fbpx

Extra toezicht na treinongeluk Amsterdam opgeheven

26 nov 2015 18:02

NS en ProRail staan niet meer onder verscherpt toezicht van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dat toezicht was ingesteld na een botsing tussen een stoptrein en een intercity in het Westerpark in 2012.

De twee treinen reden op hetzelfde spoor. Volgens de inspectie hebben beide organisaties maatregelen genomen. Ook hebben ze aanbevelingen goed opgevolgd om dit soort ongelukken te voorkomen.

Zaterdagavond 21 april 2012 reden een stoptrein en een intercity frontaal op elkaar bij het Amsterdamse Westerpark. Tientallen mensen raakten gewond, waarvan 42 ernstig. Een 68-jarige vrouw overleed aan haar verwondingen. Het is voor het eerst in 20 jaar dat een treinreiziger bij een botsing tussen twee treinen overleed.

Door werkzaamheden moesten treinen in beide richtingen om en om over hetzelfde spoor rijden. Niemand merkte op dat een sprinter door een rood sein reed, waardoor deze trein uiteindelijk ter hoogte van het Westerpark frontaal op een intercity klapte.

Na het ongeluk heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid een aantal zaken geadviseerd, zoals een betere ´conflictvrije´ planning van de dienstregeling en betere waarschuwingssystemen. NS Reizigers en ProRail hebben dat doorgevoerd en zullen eraan blijven werken, hebben ze gezegd.

NS`en de inspectie kregen recent nog wel forse kritiek van de parlementaire Fyra-enquête. Het veiligheidsysteem van NS had gefaald en er volgden geen sancties. De Fyra-enquête vond namelijk dat het treinverkeer na het verliezen van een bodemplaat direct stilgelegd had moeten worden. Verder wees de commissie er op dat de goedkeuring van de Fyra was gebaseerd op één trein en dat de inspectie de trein zelf niet had geïnspecteerd. Kennelijk is de ILT nu van mening dat de veiligheidsystemen bij NS en ProRail weer functioneren.

(c) ANP / Treinreiziger.nl