fbpx

Gewijzigde vertrektijden trein vanwege herfst

22 sep 2013 0:58

De herfst is weer in aantocht. Voor NS reden om op een aantal trajecten de rijtijden tijdelijk te verlengen. Daardoor wijzigen op sommige trajecten per 7 oktober de vertrektijden. De langere rijtijden zijn nodig omdat treinen in de herfst vanwege glade sporen eerder moeten remmen.

In de herfst worden rails glad door vallende bladeren, roest, vet en olie in combinatie met vocht. Hierdoor krijgen treinen minder grip op de rails. Gevolg kan zijn dat treinen doorglijden bij het remmen en wielen beschadigd raken. Door de vertrektijden te wijzigen hebben machinisten iets meer ruimte om geleidelijk op te trekken en te remmen en zo schade aan de wielen door slippen of blokkeren te voorkomen.

Naast enkele kleine aanpassingen in de dienstregeling is er ook dit jaar weer een Sandite-campagne ter bestrijding van de gladheid. Er wordt door ProRail samen met NS preventief een speciale gel (Sandite) op sommige sporen gespoten om het spoor stroef te maken in de herfst. Dit gebeurt met treinen van NS die hiervoor zijn aangepast. 

Alle wijzigen op een rij
Indien het betreffende vakje leeg is, wijzigt er niets in de tijden.

Traject Vertrek Aankomst
Was Wordt Was Wordt
Utrecht – Amersfoort (Intercity) .20/.50 .19/.49    
Amersfoort – Utrecht (Intercity) .26/.56 .27/.57 .11/.41 .12/.42
Amersfoort – Zwolle (Sprinter) .13/.43 .12/.42    
Utrecht – Arnhem (Intercity)     .29/.59 .30/.00
Arnhem – Utrecht (Intercity)     .07/.37 .08/.38
Utrecht -Arnhem (Intercity)     .14/.44 .15/.45
Arnhem – Utrecht (Intercity)     .22/.52 .23/.53
Roosendaal – Breda (Intercity) .21/.51 .20/.50    
Tilburg – ´s-Hertogenbosch (Intercity) .24/.54 .23/.53    
Deventer – Zwolle (Intercity) .17/.47 .16/.46    
Zwolle – Deventer (Intercity)     .13/.43 .14/.44
Zutphen – Arnhem (Intercity)     .20/.50 .21/.51
Almelo – Deventer (Sprinter) .20/.50 .19/.49    
Deventer – Almelo (Sprinter)     .10/.40 .11/.41
Rhenen – Utrecht (Sprinter)     .16/.46 .17/.47
Utrecht – Rhenen (Sprinter) .13/.43 .12/.42    
Ede – Arnhem (Sprinter) .06/.36 .05/.35    
Arnhem – Ede (Sprinter) .07/.37 .05/.35    
Zutphen – Arnhem (Intercity)     .06/.36 .07/.37
Arnhem – Zutphen (Intercity) .24/.54 .23/.53    
Leeuwarden – Meppel (Sprinter) .23 .22    
Meppel – Leeuwarden (Sprinter)     .37 .38
Leeuwarden – Zwolle (Intercity) .04/.34 .03/.33    
Zwolle – Leeuwarden (Intercity)     .26/.56 .27/.57
Utrecht – Veenendaal (Sprinter) .28/.58 .27/.57    
Veenendaal – Utrecht (Sprinter)     .01/.31 .02/.32
Haarlem – Amsterdam (Intercity) .18/.48 .17/.47    
´s-Hertogenbosch – Nijmegen (Sprinter)     .06/.36 .07/.37
Haarlem – Uitgeest (Sprinter)     .18/.48 .19/.49
Almere – Utrecht (Sprinter)     .20/.50 .21/.51
Tilburg Universiteit – Eindhoven (Sprinter) .23/.53 .22/.52    
Zandvoort – Haarlem – Amsterdam (Sprinter) .09/.39 .08/.38    
Deurne – Eindhoven (Sprinter)     .14/.44 .15/.45

Bron: NS