fbpx

NS is klaar voor overgang naar OV-chipkaart

08 jul 2014 16:56

De Nederlandse Spoorwegen zijn klaar voor de overstap naar de OV-chipkaart. Vanaf woensdag komt er na bijna 175 jaar een einde aan het papieren treinkaartje. Naar schatting gaat het om ongeveer 2,5 miljoen reizigers, onder wie toeristen, die voor het eerst te maken krijgen met de aanpassing. Het spoorbedrijf is al enkele jaren bezig geweest om de overgang van papier naar OV-chipkaart voor te bereiden. 

In 2009 is de gefaseerde invoering van de OV-chipkaart begonnen. Per 1 oktober 2009 konden incidentele treinreizigers chippen bij NS, twee maanden later kregen ook vaste klanten met een voordeelurenkaart die mogelijkheid. Vervolgens zijn stapsgewijs steeds meer reizigers overgestapt. Bijvoorbeeld houders van de OV-studentenkaart en later konden ook ouderen alleen hun Keuzedagen via de OV-chipkaart regelen.

Te ingewikkeld
Woensdag is het sluitstuk in de overgang naar de OV-chipkaart. Het papieren treinkaartje zonder chip verdwijnt dan definitief. Om de overstap naar de OV-chipkaart mogelijk te maken is het Nederlandse tariefsysteem de afgelopen jaren aangepast. Het oude tariefsysteem was namelijk te ingewikkeld voor de OV-chipkaart. Daarom is het retourtje duurder geworden, en een enkeltje goedkoper. De prijs van een retourtje is nu gelijk aan twee enkele reizen. 

Al overgestapt
Ook het Via-kaartje is verdwenen. Lange afstandskorting blijft bestaan, maar niet voor reizigers die hun reis tussentijds langer dan 35 minuten willen onderbreken. Volgens een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen maken de meeste treinreizigers al gebruik van de OV-chipkaart.

Incidentele reizigers
Een grote groep incidentele treinreizigers – zo´n 2,5 miljoen – chipt echter nog niet. Voor hen blijft er een papieren kaartje met chip bestaan. Dat kaartje is 1 euro duurder dan het oude kaartje. "Het verschil met nu is enkel dat de klant na het kopen van een kaartje moet in- en uitchecken´´, zegt NS woordvoerder Eric Trinthamer. Wel moeten incidentele reizigers opletten bij welke automaat ze een ticket proberen te kopen. 

Extra medewerkers
Om onwennige treinreizigers een handje te helpen zet NS extra medewerkers in. Op de grotere en middelgrote stations staan een week lang honderden medewerkers klaar om reizigers bij de automaten te helpen.

Ouderen
Heel veel reizigers blijken nu alsnog over te stappen naar een OV-chipkaart: sinds juni hebben reizigers bijna 50.000 extra OV-chipkaarten besteld. Daar kunnen ze een bepaald bedrag op laten zetten en zonder een kaartje te kopen in- en uitchecken. Wie denkt dat vooral ouderen over de vernieuwing ‘struikelen’, heeft het volgens Trinthamer mis. "Natuurlijk zijn er ouderen die er moeite mee hebben, maar die groep is niet groter dan andere leeftijdsgroepen.´´

Kritiek
Reizigersorganisaties volgen het afschaffen van het papieren treinkaartje kritisch. Zo heeft de consumentenbond een meldpunt geopend en wil Rover dat een eenmalige chipkaart niet één euro duurder wordt. Ook wil Rover dat er wegwerpkaartjes komen voor houders van de voordeelurenkaart. Dat gebeurt echter niet, ter bescherming van vaste klanten. Maatschappij voor Beter OV vindt de toeslag voor een wegwerpkaartje ook onaanvaardbaar.

Toeslag
Waar de extra kosten van het wegwerpkaartje precies in zitten, is onduidelijk. Al geeft Staatssecretaris Mansveld wel een globale uitleg. Mansveld: "In de toeslag zitten vaste en variabele kosten. Dit zit met name in de inkoop van kaartjes met een chip erin en de exploitatiekosten voor de automaten en balies waar deze kaart beschikbaar komt. Daarnaast richten vervoerders specifiek voor de eenmalige chipkaart fraude-management in." 

Volle treinen
Volgens NS zorgt de invoering van de OV-chipkaart er voor dat het spoorbedrijf juist betere service kan bieden. Omdat nu iedereen gaat in- en uitchecken, krijgt NS namelijk beter zicht op de vervoersstromen, waar uiteindelijk de lengtes van de treinen op kunnen worden aangepast. Dit moet leiden tot minder klachten over overvolle treinen, stelt NS.

OV-chipkaartpoortjes
De ov-chipkaartpoortjes sluiten overigens woensdag nog niet allemaal. Dat gebeurt op de stations van Woerden, Rotterdam Alexander, Almere centrum en Enschede in augustus. Binnen twee jaar moeten de poortjes van 82 stations worden gesloten.