fbpx
Archief

Dienstregeling 2016: Enkel traject meer of minder treinen

De dienstregeling 2016 blijft grotendeels gelijk aan het spoorboekje van 2015. Dat blijkt uit een besluit van de Nederlandse Spoorwegen, gecommuniceerd aan consumentenorganisaties. Op een aantal trajecten gaan er meer treinen rijden, bijvoorbeeld tussen Assen en Groningen. Ook tussen Amsterdam en Rotterdam Centraal gaat de Intercity Direct vaker rijden. Maar er zijn ook trajecten waar er minder treinen gaan rijden, bijvoorbeeld tussen Almere – Lelystad en Haarlem – Alkmaar.

Groningen en Drenthe: Meer spitstreinen vanaf september 
Vanaf medio september 2016 gaan er extra spitstreinen rijden tussen Assen en Groningen. De treinen kunnen pas gaan rijden als er in Assen een keervoorziening is aangelegd. Het gaat om twee spitstreinen per uur. Verder komt er een nachtverbinding tussen Groningen en de Randstad.

  • Update: de werkzaamheden rond Assen lopen vertraging op, waardoor de extra spitstreinen gaan in 2016 toch nog niet gaan rijden.

Flevoland: Minder treinen Almere – Lelystad
De intercity Lelystad – Amsterdam – Vlissingen wordt vanaf mei 2016 tot en met het einde van het jaar ingekort tot Almere – Amsterdam – Vlissingen. Dit vanwege werkzaamheden. Als de werkzaamheden zijn voltooid komt de aanpassing te vervallen. Treinreizigers vanuit Lelystad kunnen gebruik maken van de intercity Zwolle – Den Haag en kunnen in Almere overstappen. Extra reistijd: circa 3 minuten.

  • Update: Er wordt gekeken of deze werkzaamheden zonder reizigershinder kunnen worden uitgevoerd. In dat geval kan de intercity Lelystad – Amsterdam – Vlissingen gewoon blijven rijden.

Noord-Holland: minder treinen Alkmaar – Haarlem
Volgens NS zijn er met name in de daluren te weinig treinreizigers om het huidige aanbod te behouden. Daarom wordt de Intercity Hoorn – Haarlem geschrapt. De huidige stoptrein Amsterdam – Haarlem – Uitgeest wordt verlengd naar Alkmaar en Hoorn (zoals nu in de avonduren). In de ochtendspits zal er een intercity Alkmaar – Haarlem rijden en in de avondspits in tegenovergestelde richting. De intercity stopt niet meer te Heiloo, Castricum en Uitgeest. Vorig jaar wilde NS de dienstregeling in Noord-Holland al aanpassen, maar kwam daar na kritiek van onder andere Rover op terug.

Amsterdam – Rotterdam: meer Intercity Direct treinen
Eigenlijk waren er al extra treinen via de HSL beloofd per 2009. Maar door het Fyra drama is het daar tot nu toe niet van gekomen, en leek dat pas per dienstregeling 2017 te gaan lukken. Maar zoals het er nu uitziet gaat Intercity Direct al per ingang dienstregeling 2016 4x per uur rijden tussen Amsterdam en Rotterdam en anders uiterlijk in het voorjaar van 2016. Dan ontstaat er een kwartiersdienst op de HSL.

Utrecht: Meer stops te Utrecht Lunetten
De Sprinter Tiel – Utrecht gaat naar verwachting weer in beide richtingen stoppen te Utrecht Lunetten. Daardoor wordt Utrecht Lunetten beter bediend. NS wil het liefst ook vier keer per uur stoppen te Utrecht Leidsche Rijn, maar dat past nog niet in de dienstregeling. Waarschijnlijk kan dit pas eind 2018 gerealiseerd worden. Treinen zullen in 2016 nog niet stoppen op het nieuwe station Utrecht Vaartsche Rijn.

Noord-Brabant: Geen / minder nachttreinen
De nachttreinen in Noord-Brabant die nu nog donderdag, vrijdag en zaterdagnacht rijden komen na 2:00 uur te vervallen. Daarmee is er feitelijk geen sprake meer van Brabants nachtnet, maar van enkele late avondtreinen.

Overijssel: Almelo – Mariënberg
Het station van Geerdijk gaat in de loop van 2016 sluiten. In 2016 wordt de spoorlijn geschikt gemaakt voor hogere snelheden, waardoor vanaf eind 2016 een treindienst Almelo – Hardenberg moet ontstaan. Dat is alleen mogelijk als station Geerdijk gesloten wordt.

CityNightLine vervangt enkele ICE-ritten
De CityNightLine Amsterdam – Zürich / München wordt ook toegankelijk voor reizigers zonder nachttraject, bijvoorbeeld voor reizigers naar Düsseldorf en Keulen. Bovendien vervalt de stop (en de locomotiefwissel) te Emmerich, waardoor de reistijd tussen Keulen en Nederland afneemt. Enkele ICE treinen die vlak voor of na de CityNightLine rijden worden geschrapt. Maar omdat de CityNightLine toegankelijk wordt voor alle reizen naar Duitsland, ontstaan er per saldo iets meer treinverbindingen naar het Rührgebied.

Heerlen – Aken niet meer rechtstreeks
Treinreizigers tussen Heerlen en Aken moeten in de dienstregeling 2016 gaan overstappen te Herzogenrath. Die overstap kan helaas niet cross platform geboden worden. De trein Heerlen – Herzogenrath zal niet stoppen te Heerlen De Kissel.

Meer Thalys treinen
Ook de Thalys zal vaker gaan rijden tussen Amsterdam en Brussel. In april van dit jaar werd de frequentie van Thalys ook al opgehoogd. De hogere frequentie hangt samen met het Fyra alternatief. Voor Thalys is reserveren verplicht. Consumentenorganisaties hadden de extra trein graag op een ander tijdstip gezien.