fbpx

Problemen Maastricht – Heerlen houden aan

Sinds donderdagmorgen hebben de treinen tussen Maastricht en Heerlen nauwelijks via het spoorboekje gereden. Dit als gevolg van een storing. Hoe lang de storing nog gaat duren is ook voor ProRail onbekend.  Voorlopig rijden er tot nader order geen treinen.

"Donderdagmorgen ontstond de storing, de trein werd niet meer goed gedetecteerd. Alles wees erop dat dit te maken had met bladval. We hebben toen de sporen schoongemaakt en een soort gel aangebracht (Sandite) om de sporen stroever te maken" zegt woordvoerder René Vegter van ProRail.

Afgelopen dagen 
In het weekend reden er minder treinen als gevolg van de storing en maandagmiddag leek de storing geheel verholpen. Maar in begin van de avond kwam meldde een machinist gladde sporen, waarop vervoerder Veolia heeft besloten het treinverkeer te vervangen door bussen.

Prognose onbekend
Dinsdag is voor aanvang van de dienstregeling een testrit gemaakt. "Er kwamen toen allerlei meldingen binnen. Daardoor hebben we het treinverkeer vandaag niet kunnen hervatten. We weten niet wat de oorzaak is en daarom kunnen we ook niet zeggen hoe lang het gaat duren. We vinden het heel vervelend voor alle treinreizigers die hier sinds donderdag last van hebben" zet Vegther. Dinsdag op woensdagnacht zullen er opnieuw testritten worden uitgevoerd.

Bussen
Omdat het treinverkeer is stilgelegd, zet Veolia bussen in. Reizigers moeten rekening houden met 15 tot en met 30 minuten vertraging. Veolia overweegt de kosten hiervan (8.000 euro per dag) op ProRail te verhalen. De SP in het Limburgs Parlement vindt dat ProRail aansprakelijk is voor de grote storing op het spoor tussen Heerlen en Maastricht.Volgens de partij moet ProRail zowel Veolia als de reizigers compenseren voor de extra kosten die moeten worden gemaakt.

Deskundige
Een deskundige werkzaam in de spoorbranche, verwacht dat de problemen gerelateerd zijn aan de oude beveiliging. Hij wijst er op dat het Mistral-project opnieuw vertraagd is. In 2005 kondigde ProRail onder de naam Mistral grootschalige vervanging van treinbeveiligingssystemen aan.