fbpx

Reizigersorganisaties: intenties LTSA goed maar praktijk is lastig

Rover en de Maatschappij Voor Beter OV zijn positief over de intenties van de Lange Termijn Spooragenda (LTSA). Toch twijfelen beide reizigersorganisaties of er in de praktijk iets van terecht gaat komen. Volgens Rover kan de LTSA alleen slagen als de staatssecretaris nu met harde hand gaat sturen.

"De gedachte achter deze agenda, eerst beter, dan meer, is slim. Maar dat beter, dat had natuurlijk al lang dik in orde moeten zijn" reageert voorman Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV. Hij vervolgt: "In de dik 15 jaar die ik inmiddels namens de reiziger als belangenbehartiger achter de rug heb, is dat ´beter´ altijd de achilleshiel geweest. Keer op keer, jaar in jaar uit, hoor ik dat de problemen binnen niet al te lange tijd tot het verleden moeten/zullen behoren."  

Ook bij reizigersorganisatie Rover zijn soortgelijke geluiden te horen. Rover is blij dat het spoor nu betrouwbaar moet worden, maar twijfelt of ProRail daarin zal slagen. Voorzitter Arriën Kruyt: "Het huidige aantal sein-, wissel- en stroomstoringen dat tussen de 12 en 30 per dag schommelt, is onaanvaardbaar hoog. Tussen Haarlem en Beverwijk hebben een week geen treinen gereden omdat de bliksem een schakelkast heeft getroffen. Het is absurd dat het een week moet duren voordat de schade hersteld is. Het zoveelste bewijs dat ProRail verzaakt. Zonder betrouwbaar spoor geen groei." 

Spithorst herinnert eraan dat zelfs tijdens de presentatie van de Lange Termijn Spooragenda het treinverkeer gehinderd werd door slijtage op het spoor. "Opnieuw bleek een puntstuk van een wissel wegens overmatige slijtage door achterstallig onderhoud te zijn gescheurd, met als gevolg voor de zoveelste keer een gemarginaliseerde treindienst op het zeer belangrijke traject Rotterdam – Den Haag, dit keer gedurende dik 30 uur!"

Rover wijst er verder op dat de doelstellingen van NS en ProRail nu op elkaar afgestemd moeten worden. Kruyt: "Daar is niets mis mee. Maar dit is de afgelopen jaren al zo vaak geprobeerd. Waarom zou het nu wel lukken? Het kan alleen maar lukken als de staatssecretaris met harde hand gaat sturen en de consumentenorganisaties er echt bij worden betrokken om te zorgen dat het reizigersbelang geborgd is."

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *