fbpx
Foto: Ronald Tilleman

Havenbedrijf Rotterdam: Aanleg Noordtak Betuweroute kan goedkoper

Een aparte lijn voor het goederenvervoer per spoor door Oost-Nederland kan voor 1,4 miljard euro worden aangelegd. Over die Noordtak kunnen goederentreinen in ongeveer 2 uur rechtstreeks van de Rotterdamse haven naar de Duitse grens rijden. Nu duurt zo´n rit 4 tot 4,5 uur.

Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam en de provincies Gelderland en Overijssel. De partijen hebben een zogenoemde quickscan laten maken, omdat staatssecretaris Wilma Mansveld naar verwachting eind deze maand een besluit neemt over de route voor het goederenvervoer in het oosten van het land. Tegen alle varianten bestaan veel bezwaren, onder meer omdat goederentreinen dwars door dorpen en woonwijken zouden gaan rijden.

Het ministerie wil meer ruimte maken voor personenvervoer in de Randstad en daarom goederenvervoer richting Duitsland van bestaand spoor in het westen halen. De treinen rijden via de Betuweroute, maar een aansluiting via Oldenzaal met Duitsland ontbreekt. Het ministerie wil het vervoer over bestaand spoor naar Oldenzaal aan de grens leiden. De aanpassing maakt deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS).

Volgens Mansveld is de aanleg van een Noordtak aan de Betuweroute te duur. Zij berekende de aanlegkosten op 2 tot 4,7 miljard euro. Maar volgens Gelderland, Overijssel en het Havenbedrijf kan het dus veel goedkoper, al blijft een Noordtak wel duurder dan andere mogelijkheden. Maar, zo stellen de drie partijen, het ministerie heeft geen rekening gehouden met kosten voor allerlei extra veiligheids- en leefbaarheidsmaatregelen die noodzakelijk zijn. Aanleg van een Noordtak levert de haveneconomie 62 miljoen euro per jaar aan besparingen op.

(c) ANP