fbpx

Eurostar gaat treinen schrappen in dienstregeling

Eurostar International gaat de frequentie van zijn treindienstregeling tussen Londen en het Europese vasteland terugbrengen. Ook is de spoorvervoerder van plan tachtig banen te schrappen. Dat meldt het bedrijf dinsdag.

De ingrepen zijn nodig vanwege de afgenomen vraag naar treintickets. Eurostar meldde in juli al dat er in het tweede kwartaal minder passagiers vervoerd werden met een omzetdaling tot gevolg. In aanloop naar het Brexit-referendum treinden er minder zakenreizigers door de Kanaaltunnel. Door de recente aanslagen in Parijs en Brussel worden er de laatste tijd tevens minder toeristische tripjes naar die steden ondernomen.

Het is nog niet duidelijk hoe de dienstregeling precies gaat veranderen. Daarover wilde Eurostar dinsdag nog geen details geven. De onderneming gaat binnenkort met tien nieuwe treinen rijden. Die zijn langer en kunnen daardoor meer passagiers vervoeren. In 2017 gaan de nieuwe treinen, de Eurostar e320, ook rijden op de nieuwe route Amsterdam – Londen.

Eurostar wilde de afgelopen jaren juist groeien. Zo kondigde het bedrijf in 2012 aan dat er binnen vijf jaar nieuwe verbindingen zouden komen vanuit Londen naar Genéve, Marseille, Lyon, Amsterdam en Frankfurt. "Rond 2016 of 2017 moeten reizigers naar deze bestemmingen Eurostar gaan overwegen in plaats van te vliegen," aldus het bedrijf in 2012.

Maar Eurostar heeft haar eigen verwachtingen niet kunnen waar maken. De beloofde uitbreidingen zijn nauwelijks uitgevoerd. Alleen Marseille en Lyon zijn toegevoegd aan het netwerk, maar worden nog steeds niet dagelijks bediend. De verbinding naar Amsterdam start eind 2017.

Omdat het met Eurostar nu minder goed gaat, wil het bedrijf gaan reorganiseren. Dat moet zoveel mogelijk via een vrijwillige vertrekregeling. Daarover lopen nog gesprekken met de vakbonden.