Den Haag Centraal officieel geopend: Rover niet blij
01 feb 2016 15:00
Het nieuwe Den Haag Centraal is vandaag offcieel geopend. Het nieuwe station moet meer dan 270.000 reizigers per dag kunnen verwerken. Onder een glazen dak van twee voetbalvelden groot komen nu alle soorten openbaar vervoer samen. Toch is er ook kritiek op het nieuwe station. Zo vindt reizigersvereniging Rover de bewegwijzering onvoldoende en het busstation nog steeds onder de maat.
Desalniettemin is het nieuwe station aangenamer dan het oude, stelt de redactie van Treinreiziger.nl. De nieuwe hal vormt een open en ruime verbinding met de binnenstad van Den Haag. Voor reizigers, bezoekers en passanten is er voldoende ruimte elkaar te ontmoeten, te werken en te winkelen. Een groot bord met de vertrekkende treinen ontbreekt echter.
De nieuwe terminal werd officieel in gebruik genomen door staatssecretaris Sharon Dijksma, burgemeester van Den Haag Jozias van Aartsen en een reiziger.
De reiziger die Den Haag Centraal mocht openen. Hij wist als enige alle vragen van een quiz goed te beantwoorden. Foto: ProRail/Stefan Verkerk
De stationshal van het nieuwe station is bijna helemaal van glas. Alleen al in de zijgevel is 5.000 vierkante meter glas verwerkt in 532 glasplaten. Het dak bestaat uit 294 glasdelen, in totaal weegt de dakconstructie maar liefst 2 miljoen kilo. Een ander weetje: er is 6.360 m2 aan natuursteen gebruikt in de vloer van de stationshal, goed voor 29.376 tegels. De verbouwing duurde vijf jaar en kostte 123 miljoen euro. Dat is 5 miljoen meer dan was begroot.
Den Haag Centraal verwerkt momenteel 190.000 reizigers per dag. De verwachting is dat dit de komende tien jaar groeit naar 270.000 per dag. Maar als het nodig is, kan het station nog meer reizigers verwerken.
Foto: ProRail/Rob van Esch.
Toch is er ook kritiek op het nieuwe station, reizigersvereniging Rover is er niet blij mee. "Het nieuwe station heeft veel geld gekost, maar wat hebben de reizigers er aan?" vraagt Rover-voorzitter Arriën Kruyt zich af. "Het is er ongezellig en tochtig. De WC’s en fietsenstalling zijn onvindbaar weggemoffeld onder trappen. Het voorplein is een desolate vlakte. De gevel heeft de kwaliteit van de befaamde Oost-Duitse Plattenbau met het verschil dat in Oost-Duitsland dit soort gevels al lang opgeknapt zijn," stelt de reizigersvereniging.
Rover vindt ook dat de bussen, trams en RandstadRail moeilijker vindbaar zijn geworden en wijst verder op de langere loopafstand naar de treinen. Een groot bord met alle vertrekkende tijden ontbreekt. "NS verzorgt mooie lichtreclames op een binnengevel op een plaats waar een groot bord met reisinformatie thuis hoort." Verder wijst de vereniging op het vieze en onoverzichtelijke busplatform waar de wachtruimte altijd op slot zit. "Aan het busstation schijnt nog wel iets te gaan gebeuren. Maar in welk tempo? Er wordt al jaren aan gewerkt," besluit Kruyt.
Volgens ProRail moeten busreizigers in Den Haag inderdaad voorlopig nog even geduld hebben. Pas in 2017 wordt het busstation aangepakt. Het busstation is niet het enige waaraan nog gewerkt moet worden. Er komt ook nog een ondergrondse fietsenstalling voor 8.500 fietsen. Verder kunnen nog niet alle trams stoppen bij Den Haag Centraal.
Onderstaande foto´s zijn afkomstig van Rob van Esch. (c) ProRail.
Bovenste foto bij dit artikel is eveneens afkomstig van ProRail/Stefan Verkerk.