fbpx
Foto: (c) DB

Weer langdurige staking bij Duitse spoorwegen (DB)

Machinisten van vakbond GDL zullen komende week het werk weer neerleggen. Reizigerstreinen van Deutsche Bahn (DB) zullen daar last van hebben van dinsdag 5 mei tot en met zondag 10 mei 9:00 uur. Naar verwachting moeten ook reizigers tussen Nederland en Duitsland rekening houden met forse hinder.

  • UPDATE 5 mei: De staking is inderdaad van start gegaan. De reisplanner van DB wordt ierdere middag voor de komende 48 uur aangepast. Op deze pagina kun je een reisadvies krijgen met alleen de rijdende treinen. De IC naar Berlijn rijdt inderdaad niet tussen Bad Bentheim en Berlijn. Op 4 mei valt de CityNightLine al uit.

Treinreiziger.nl verwacht op basis van voorgaande stakingen dat de trein Amsterdam – Berlijn slechts zal rijden tussen Amsterdam en Bad Bentheim. Waarschijnlijk zullen treinreizigers het advies krijgen om te reizen met de ICE via Arnhem en Duisburg. Bij voorgaande stakingen waren treinkaartjes voor de IC Berlijn toen ook geldig via de omreisroute. Er hoeft dan dus naar verwachting niet worden bijbetaald of worden omgeboekt. In het weekend rijdt ICE overigens via een andere route vanwege geplande werkzaamheden, dan rijdt de trein niet via Arnhem en Duisburg. In het weekend kunnen treinreizigers naar Berlijn overstappen in Keulen.

NS International
Ook CityNightLine Amsterdam – Zürich / München zal naar verwachting van Treinreiziger.nl niet rijden. Verder moeten ICE-reizigers naar Basel mogelijk extra overstappen. De komende dagen zal NS International meer informatie op haar website plaatsen over de staking bij DB. Tijdens de staking is het gebruikelijk dat treinreizigers hun ticket kostenloos kunnen annuleren.  

Aangepaste dienstregeling
De Deutsche Bahn zal zo snel als mogelijk de dienstregeling aanpassen, zodat via de reisplanner te zien is welke treinen wel en niet zullen rijden. Momenteel (zondagavond) is de reisplanner nog niet up to date. Ook redacteur Hildebrand van Kuijeren zal vermoedelijk hinder ondervinden van de staking. Hij wil komende vrijdag met vrouw en baby vertrekken met de trein naar Wenen, om te InterRailen.


Zo wordt een uitgevallen verbinding in de reisplanner getoond. Op 4 mei is de reisplanner voor 5 en 6 mei inmiddels aangepast.

Zevende staking
Het afgelopen jaar heeft machinistenvakbond GDL het treinverkeer in Duitsland regelmatig ontregeld. Recent nog op 22 en 23 april. Het is al de zevende keer dat er gestaakt wordt in het slepende conflict.

Compromissen 
Spoorwegbedrijf Deutsche Bahn riep GDL zondag tevergeefs op om door middel van arbitrage tot een oplossing te komen. Bestuurder Ulrich Weber van Deutsche Bahn zei dat er een aantal compromissen op tafel lag. Het bedrijf wil de lonen van machinisten per 1 juli in twee stappen in totaal met 4,7 procent verhogen, naast een eenmalige uitkering van 1.000 euro. GDL houdt echter vast aan een loonsverhoging van 5 procent en wil dat de werkweek met een uur wordt ingekort.

Volledig ongepast
Deutsche Bahn noemde de voorgenomen staking volledig ongepast en totaal overdreven. “GDL berokkent treinreizigers, Deutsche Bahn en ook de Duitse economie enorme schade´´, aldus het bedrijf.

Goederenvervoer
Dagelijks nemen ongeveer 5,5 miljoen Duitsers de trein. Deutsche Bahn neemt daarnaast ongeveer een vijfde van het totale goederentransport voor zijn rekening. Dat komt neer op 620.000 ton per dag. De staking in het goederenvervoer start al op maandag 4 mei (morgen). Economische instituten waarschuwden al eerder dat een staking leidt tot een dagelijkse economische schade van 100 miljoen euro.

(c) Treinreiziger.nl / ANP