fbpx

Nog geen koper voor Fyra

13 feb 2015 11:25

AnsaldoBreda heeft nog geen koper gevonden voor de Fyra. De Turkse spoorwegen hebben interesse gehad in de trein, maar zijn afgehaakt. Voor de Nederlandse Spoorwegen zou het goed nieuws zijn als AnsaldoBreda een koper weet te vinden: dan krijgt NS 21 miljoen van de Italiaanse treinfabrikant.

Voorlopig dus nog geen koper voor de Fyra V250, maar mogelijk heeft Italië nog interesse in de door NS afgedankte treinen. Volgens financieel directeur Robbe is dat niet vreemd. "Het is maar welke eisen je stelt, de Fyra voldeed niet aan onze eisen."

Het komende jaar zal de Fyra in de Nederlandse pers nog een veel besproken onderwerp zijn: dit voorjaar starten de openbare verhoren bij de parlementaire Fyra-enquête. NS topman Timo Huges zegt dat wat hem betreft het boek niet zo snel mogelijk dicht moet. "Ik wil van de fouten leren", zegt hij vooruit lopend op de enquête.

Na het Fyra-debacle heeft NS overigens al een aantal lessen getrokken. Zo worden nu alleen treinen gekocht bij fabrikanten die een goede reputatie hebben. Zo zal Spaanse treinbouwer CAF de komende jaren 120 nieuwe Sprinters voor NS maken. Ook de Zwitserse fabrikant Stadler gaat 60 FLIRT-treinen voor NS maken.

Overigens leert de ervaring dat er ook een miskoop gedaan kan worden bij een gerenomeerde treinbouwer. NS bestelde ooit bij Talbot 9 nieuwe stoptreinen (type Railhopper). Die treinen hadden model moeten staan voor circa 250 nieuwe treinen met een levensduur van minimaal 30 jaar. Toen de treinen in 1994 in dienst kwamen, bleken de treinen continu storingen te hebben. Na pas tien jaar werden de treinen – zonder veel kilometers te hebben gemaakt – uit de dienstregeling gehaald. Bij die miskoop was echter een bedrag van 60 miljoen gulden gemoeid. De 19 Fyra-treinstellen hadden ruim 380 miljoen euro moeten kosten.