fbpx

Betere aansluitingen Utrecht door oplevering perronkap

08 jun 2012 11:12

De nieuwe perronkap met zonnecellen boven spoor 5 en 7 in Utrecht is klaar. Daarmee kunnen de intercity´s richting Amsterdam en Schiphol vanaf 11 juni weer op hetzelfde perron stoppen. Sinds 2010 werkten ProRail en Strukton aan het vervangen van de perronkappen.

De sporen 8/9 en 11/12 hebben ook een perronkap met zonnecellen. De perronkap op spoor 5/7 is de laatste nieuwe perronkap met zonnecelllen. Op de eerste twee perrons van station Utrecht Centraal komen ook nieuwe kappen, maar zonder zonnecellen omdat de lichtopbrengst daar te gering is.

Aansuitingen
Door de werkzaamheden konden de intercity´s uit de richting Arnhem en uit de richting Eindhoven sinds medio 2010 niet meer op hetzelfde perron stoppen. Daardoor konden de treinen geen aansluiting op elkaar geven en hadden reizigers slechts keuze uit twee verbindingen per uur naar Amsterdam Centraal en Schiphol. Doordat de treinen nu weer naast elkaar kunnen stoppen, ontstaan er vier verbindingen per uur (waarvan twee rechtstreeks). 

  • De Intercity Nijmegen – Den Helder geeft weer aansluiting op de Intercity Eindhoven – Schiphol (en vice versa).
  • De Intercity Maastricht / Heerlen – Alkmaar (- Schagen) geeft weer aansluiting op de Intercity Nijmegen – Schiphol (en vice versa).

In de tegenovergestelde richting geven de treinen al aansluiting op elkaar. 

Andere werkzaamheden
De komende vijf weken zullen alle perronsporen op Utrecht beschikbaar zijn. In de zomer worden perron 7 (spoor 18/19) en 6 (spoor 14/15) achter elkaar buiten dienst genomen. De treinen blijven tijdens de werkzaamheden rijden. Tijdens de nieuwe werkzaamheden wordt er gewerkt aan onder andere de trap, de liften, de technische ruimten en de roltrappen.

OVT Utrecht Centraal
De werkzaamheden zijn onderdeel van de verbouwing van Utrecht Centraal tot openbaar vervoerterminal.