fbpx

NS en ProRail voorbereid op de herfst

07 okt 2011 15:54

Spoorbeheerder ProRail start aanstaande maandag met het aanbrengen van een speciale gel die het spoor stroever maakt, dat is een week eerder dan gepland. Ook de Nederlandse Spoorwegen is op de herfst voorbereid. Mochten treinen last krijgen van " vierkante wielen", dan heeft het spoorbedrijf oude stoptreinen van het type mat ´ 64 achter de hand.

Ieder jaar zorgen vallende bladeren in de herfst voor gladheid op het spoor. Gladde sporen kunnen vervolgens zorgen tot slippende treinen, met name bij het optrekken en afremmen. Om slippen te voorkomen trekken de treinen in de herfst langzamer op en wordt er eerder en voorzichter geremd. Dat kan tot vertraging leiden. Het slippen van de wielen kan bovendien de wielen beschadigen. Daarom doen NS en ProRail er alles aan om de gladheid zoveel mogelijk te bestrijden. Uit voorzorg is de dienstregeling op een aantal plaatsen aangepast, om de kans op vertraging te verkleinen.

Sandite
Dat kan bijvoorbeeld door Sandite, een speciaal soort anti-slipgel. Deze gel wordt op een vast aantal trajecten voor de ochtendspits aangebracht op de rails. De gel bestaat uit zand en metaaldeeltjes, die maken de rails minder glad. Als het nodig is, kan de gel ook voor de avondspits worden aangebracht. Alhoewel Sandite gladheid verminderd, is het geen wondermiddel. Gladde sporen blijven dus bestaan. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen.

Eerder van start
Volgens planning zou ProRail in de week van 24 oktober starten met het aanbrengen van Sandite. Hoewel de meeste blaadjes nog aan de bomen hangen (ruim 90 procent), wordt uit voorzorg een week eerder gestart met het stroever maken van de spoorstaven. "Maar het kan natuurlijk snel gaan. Daarom kunnen we beter te vroeg dan te laat starten", zegt een woordvoerder van de spoorbeheerder.

Andere maatregelen
ProRail neemt ook maatregelen om te voorkomen dat bladeren op de rails terechtkomen. "We verwijderen bladeren op en langs het spoor en plaatsen op een aantal locaties rasters langs de baan om de bladeren op te vangen. Dit voorkomt dat bladeren door een voorbijrijdende trein het spoor op worden gezogen" legt de woordvoerder uit. Daarnaast worden in de aanloop naar de herfst bomen en struiken die dicht op het spoor staan met regelmaat gesnoeid.

Vierkante wielen
Toch is niet uit te sluiten dat ondanks alle maatregelen wielen beschadigd raken. Op verschillende plaatsen in het spoor is een systeem actief dat signaleert of een passerende trein schade aan de wielen heeft. Hierdoor kunnen de beschadigde wielen op tijd worden gerepareerd voordat ze verdere schade aan het spoor veroorzaken.

Reservematerieel
Op dat moment heeft NS reservematerieel achter de hand. Het gaat om 43 oude stoptreinen van het type Mat ´ 64. Daarnaast zijn er 60 rijtuigen van het type DDM1 als reservematerieel beschikbaar. Ondanks al deze preventieve maatregelen houdt ProRail er rekening mee dat treinen door herfstweer vertraging oplopen.