fbpx

Geld vergeetachtige reizigers nog steeds bij vervoerders

31 aug 2015 11:52

De miljoenen euro´s die reizigers laten liggen door vergeten uit te checken met de ov-chipkaart zijn nog steeds grotendeels bij de vervoerder. Slechts enkele miljoenen zijn via projecten terug gekomen bij de reiziger.

Jaarlijks hebben ov-bedrijven een extra omzet van in totaal 22 miljoen euro doordat reizigers vergeten uit te checken. Slechts 2,7 miljoen euro wordt vervolgens door de reiziger teruggevraagd. Vervoerders hebben vorig jaar beloofd dat de winst die daaruit voortkomt – na aftrek van kosten zo´n 16 miljoen euro – via projecten teruggegeven zou worden aan de reiziger. Inmiddels is er een jaar verstreken, maar is er nog weinig van die belofte terecht gekomen. 

Eén van de projecten is het gratis maken van het NS-Kids Vrij abonnement. Zo´n 25.000 kinderen hebben daar gebruik van gemaakt, die hadden anders 15 euro per jaar moeten betalen. Omgerekend is daarmee een investering van vier ton gemoeid. Nog eens 15.000 kinderen hadden al een Kids Vrij abonnement, een deel daarvan hoefde al nooit te betalen.

Verder is een deel van het geld gebruikt voor de ontwikkeling van het Amsterdam Travel Ticket. Dat is een kaartje speciaal voor toeristen waarbij een GVB-dagkaart wordt gecombineerd met een treinkaartje. Dat kaartje is echter regelmatig duurder dan een losse GVB-dagkaart gecombineerd met een NS e-ticket. De voordelen van het kaartje zijn daarmee dus beperkt. 

De projecten verlopen via het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB), waarin overheden, consumentenorganisaties en vervoerders vertegenwordigd zijn. Na aandringen bevestigt voorzitter Eric Janse de Jonge de geringe uitgaven tegenover De Telegraaf. "Ik denk een paar miljoen, maar je moet wachten op de evaluatie dit najaar voor de precieze cijfers."

Vervoerders hebben inmiddels wel maatregelen genomen waardoor reizigers eenvoudiger geld kunnen terug vragen bij een gemiste check-out. Zo is de website uitcheckgemist.nl gelanceerd, waardoor er één loket is waar reizigers geld kunnen terug vragen. Volgens het OV-Loket is sindsdien het aantal klachten over dit onderwerp verminderd.

Als reizigers vergeten uit te checken zijn ze hun borgsom (10 tot 20 euro bij de NS, 4 euro bij tram, bus en metro) kwijt.