fbpx

OV Loket: Klachten OV-Chipkaart structureel

28 aug 2012 13:53

Het OV loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, heeft in het tweede kwartaal van 2012 1231 klachten geregistreerd. Veel klachten gaan over de OV-chipkaart. Volgens het OV loket hebben die klachten inmiddels een structureel karakter gekregen. Oplossingen lijken te ontbreken.

Het OV loket geeft in de kwartaalrapportage een opsomming van deze nog steeds aanwezige problemen. Het gaat hier om bijvoorbeeld conflicterende kortingsproducten, ongelijke behandeling van studenten en nog steeds aanwezige problemen met in- en uitchecken en restitutie. Al zeer lange tijd komen hier klachten over binnen, maar er zijn nog geen wijzigingen doorgevoerd door vervoerders.

Verder meldt het OV loket dat de samenwerking tussen vervoerders nog steeds niet goed verloopt en dat deze gebrekkige samenwerking negatieve gevolgen heeft voor reizigers. Zo heeft een groep reizigers te maken gehad met een gebrekkige samenwerking tussen TLS, de producent van de OV-chipkaart, en NS. 

Verder heeft het OV loket klachten gekregen van reizigers met een beperking die problemen hebben om toegang te krijgen tot het OV met de hulpmiddelen die zij gebruiken. In totaal kwamen er minder klachten binnen dan de 2e helft van vorig jaar. Dat komt volgens het OV Loket doordat er deze periode geen incidenten zijn geweest die tot extra klachten hebben geleid.