fbpx

Vervoerders verdienen minder aan vergeetachtige reizigers

15 sep 2016 17:51

Het aantal reizigers dat vergeet uit te checken daalt. Daardoor verdienen vervoersbedrijven nu minder aan vergeetachtige reizigers. Dat blijkt uit een rapport van Panteia dat in opdracht van de vervoerders is uitgevoerd. 

In 2015 hebben reizigers in 7,2 miljoen gevallen vergeten uit te checken. Bij 1,6 miljoen ritten kon niet worden bepaald waar de reiziger precies had in- of uitgecheckt, waardoor de ritprijs niet berekend kon worden. In totaal zijn er 553 miljoen ritten op saldo gemaakt in 2015. In 1,6% gevallen was de transactie dus incompleet.

De incomplete transacties leverden de vervoerders een omzet op van 53,1 miljoen euro. Panteia schat in dat de vervoerders 39,4 miljoen hadden gekregen als het uitchecken wel goed was verlopen. Deze reizigers hebben dus 13,7 miljoen euro teveel betaald. In 579.000 gevallen hebben reizigers het teveel betaalde bedrag teruggevraagd. Aan hen is 4,9 miljoen uitgekeerd.

De vervoerders hebben daardoor uiteindelijk 8,8 miljoen euro teveel omgezet. De vervoerders stellen dat het behandelen van de restitutieaanvragen ook geld kost. Daarom is de nettowinst die over blijft lager: volgens onderzoekers was dat in 2015 zo´n 4,2 miljoen euro. In 2013 ging het nog om 16 miljoen euro.

De vervoerders benadrukken dat meer vergeetachtige reizigers hun geld terug vragen. Eerder waren dat er maar 440.000; dat aantal is dus met ruim 30 procent gegroeid. Het grootste deel van de vergeetachtige reizigers vraagt echter nog altijd geen geld terug.

Het geld dat vervoerders verdienen, beloven ze terug te investeren in het openbaar vervoer. De opbrengsten gaan naar tal van projecten (zie pdf). Maar of daarmee al het geld dat reizigers zijn vergeten terug te vragen weer is teruggevloeid in het openbaar vervoer kon een woordvoerder niet zeggen. "Het meeste van de eerdere 16 miljoen euro is inmiddels besteed. En ook de huidige 4 miljoen euro zullen we weer investeren in het openbaar vervoer," zegt Eric Janse de Jonge van het Nationaal OV Beraad (NOVB).

Het geld van de vergeetachtige reizigers is onder andere gebruikt om de website www.uitcheckgemist.nl te lanceren. Op die website kunnen reizigers eenvoudig geld terug vragen. Ook kunnen kinderen dankzij de vergeetachtige reizigers gratis reizen met de trein, mits ze Kids Vrij aanvragen en samen reizen met een volwassene.

NS is inmiddels begonnen met een check-uit alert service. Deelnemers krijgen automatisch een e-mail om geld terug te vragen als ze zijn vergeten uit te checken. Bij trajectabonnementen geeft NS de reizigers het te veel afgeschreven bedrag automatisch terug.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) is blij met de resultaten, schrijft zij in een reactie aan de Kamer. Ze laat ook weten dat in maart de vertraagde proef op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen begint waarbij niet meer hoeft te worden in- en uitgecheckt als de reiziger tussentijds overstapt naar een andere vervoerder. Dat moet de kans op een gemiste uitcheck verminderen. Die proef had eigenlijk zo´n 1,5 jaar geleden al moeten beginnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *