hangen voor de treinen die er onderdoor rijden. Ook is het gevaarlijk door het hoge voltage dat door de leiding gaat. Vanwege de herstelwerkzaamheden is de stroom op diverse bovenleidingen rond Utrecht Centraal uitgeschakeld. 

Voorlopig nog treinuitval
Rond 13.00 uur meldde NS dat ProRail de bovenleiding heeft hersteld. Het treinverkeer werd toen vanwege logistoeke problemen nog niet direct volledig hervat. Vanaf 16.00 zouden de meeste treinen weer volgens dienstregeling rijden. "Mogelijk ondervindt u tijdens de avondspits nog wel enige hinder", meldt het spoorbedrijf om 15.00 uur op haar website.

Draaiboek
Reizigersorganisatie Voor Beter OV spreekt van een wanprestatie. De kleine club wijst erop dat de storing al sinds 6.00 uur bekend is. De organisatie had graag gewild dat NS toen al een draaiboek had opgesteld om het treinverkeer na de storing vlot te herstarten. Ook benadrukt de organisatie dat de problemen zijn ontstaan door een defecte stroomafnemer van een NS-trein.

Mild
Reizigersorganisatie Rover is milder. De storing is weliswaar erg vervelend voor reizigers, "maar een breuk in de bovenleiding is overmacht voor NS´´, zegt een woordvoerder van de organisatie. Rover "roept al langer heel hard´´ dat er iets aan ´Utrecht´ gedaan moet worden. Spoorbeheerder ProRail zou dat volgens Rover kunnen doen. "ProRail heeft de afgelopen tijd heel veel wissels weggehaald op Utrecht Centraal. Dat is op zich niet zo´n gek idee, want dan zitten treinen elkaar minder in de weg. Maar je beperkt jezelf er ook mee, want er zijn veel minder mogelijkheden om treinen van de ene kant van het station naar de andere te krijgen.´´

Enorme impact
De impact van de storing op het treinverkeer was enorm. Alle Intercity´s vanuit Utrecht naar Den Haag, Rotterdam, Schiphol, Nijmegen, Amersfoort en Amsterdam vielen circa 13.00 uur allemaal uit. Alleen de Intercity´s Leiden – Woerden – Utrecht reden wel. Bovendien vielen er ook enkele Sprinters uit.

Snelbussen
NS zette in aanvulling op de Sprinters ook snelbussen in. Die reden vanuit Utrecht naar Driebergen-Zeist, Schiphol, Gouda, Amsterdam Bijlmer en Den Bosch. Maar ook de bussen konden de reizigersstroom in en vlak na de ochtendspits moeilijk aan. "Probeer zo mogelijk station Utrecht Centraal te mijden of ga later op reis. We hopen dat het treinverkeer rond 16 uur vanmiddag weer genormaliseerd zal zijn", adviseerde het spoorbedrijf. 

Omreizen
Doorgaande treinreizigers kunnen ook via andere route´s reizen. Zo krijgen treinreizigers uit Rotterdam en Den Haag richting Amersfoort en Zwolle het advies te reizen via Schiphol.  Ook treinreizigers tussen Arnhem en Schiphol / Amsterdam krijgen een omreisadvies: via Deventer. Verder kunnen doorgaande reizigers tussen Arnhem en Rotterdam via Tilburg reizen en kunnen treinreizigers tussen Utrecht en Amsterdam / Schiphol reizen via Hilversum.

Reisplanner-check
Door de enorme impact vielen er door logistieke redenen op andere stations treinen uit. NS adviseerde kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen. Die werd zoveel mogelijk actueel gehouden. Treinen die wel rijden waren erg druk. Zeker in de ochtendspits was dat merkbaar. Reizigers bleven soms achter op het perron.

Staren naar reisinformatie
Vertwijfeling, dat is wat de meest reizigers uitstralen op het belangrijkste spoorknooppunt van Nederland. Veel mensen stonden tijdens de storing stil en keken omhoog, naar de schermen met reisinformatie. Een reiziger is maandagochtend om 7.00 uur vertrokken vanuit Den Helder, ze wil naar Maastricht maar rond 10.30 staat ze nog steeds vast in Utrecht. "Ik ga nu proberen met een bus in Den Bosch te komen en daarna zien we wel verder.´´

Stewards
De hal stond bomvol met reizigers en stewards die de gestrande mensen zoveel en zo goed mogelijk proberen te informeren. De meeste mensen werden naar de bussen geleid. Bij het busstation was het ook afgeladen vol, vooral met mensen die richting Amsterdam en Schiphol wilden. 

Computerstoring
Het is de vierde keer dit jaar dat het treinverkeer rondom Utrecht stil valt. De vorige keer – precies een maand geleden – kwam het door een storing in het computercentrum van ProRail. Daardoor konden er geen seinen en wissels bediend worden en reden er uren lang geen treinen. Ook het treinverkeer rondom Gouda en Ede-Wageningen ging toen plat. Tot het einde van de dag bleef het treinverkeer toen ontregeld.

Foto: archief / (c) Dave van Hattem