fbpx

Wisselende reacties op alternatieve Fyra plannen

07 jun 2013 18:17

Reizigerskoepels reageren wisselend op het plan van de NS om de geflopte Fyra te vervangen. Rover-voorzitter Arriën Kruyt is in zijn nopjes, terwijl de Maatschappij Voor Beter OV het plan ´volstrekt beneden de maat´ noemt.

"Het gaat eindelijk de goede kant op. De Benelux-trein was erg populair, dus het is goed dat er meer treinen tussen Den Haag en Brussel gaan rijden. En het is cruciaal dat die naar Amsterdam doorrijden´´, aldus Kruyt. "De Eurostar naar Londen wordt een commercieel succes, ik ben heel blij dat het gaat gebeuren. In het begin zijn het er twee, maar ik ben ervan overtuigd dat dat er veel meer worden.´´

Ieder kwartier
Verder is hij blij dat er uiteindelijk elk kwartier een trein gaat rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. "De reiziger is gebaat bij een hoge frequentie op die korte afstand. De snelle treinen bedienen een ander marktsegment en ook dat gaat iets vooruit, doordat de Thalys wat meer gaat rijden.´´

Armoedig en opportunistisch
De Maatschappij Voor Beter OV is echter kritisch. "De komende jaren zal de treinverbinding tussen Nederland en België in de verste verte niet lijken op hetgeen in de concessie was afgesproken. Het aantal hogesnelheidstreinen blijft ver achter bij wat was afgesproken.´´ Het opnieuw van stal halen van de Benelux-lijn noemt de organisatie ´armoedig en opportunistisch´.

Meewerken
FNV Spoor noemt het voorstel van NS "de best haalbare oplossing voor Nederland en de reizigers´´. De vakbond "roept alle verantwoordelijke partijen op aan dit alternatieve aanbod mee te werken. Dat is in het belang van de reizigers én van het personeel, dat niets liever wil dan zijn werk blijven doen.´´

Snelle realisatie
De gemeente Breda is positief over het voorstel dat NS gaat uitwerken. Wethouder Selçuk Akinci noemt het goed nieuws dat de verbinding Breda-Antwerpen deel uitmaakt van de uitwerking. "Dit doet in ieder geval recht aan de afspraken tussen het Rijk, NS en NMBS om Breda op te nemen in het hogesnelheidsnetwerk.” Breda dringt wel aan op een ´snelle realisatie´.

Moeilijk uit te leggen
Volgens Treinreiziger.nl is het eindbeeld van het alternatieve Fyra-plan positief. "Maar het duurt erg lang voordat alle beloftes worden waargemaakt. Pas medio 2022 zal snel nieuw intercity-materieel instromen, terwijl eigenlijk de eerste concessie van 15 jaar snel spoor af had moeten lopen" zegt hoofdredacteur Hildebrand van Kuijeren. Vervolgens: "Voor de reiziger lijkt dit plan goed uit te pakken. Maar het is naar andere vervoerders die in 2001 meedongen naar de concessie niet uit te leggen dat NS ondanks alle problemen mag blijven uitvoeren".

PvdA: NS moet bewijzen
Ook de politiek vindt dat treinreizigers niet te lang moeten gaan wachten op een goede treinverbinding met Brussel. Dat geluid klinkt bij een fors deel van de Tweede Kamer, nu ook het kabinet vindt dat de Fyra heeft afgedaan. "NS moet bewijzen dat het bedrijf in staat is een frequente en betrouwbare treinverbinding naar Brussel te bieden", zegt PvdA-Kamerlid Duco Hoogland. 

D66: nog steeds geen duidelijkheid
"Het is in het belang van de reiziger dat er zo snel mogelijk 16 treinen per dag naar Brussel rijden", zegt D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven. "De reiziger heeft nog steeds geen duidelijkheid. Ik spreek ondernemers en forensen die in de knel komen met hun werk. Voor hen is het belangrijk dat er elk uur een trein gaat."

Groenlinks: onafhankelijk onderzoek
GroenLinks wil dat de Algemene Rekenkamer en het Belgische Rekenhof de kosten van verschillende alternatieven onderzoeken. Kamerlid Liesbeth van Tongeren: "De reiziger mag niet opdraaien voor de kosten van het Fyra-debacle." Haar collega van de ChristenUnie Carla Dik Faber noemt het ´onverteerbaar´ als de reiziger te lang moet wachten op duidelijkheid over de treinverbinding en over de kosten.

AnsaldoBreda
Bij fabrikant AnsaldoBreda willen ze van geen alternatief horen. Want, zo herhaalt de fabrikant: de Fyra is veilig en voldoet. 

(c) ANP / Treinreiziger.nl