fbpx

Tweede Kamer wil OV-chipkaart klantvriendelijker maken

De ChristenUnie en de VVD pleiten ervoor de OV-chipkaart klantvriendelijker te maken. Ze willen de OV-chipmarkt openen, zodat vervoerders de mogelijkheid krijgen kaartjes te verkopen voor trajecten waar zij zelf niet rijden.

Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber (ChristenUnie): “Het moet afgelopen zijn met alle rompslomp rond het in- en uitchecken bij het overstappen van de ene naar de andere vervoerder. De vervoerders moeten het verdelen van het geld onderling regelen en de reiziger niet lastig vallen bij het overstappen. Bovendien moet er een einde komen aan de tariefsprongen, die veroorzaakt worden doordat vervoerders allemaal hun eigen abonnementen hebben.”

Niet simpel
Het openbaar vervoer zou volgens de beide partijen moeten leren van de markt voor mobiele telefoons. VVD-Tweede Kamerlid Betty de Boer: “Ik kan met één tarief bellen van Vodafone naar KPN, en merk er niets van dat ik via twee netwerken bel. Maar voor de OV-chipkaart zijn er nog steeds geen simpele kilometerbundels die geldig zijn in trein, tram en bus. Bovendien is overstappen ingewikkeld en is reizen op rekening zonder saldo op de kaart alleen nog maar mogelijk voor zakelijke OV-reizigers.”

Innovatie
Dik-Faber ziet veel voordelen aan het openen van de OV-chipmarkt: “Er komt ruimte voor innovatie. Er kan bijvoorbeeld gewerkt worden aan inchecken per mobiele telefoon en kunnen er handige apps worden ontwikkeld die precies laten zien hoeveel een reis kost. Ook kan er eindelijk één geld-terug-bij-vertraging regeling komen voor het gehele OV.” 

Kortingsproduct
Ook PvdA-Kamerlid Duco Hoogland wil dat het reizen met de OV-chipkaart aantrekkelijker wordt. Hij pleit voor standaardkortingsproducten. Op dit moment maakt iedere regio zijn eigen kortingsproducten. Ook sommige vervoerders hebben daarnaast nog eigen kortingsproducten. Reizigers moeten daardoor voor één reis vaak drie kortingsproducten aanschaffen. Zij zijn daardoor meer tijd kwijt aan kortingsproducten en het vergelijken van abonnementen dan aan de reis zelf, zegt Hoogland.

Daluren
Ook verschillen de daluren, waarin met korting mag worden gereisd, per busbedrijf. Voor veel reizigers is het vaak niet te begrijpen waarom hun kortingskaart in de ene bus wel, en in de andere niet geldig is. Hoogland wil daarom dat de vervoerders met elkaar en met de reizigersorganisaties afspraken maken over standaardkortingsproducten die bij alle vervoerders geldig zijn. Op dit moment is er al wel één kortingsproduct die 20% korting geeft op alle bussen en trams in Nederland. Die kaart is echter relatief duur (165 euro per jaar).

(c) Treinreiziger.nl / ANP