fbpx

Mansveld stelt eisen aan toiletloze treinen

11 dec 2013 16:57

De overheid gaat regels stellen aan toiletloze treinen. In elke Sprinter waarmee meer dan een derde van de reizigers minimaal een half uur achtereen reist, moet vanaf 2015 een wc zijn. De inzet van het materieel moet daarop worden aangepast.

Dat schrijft staatssectretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) woensdag aan de Tweede Kamer, als reactie op het burgerinitiatief Treinen Met Toiletten. Eerder werd al afgesproken dat vanaf 2025 alle treinen van NS een toilet moeten hebben. Volgens Mansveld is het geen gemakkelijke opgave om de komende 12 jaar alle Sprinters zonder toilet om te bouwen. Immers, er moet ook voldoende materieel beschikbaar blijven om de bestaande dienstregeling te kunnen uitvoeren.

NS zal overigens geen nieuwe treinen meer bestellen zonder toiletten. Intercity´s hebben nu al allemaal een toilet en de optie op de levering van meer SLT-treinen is niet opgevolgd door de wc-discussie.

De groep Treinen Met Toiletten wil dat NS op korte termijn al start met het ombouwen van Sprinters. De organisatie vreest dat het spoorbedrijf dat pas vanaf 2018 zal doen. Mansveld stelt echter dat ze nog geen planning van NS heeft. "Ik kan het jaartal 2018 niet plaatsen." De angst dat het nog enige tijd kan duren voordat de ombouw kan beginnen lijkt correct. Er is in de afspraken geen stimulans om zo snel mogelijk treinen zo snel mogelijk te laten ombouwen.

Ook sommige nieuwe Gelderse treinen van Arriva, die rijden in opdracht van de provincie Gelderland, hebben geen treintoilet. De angst leeft dat die treinen pas vanaf 2022 een toilet krijgen. Mansveld wil daar verder niet op ingaan en verwijst naar de provincie Gelderland, die verantwoordelijk is voor de concessie.