fbpx

DB wil zelfrijdende goederentrein op Betuweroute

DB Schenker wil zo snel mogelijk een proef starten met zelfrijdende goederentreinen op de Betuweroute. Daarmee krijgt Nederland een primeur. De machinist blijft wel op de trein, maar hoeft alleen te controleren of alles goed gaat.

Als het aan DB Schenker ligt start de proef na de zomer, meldt het bedrijf aan De Telegraaf. De proef moet plaatsvinden in samenwerking met spoorbeheerder ProRail. Die durft nog niet te zeggen wanneer de proef kan starten. Dat kan ook nog een half jaar of een jaar duren. "Dat lijkt mij waarschijnlijker dan dat we deze zomer of direct na de zomervakantie van start kunnen. Maar we willen er wel echt werk van maken. Het is niet de bedoeling dat dit nog jaren op zich laat wachten," zegt woordvoerder Jaap Eikelboom van ProRail. 

De spoorbeheerder benadrukt dat veiligheid voorop staat. "Op dit moment onderzoeken we samen met andere betrokken partijen wat nodig is om de proeven veilig te laten plaatsvinden. Het is niet zo dat er straks treinen met gevaarlijke stoffen zonder machinist gaan rijden," legt Eikelboom uit. ProRail maakt de vergelijking met de automatische piloot in het vliegtuig: ook daar blijft de piloot gewoon nodig. De rol van de machinist zal tijdens de proef wel veranderen.

Op diverse metrolijnen in diverse steden rijden al voertuigen zonder machinist. Maar dat er nu ook een test komt met zelfrijdende goederentreinen op een normale spoorlijn is uniek. Wel zijn er volgens ProRail al testen geweest in een "gesloten omgeving", dus niet op een reguliere spoorlijn.

De Betuweroute leent zich bij uitstek voor de proef, omdat de moderne spoorlijn is uitgerust met ERTMS. Met ERTMS kunnen treinen sneller achter elkaar rijden en wordt de veiligheid verhoogd.