fbpx

Telegraaf: ProRail verzweeg veiligheidsrisico ATB-vv

15 nov 2013 10:26

ProRail heeft jarenlang willens en wetens een groot veiligheidsrisico op het spoor verzwegen aan minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) en aan de Tweede Kamer, dat meldt De Telegraaf. De SP en ChristenUnie willen opheldering. Volgens ProRail is er echter geen sprake van een veiligheidsrisico.

De partijen willen opheldering opheldering over de ATB-vv seinen, die vanaf 2006 werden uitgerold zonder monitoring. Een ATB-vv sein grijpt altijd in als een trein stoptonend sein passeert, ook als deze zachter rijdt dan 40 kilometer per uur. Dat geldt echter alleen als het systeem is ingeschakeld en functioneert, maar dat kan niet vanaf afstand worden uitgelezen. Volgend jaar komt daar alsnog een monitoringsysteem voor.

Buiten politieke domein
Tegenover SpoorPro zegt Jorn Pruntel, manager treinbeveiligingssystemen bij ProRail, dat ProRail destijds bewust koos voor een systeem zonder monitoring. Met monitoring zou het uitollen van ATB-vv namelijk jaren extra hebben gekost. Volgens Pruntel was die tijd er niet, omdat het toenemeend aantal stoptonend sein passages dringend moest worden aangepakt. "De discussie over de technische details van het systeem heeft niet in het politieke domein plaatsgevonden” erkent de manager tegenover SpoorPro.

99,4
De Telegraaf sloeg al in 2011 alarm over het ontbreken van een monitoringsysteem. Een anonieme aannemer stelde toen in de krant dat ATB-vv op veel plaatsen stond uitgeschakeld en dat het systeem bij blikseminslag buitenwerking trad, zonder dat dit opgemerkt werd. Volgens Pruntel is het echter complete onzin dat 60 tot 80 procent stond uitgeschakeld. “ATB Vv heeft een beschikbaarheid van 99,4 procent en dat is zeer hoog voor dergelijke systemen. Na aanleg van realtime monitoring zal de beschikbaarheid van ATB Vv 99,9 procent zijn. Dat geldt eveneens voor het veiligheidsniveau, want dat ligt al zeer hoog".

Gevaar
Daar lijken de SP en ChristenUnie anders over te denken. "Het is ronduit schokkend" , briest Kamerlid Bashir in De Telegraaf. Hij vindt dat reizigers wel degelijk in gevaar zijn gebracht. Bashir denkt dat ProRail bewust heeft besloten om de Kamer niet te informeren over de risico´s.

Veiligheidsrisico
Volgens ProRail wist het ministerie bij de invoering van het zogenoemde atb-vv-systeem dat er geen monitoring werd geïnstalleerd. ProRail zelf heeft niets verzwegen. Een woordvoerder benadrukt in reactie op het Telegraaf bericht dat er geen veiligheidsrisico is. Of dat zo is, valt te betwijfelen. Anders zou een monitoringsysteem, dat er nu alsnog komt, onnodig zijn. "De trein is zeer veilig, veel veiliger dan bijvoorbeeld de auto. Maar dat wil niet zeggen dat er geen enkel veiligheidsrisico is. Dat is onjuist. Een andere vraag is het of zo´n risico wel of niet aanvaardbaar is. Daarover kan je discussieren" meent redacteur Hildebrand van Kuijeren.

Kamervragen
Minister Melanie Schultz (Infrastructuur) wilde vrijdag nauwelijks ingaan op de berichtgeving. "We gaan uitzoeken wat er gebeurd en gezegd is en of er überhaupt iets aan de hand is.´´ Staatssecretaris Wilma Mansveld, verantwoordelijk voor het spoor, zal de Kamervragen beantwoorden.

Zwolle
Dit jaar passeerde een Sprinter naar Zwolle een ATB-vv sein op de Hanzelijn. ATB-vv greep niet in. Uiteindelijk wist de machinist zelf de trein op tijd tot stilstand te brengen, en kon er een aanrijding voorkomen worden. Want vanaf de Veluwelijn was op dat moment een intercity in aantocht. Daardoor is de discussie over ATB-vv weer op gang gekomen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl