fbpx

ChristenUnie: altijd voorrang voor reizigerstreinen

12 jan 2011 17:10

De ChristenUnie wil via moties regelen dat passagierstreinen altijd voorrang gaan krijgen bij capaciteitsknelpunten. Arie Slob: “De minister wil passagierstreinen in de spits voorrang geven op het goederenvervoer. Prima, maar doe dat ook buiten de spits en niet alleen in de Randstad, maar ook daarbuiten. Ook reizigers buiten de Randstad en buiten de spits willen niet achter goederentreinen in de file staan.”

Slob zal dit donderdag in de Tweede Kamer inbrengen bij de bespreking van de regels voor capaciteitsverdeling op het spoor.

Inhaalsporen
Als er een capaciteitsknelpunt is moet dit volgens de ChristenUnie gewoon opgelost worden. Arie Slob: “Dit kan bijvoorbeeld door de bouw van meer inhaalsporen. Totdat het knelpunt is opgelost moeten reizigerstreinen voorrang krijgen bij de verdeling van de capaciteit. Voor goederenvervoer is al een minimum capaciteit gegarandeerd dus extra voorrang daarbovenop is niet nodig.”

Voorrang
De ChristenUnie wil ook dat het kabinet het onderscheid tussen binnen en buiten de Randstad schrapt. Arie Slob: “Nu hebben Sprinters in de Randstad wel voorrang, maar buiten de Randstad niet. Dat onderscheid tussen zogenaamd stadsgewestelijk en streekgewestelijk spoorvervoer is achterhaald en ook onnodig ingewikkeld want meerdere Sprinters van NS rijden juist vanuit de Randstad de regio in.”

Hogere frequenties
Tenslotte stelt het Kamerlid voor om de gegarandeerde minimale capaciteit van reizigerstreinen te verhogen. Slob: “Momenteel is bij de capaciteitsverdeling op het spoor gegarandeerd dat er minimaal 2 Intercity’s per uur kunnen rijden per richting. Voor de Sprinters, die de kleinere stations bedienen, is dit echter buiten de spits maar 1x per uur. Stations als Wolfheze en Oosterbeek worden hierdoor maar 1x per uur bediend buiten de spits. Deze minimale frequenties zijn niet meer van deze tijd. Elk station op het hoofdrailnet moet minimaal 2x per uur bediend worden.”