fbpx

Eurostar hervat dienstregeling, 30.000 reizigers strandden door eerdere stremming

Eurostar annuleert zaterdag alle hogesnelheidstreinen vanuit Londen naar Parijs, Amsterdam en Brussel en omgekeerd. In totaal gaat het om 41 treinen. Daardoor zijn 30.000 reizigers gestrand. Zondag 31 december rijden de treinen weer normaal.

Zondag pas weer treinen

Zaterdagochtend reden er al geen treinen meer door een overstroming van een tunnelbuis onder de Thames in Londen. Daardoor is ook het treinverkeer Londen – Amsterdam stil komen te liggen. Om 16.45 uur zou er nog een trein vanuit Amsterdam vertrekken richting de Britse hoofdstad, maar deze rijdt dus ook niet.

Network Rail, de eigenaar van de Britse spoorweginfrastructuur, houdt Eurostar op de hoogte over de situatie en of er zondag weer wel gereden kan worden. “We zullen rechtstreeks contact opnemen met klanten die gaan reizen om hen op de hoogte te houden.”

Inmiddels is duidelijk dat Eurostar op 31 december weer normaal kan rijden.

Ebbsfleet International

Volgens Eurostar is de situatie in de tunnel nog niet verbeterd. De onderneming zegt de onvoorziene problemen die klanten treffen, te betreuren. “We begrijpen dat dit een cruciaal moment is om naar huis te gaan, aan het einde van de feestdagen en in de aanloop naar Nieuwjaar. We steunen klanten in de stations”, meldt het bedrijf.

De brandweer probeert al de hele dag het water weg te pompen. De tunnel in de buurt van het station Ebbsfleet International liep onder water als gevolg van het noodweer in het Verenigd Koninkrijk. Op beelden is te zien dat het spoor volledig onder water staat. De stremming is tussen Ebbsfleet International en Londen. In het verleden reden er ook Eurostartreinen van en naar Ebbsfleet, maar dat is sinds covid gewijzigd.

Chaos

Op het station London St Pancras is het een chaos met gestrande reizigers. Sommige woedende klanten kwamen er pas achter dat er geen treinen reden toen ze zaterdagochtend aankwamen op St Pancras. Naar verluidt gingen sommigen terug naar huis om de auto te pakken en te proberen om met de veerboot over te steken. Anderen kozen ervoor om vluchten te boeken.

De Eurostar Amsterdam – Parijs heeft geen hinder ondervonden. Vlak voor kerst moesten Eurostarreizigers ook al rekening houden met vertraging, toen als gevolg van een wilde staking.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
53 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Hanzeboog
10 maanden geleden

Op het Engelse deel zijn geen alternatief voor Eurostar. De eerste generatie Eurostar TMST had een “schoen” waarmee het via een derde rail op 750 volt kon rijden.

Maar de eerste generatie Eurostar en tweede generatie Eurostar 320 hebben die “schoenen niet meer. Dan houdt het op. Keren bij Ebbsfleet International zal geen optie zijn. Ook omdat vele Eurostar treinreizigers met bagage de weg naar via OV of metro verder moeten doen.

Eurostar kan alleen op HSL Kanaaltunnel – London St. Pancras International rijden. De enigste Engelse trein die zowel op de HSL Londen – Kanaaltunnel in combinatie met delen van Zuidoost Engelse klassieke spoornet van de graafschap Kent kan rijden is de Javelin.

Arjan Krabbenbos
10 maanden geleden

Het probleem van het overtollig water in de Engelse spoortunnels doet me denken aan dat van de Haagse Tramtunnel. Die werd hierdoor ook veel later in gebruik genomen dan ze eerder hadden verwacht. Het werd daarom ook de Zwemtunnel genoemd, die thans al jaren zonder problemen open is! De Eurostar heeft nu aan de Britse kant van het Kanaal een probleem, hopelijk duurt die overlast niet te lang. Ook station Ashford International was vroeger een stopplaats voor de Eurostar, maar is ook in het Covid tijdperk voor deze internationale verbinding uit dienst gegaan. Hopelijk komt dat ooit weer terug en dat telt ook voor Ebbsfleet. Van juli tot december 2024 rijden er tijdelijk geen treinen van Amsterdam Centraal via Rotterdam Centraal naar Londen.Misschien in die periode wel op de tegen gestelde richting! Het weer neemt wel extreme vormen aan door al die klimaatveranderingen.

Dries Molenaar
10 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Dat doet er helemaal niet aan denken. De tramtunnel stond geheel onderwater door een blunder tijdens de bouw. Een idioot doorboorde de verse geinjecteerde groutlaag. De gaten waren niet meer te dichten en men heeft onder overdruk verder moeten werken.
De tunnel in UK heeft zo te zien op de beelden een gebarsten leiding waardoor er water binnenstroomt. De tunnel is al 30 jaar in gebruik.
Het wat komt natuurlijk van noodweer boven Londen en niet boven UK. Als het daar vandaan komt.

Eric
10 maanden geleden

Waterbeheer is in de UK altijd al een ondergeschoven kindje geweest.
Organisaties zoals onze waterschappen kennen ze niet. Daardoor komen korte en langere overstromingen daar heel veel vaker voor dan in Nederland.
Heb zelf in bussen gezeten die door meer dan een meter water ploegden, nothing special 🤭

Dries Molenaar
10 maanden geleden
Antwoord aan  Eric

en hulp willen ze niet. Het is vast ook de schuld van de nare buitenlanders die hen terug willen pakken voor de Brexit. Zij vergeten dat velen blij zijn dat de poms er uit zijn.

Baardstaart
10 maanden geleden

Jammer dat er niet aan backup mogelijk is door een ander station te gebruiken. Juist bizar te noemen dat door een ondergelopen tunnel vlakbij het eind station geen Eurostar UK meer binnen en buiten kan. Ik weet niet hoeveel mensen, die dag nog met de Eurostar weg moeten, maar een charterboot lijkt me in deze de beste oplossing en dan in Frankrijk de mensen weer op de trein zetten, naar de juiste bestemming.

Anoniem
10 maanden geleden

Toch effe mijn dank uitspreken aan XR, door haar inzet staat de CO2 brandstoffen-subsidie van 47 miljard in Nederland op de Agenda.
De afgelopen 30 jaar meer dan 1.200 miljard Euros vertimmert aan de klimaat-breakdown, waar wij dagelijks maar ook de OV-infrastruktuur mee geconfronteerd worden is.
XR helpt de verdwaalde geest op de weg te geraken opdat middels beter, betaalbaar OV de schade aan mens, natuur en klimaat beperkt blijft.
Het kwaad heeft reeds teveel schade onomkeerbare schade veroorzaakt en ook hier op deze website zijn de trollen actief.

Baardstaart
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dat heeft niets met trollen van doen.
1) De klimaataanhangers denken dat de klimaatverandering enkel en alleen door menselijke invloed komt door o.a. CO2 uitstoot. De waarheid is dat de natuur ook een grote invloed heeft op de verandering van het klimaat. Vroeger waren er ook ijstijden en warme periodes op onze planeet.
2) Krijg sterk het idee dat klimaatpolitiek om hele andere redenen dan het klimaat gaat, namelijk de ziekelijke behoefte van de overheid om de mensen te controleren. We zijn inmiddels zo ver afgezakt dan 1/3 van de bevolking absoluut geen geloof meer heeft in de overheid.
3) Windmolens (en andere discontinue energiebronnen) en accumeuk draagt weinig tot niets bij aan de oplossing van het klimaatprobleem en de echte klimaataanhangers kenmerken aan het verwerpen aan een energiebron, die wel daadwerkelijk kan helpen aan het bereiken van de klimaat doelen. Ik heb het over kernenergie. Met maar 2 nieuwe kerncentrales gaan we echt niet in 2050 klimaatneutraal zijn; voor wat die kreet waard is. Een voortvarende overheid zou voor minimaal 6 nieuwe kerncentrales gekozen hebben.
4) De Coronatijd en daarna de grote overlast bij het OV ten gevolge van personeelstekorten hebben veel mensen de auto ingejaagd en anderen zijn minder gaan reizen. Uiteindelijk dient een milieu en klimaat- vriendelijkere alternatief ook goed te werken en als het niet goed functioneert en duur is stemmen mensen uiteindelijk met de voeten. Dat hier op deze site geklaagd wordt over de staat van het OV vind ik terecht.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Je hebt vooroordelen.
En je stoelt je beweringen op desinformatie.
Je bent met je inbreng iemand waar de huidige en volgende generaties zullen zeggen: zo iemand heeft ons schade aan gezondheid, natuur, klimaat bezorgd. Helaas.

Annemiek
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ik denk dat de meeste mensen het wel een beetje gehad hebben met de pathetische domheid van dit soort ‘demonstranten’. Van afstand zie je al dat het gros van de mensen dat meedoet aan dit soort zieligheid al in de carrousel met allerlei psychologische problemen zit. Zeker sinds ze zich ook denken te moeten bemoeien met de gazastrook, ontwikkelen steeds meer mensen een duidelijke afkeer van dit soort volk. Het is niet bepaald een teken van succesvol zijn of vol levensvreugde zitten als je op dit soort flauwekul afkomt. Dat resulteert erin dat mensen juist lachend doen hetgeen haaks staat op wat extinction rebellion wil. Zat de maatschappij een jaar geleden nog in de ontwikkeling van vliegschaamte? Inmiddels is dat allang weer over. Niemand geeft er iets om. Behalve dit soort volk, dat ondertussen braaf op milieubewuste figuren als Rob Jetten stemt. Maar die kon er vandaag niet bij zijn, want die is lekker met het vliegtuig op vakantie naar Argentinië.

Afgelopen week wilde extinction rebellion weer een sit-in houden op het station in Groningen. Er kwamen vier mensen opdagen, waarvan er eentje met een palestijnse vlag. Je zag ze twijfelen over of ze zouden gaan zitten, dus bleven ze een beetje drentelen. Uiteindelijk deden ze het toch toen het wat rustiger was. De arafatsjaal had al drie keer het ‘from the river to the sea’ geprobeerd in te zetten, maar kon de juiste toon niet vinden, waardoor ze steeds onzekerder werd. Toen er net een trein was aangekomen, deed ze het weer, waarop een man haar voor terrorist uitmaakte. Vervolgens ging ze daarover verhaal halen bij de aanwezige agenten. Het groepje concludeerde dat de sfeer toxisch was en dat ze zich niet veilig voelden (de man die wat terug had gezegd, was in geen velden of wegen meer te bekennen) en gaf er de brui aan, maar niet voordat ze tot in den treure hun beklag hadden gedaan bij de agenten. Het lag aan iedereen, behalve aan henzelf dat hun ‘actie’ was mislukt.

Hildebrand van Kuijeren, Treinreiziger.nl
10 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Waarom zo vaak weer een poging doen om iemand te beledigen? Bovendien worden er nu allerlei andere zaken bijgehaald waar vast eindeloos over gediscussieerd kan worden. Zit niet te wachten op een discussie over Palestijnen of over D66.

Allan Kleiweg
10 maanden geleden

Dankjewel Hildebrand, ik sluit mij graag bij je aan. Laten we hopen dat de eindeloze stroom haatzaadlozingen in het nieuwe jaar snel opdroogt. Annemiek vraagt onderwerping van anderen aan haar dominante oordelen en meningen. Dat is niet fris, want dat betekent dat zij geen enkel respect heeft voor andere bijdragers aan dit forum, met een eigen standpunt en conclusie. Annemiek, toon nou eens een beetje respect voor iemand met een mening die jij niet deelt. Want eigen gedachten, gevoelens, meningen enz. zijn volkomen legaal ! Annemiek, je bent gelijk aan anderen, niet hun alwetende dominante leidster.

Annemiek
10 maanden geleden

Spreek dan Anoniem aan. Die begint deze off-topic discussie.

Haagse Harry
10 maanden geleden

Als site beheerder staat het je natuurlijk vrij om dit soort bericht gewoon… te verwijderen.
Dat moet gewoon kunnen, want niemand heeft iets aan dit soort berichten. En als iemand het daar niet mee eens is, dan die persoon, op z’n Haag gezegd, gewoon oppleuren. Net zo makkelijk.

dagreiziger
10 maanden geleden

Helemaal mee eens. Off-topic en beledigende opmerkingen moeten gewoon worden verwijderd.
En als iemand een bericht plaatst (zeker als die niet ingelogd is) zou het eerst moeten worden gecontroleerd door de beheerder alvorens te plaatsen. Dat scheelt een hoop rotzooi.

Dries Molenaar
10 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Met de PH-GOV naar Groningen is wel helemaal bar. En dan eerst met de auto naar Schiphol. Dit kan haast niet sneller geweest zijn. En natuurlijk met een auto opgehaald vanaf Groningen.

Wat is mis aan de diensauto met chauffeur die makkelijk over Afsluitdijk of door de polder kan. Dan kan er onderweg ook gewerkt worden.

Baardstaart
10 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Sorry, hier kan ik alleen een cynische opmerking plaatsen…. En die is: Moet eens zien hoe druk het op de wegen is dat rijke personen zich laten bedienen door binnenlands vliegverkeer.

Dries Molenaar
10 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Een minister’s auto heeft ontheffingen, voorts is het buiten de spits goed te doen. Geen haast want er wordt gewoon gewerkt.

Amsterdammer
10 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dit nieuwsbericht gaat over treinen. Graag uw Jodensympathiek indammen en voor uzelf houden, of opwierpen naar een forum voor rechts-christelijk politiek gezwam.

Coasttrrain
10 maanden geleden
Antwoord aan  Amsterdammer

Hallo Amsterdammer daar ben volledig met eens. Deze website is bedoeld voor het openbaar vervoer (OV) en haar reizigers en niet anders dan dat

Hanzeboog
10 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Demonstreren is een recht. De manier waarop valt over te discussiëren.

En de zorgen over de opwarming van de aarde zijn terecht. De rol van de mens is onomstotelijk bewezen via de wetenschap. Maar anno 2023/2024 is ook duidelijk dat velen ook het kop in het zand steken om de waarheid te ontkennen.

Maar we zitten op een trein forum. Heb ook geen behoefte aan discussies over klimaat. Kan daar genoeg over zeggen.

Hildebrand van Kuijeren
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Anders denkenden zijn niet direct trollen.

Dries Molenaar
10 maanden geleden

Vreemd dat men niet in staat is de treinen buiten Londen af te handelen. Is het allemaal zo ingewikkeld gemaakt?

Baardstaart
10 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Ik denk dat iedereen dit zich nu afvraagt. Hopelijk zijn ze zich nu rot geschrokken en zorgen ze idd voor een of meerdere noodstations. Met een ondergelopen tunnel bij het eind station dat er dan geen enkele Eurostar trein door het kanaal kan hebben ze idd een slechte buurt gemaakt. Toch heeft deze tunnel vele jaren zonder problemen gewerkt.

Eric
10 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Als ik zie hoe de huidige Torie regering omgaat met HS2, dan durf ik te voorspellen wat men gaat doen omdergelijke problemen in de toekomst te voorkomen.

Nothing at all…..

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Eric

Inderdaad.

Dries Molenaar
10 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Er zijn wel stations langs de HS naar de Chunnel. Er werd zelfs gestopt toen ik met Eurostar reisde.
De zaak is om een draaiboek te hebben wanneer het allemaal wat langer duurt. De reizigers moeten kunnen uitstappen en verder reizen maar vertrekkers zullen gecontroleerd moeten blijven worden.

Ronald Bokhove
10 maanden geleden

Is station Ashford (Kent) niet meer bereikbaar voor Eurostar-treinen?

Gert-Jan Hondelink
10 maanden geleden
Antwoord aan  Ronald Bokhove

Juist ten oosten van Ashford is er wel een aansluiting van de HS1 aan de South-Eastern Mainline, maar om aan het perron in Ashford te kunnen komen, moeten de Eurostar treinstellen geschikt zijn voor 750V gelijkstroom met stroomafname via de derde rail. En dat zijn de thans in gebruik zijnde treinstellen niet.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Gert-Jan Hondelink

Waarom niet dan? Iedereen snapt toch dat dat handig zou zijn voor noodgevallen.

Hanzeboog
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Weet ook niet waarom ze de “schoen” hebben afgehaald bij de eerste generatie Eurostar TMST.

Toen kon Eurostar via de klassieke spoornet via de “schoen” via derde rail op 750 volt in de graafschap Kent naar station Waterloo rijden.

Zal de “schoen” niet mogelijk zijn op de HSL Londen – Kanaaltunnel?

Gert-Jan Hondelink
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

@Hanzeboog: Toen de Eurostar in Londen nog naar en van Waterloo reed, reed deze tussen Ebbsfleet en Waterloo via het bestaande spoor, geëlektrificeerd met 750V =, en moest daar dan ook geschikt voor zijn. Inmiddels is de HS1 doorgetrokken tot St Pancras International, en rijdt de Eurostar onder 25 kV ~. Een voorziening voor 750V = is derhalve niet meer nodig en om kosten te besparen is deze bij de later gebouwde treinstellen niet meer aanwezig. Of dat een verstandige keuze is geweest, kan gezien de in dit artikel beschreven verstoring worden betwijfeld.

Erik Vogelezang
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Op openrailwaymap.org (elektrificatie functie) worden de sporen 3,4,5 en 6 in Ashford grijs aangegeven (betekent geen informatie). Ik vermoed dat dit komt omdat deze sporen van beide elektrificatie systemen voorzien zijn. Als je in Google Earth behoorlijk inzoomt kan je zien dat deze sporen zowel bovenleiding als een derde rail hebben. Dit zou inhouden dat de huidige Eurostar treinstellen wel degelijk Ashford aan zouden kunnen doen.
Een groter probleem is waarschijnlijk dat de faciliteiten in Ashford onvoldoende zijn om 900 reizigers (per trein) te laten uit- dan wel instappen (incl. veiligheidscontrole). En al die reizigers zou je dan met pendeltreinen over het klassieke net moeten af- c.q. aanvoeren. Dit lijkt mij een gigantische operatie, zeker als men de gok waagt dat het een tijdelijke situatie is.

Gert-Jan Hondelink
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

@Erik Vogelezang: De door jou genoemde sporen beschikken inderdaad over beide stroomsystemen. Deze worden gebruikt door treinstellen die beide stroomsystemen kunnen gebruiken en ingezet worden
in de high-speed services London-Margate/Ramsgate/Dover via Ashford. De huidige Eurostar treinstellen zijn echter niet geschikt voor 750V =. Overigens zijn er ook high-speed services London-Margate/Ramsgate via Faversham, maar deze treinen rijden slechts tot/van Ebbsfleet over de HS1.

Hanzeboog
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Erik:

Een Javelin heeft 364 zitplaatsen. Zoal ruim de helft minder dan van Eurostar TMST of Eurostar 320:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Class_395

En die trein is ook van Southeastern Railway. Dat zal waarschijnlijk niet zomaar geregeld kunnen worden.

En

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  Gert-Jan Hondelink

Voorheen toen de Eurostar ook regelmatig stopte in Ashford vind ik het juist handig, kon je vandaar verder Kent en Sussex in. Niet iedereen gaat alleen maar naar Londen!

Anoniem
10 maanden geleden

Hebben de eurostar reizigers wat te vertellen over hun reis eindjaar 2023.
Zag alleen maar gelukkige gezichten op BBC1.

Dries Molenaar
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

jaja, van de reizigers die 24 uur niet konden vertrekken en op de dag later natuurlijk ook geen plaats kregen daar de treinen nokkie nokkie zitten.
Extra treinen inzet is er niet gekomen, of daar is niets van bekend gemaakt.

Juriaan
10 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Er was geen personeel beschikbaar om bijv. ‘s nachts extra treinen in te zetten. Dus is er niets geregeld .

Liesbeth
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ik zag in het station geen gelukkige gezichten.

Anoniem
10 maanden geleden

Wat is er eigenlijk gebeurd met die tienduizenden gestrande reizigers? Wat deden ze op St. Pancras? In Amsterdam? In Brussel? In Parijs? Kregen ze informatie? Konden ze alsnog met een trein mee? of zijn ze naar de boot gestuurd? Ik ben daar benieuwd naar opdat ik weet wat me eventueel te wachten kan staan. Bij een eerdere lichte vertraging van twee treinen stonden de reizgers in Londen al op elkaar geklemd in de vertrekhal.

Hanaq
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Deze reactie hierboven was van mij, Hanaq.

Paul Lamote
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Las verhalen van mensen die hebben moeten overnachten in een cafe op stoelen. En ook van mensen die van Londen naar Parijs gevolgen waren via Rome. Ook waren er mensen die terug naar huis zijn gegaan, de auto hebben gepakt en met de veerboot naar de overkant zijn gegaan.

Eurostar heeft wel een vergoeding beloofd maar regelt zelf niets. Mensen moesten zelf maar wat anders regelen en kunnen dan de kosten (tot een zeker maximum) declareren.

Annemiek
10 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Het is vanuit het perspectief van de reiziger eigenlijk absurd dat er vanuit de EU hiervoor wel strenge regels (die ook van toepassing zijn op vluchten van buiten de EU naar de EU) op zijn gesteld voor de luchtvaart, maar dat reizigers op het spoor een beetje aan hun lot worden overgelaten.

Ik heb het zelf enkele malen meegemaakt dat mijn terugvlucht naar Nederland niet ging. Het duurt even, maar er wordt altijd iets geregeld. Zelfs bij de low-budget-maatschappijen. Meestal in de vorm van een overnachting (inclusief vouchers voor diner en ontbijt) en omboeken naar de eerstvolgende beschikbare vlucht, omboeken naar een bestemming bereikbaar via een concurrerende maatschappij (in mijn geval een vlucht naar Düsseldorf ipv Amsterdam) of een ruime vergoeding van de kosten en een vergoeding (vaak hoger dan de ticketprijs) voor de vertraging. Eenmaal was ik te moe om in de rij te gaan staan om het geregeld te krijgen. Toen kon ik de vervangende vlucht zelf regelen via de boekingsmodule op de website van de maatschappij en koos ik zelf een hotel. De kosten daarvoor werden zonder morren vergoed. Zelfs Ryanair doet zoiets supersnel.

Tim H
10 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Het probleem met overnachtingen was dat alle hotels bomvol zaten. Dan heb je aan een hotel voucher niet zo veel. 30.000 gestrande treinreizigers is wat anders dan een uitgevallen vlucht met 200 passagiers.

Otto
10 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

De nog resterende hotelkamers werden volgens Britse media aangeboden voor prijzen tussen de €800 en €2500 per nacht.

Annemiek
10 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Tim H. Daarom moet je het standaardiseren, zoals in de luchtvaart gebruikelijk is. Daar is een belletje genoeg om de boel in werking te zetten. Er zijn speciale centra daarvoor (een van de belangrijkste daarvan zit in het Pullman hotel in Eindhoven) die direct kamers vastleggen in de systemen van hotelketens, zodra ze daartoe de opdracht krijgen. Het is dan een paar muisklikken aan werk en de hotels krijgen hun van tevoren afgesproken vergoeding en weten welke dienstverlening ze daarvoor moeten leveren.

Hier ging het om 30000 reizigers verdeeld over Brussel, Londen en Parijs. Een deel (ongeveer de helft) daarvan gaat gewoon weer naar huis, een deel regelt ander vervoer. Voor Londen schat ik dat het maximaal zou kunnen gaan om 5.000 tot 7.000 kamers. Dat is niet heel veel voor een stad met 1.2 miljoen hotelovernachtingen per week.

In dit geval werd Eurostar geconfronteerd met een flinke hoeveelheid reizigers die gestrand waren en als je dan pas moet uitzoeken hoe ja dat aan gaat pakken, dan is een chaos natuurlijk gegarandeerd. Voor de luchtvaart geldt dat reizigers, in het geval ze zelf een hotel moeten zoeken, de redelijke kosten voor een overnachting mogen declareren. Als de reiziger kan aantonen dat de redelijke kosten voor een hotel in die nacht op 800-2500 euro (ik weet overigens niet waar je dat gelezen hebt) zouden liggen, dan moet de luchtvaartmaatschappij dat vergoeden. Een goede reden dus voor de luchtvaartmaatschappij om zelf iets beters/goedkopers te regelen. Nu biedt Eurostar een vergoeding van maximaal 150 euro per nacht. Dat is sowieso onredelijk voor een stad waar je last minute in geen geval iets redelijks boekt voor dat geld.

Ook voor de luchtvaart gelden dezelfde regels indien er 200 of 30.000 reizigers stranden. Ik snap niet dat, ter bescherming van de reizigers, dezelfde regels niet kunnen worden opgelegd aan de spoorvervoerders.

Eef
10 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Las zojuist een verhaal over een stel uit Brussel. Die waren maar van Londen naar Reykjavik gevlogen, daar 7 uur moeten wachten en vervolgens met een vlucht naar Brussel.

Liesbeth
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ik was zo’n reiziger. Er werd alleen medegedeeld dat de treinen op 30 december niet reden. Ik kon niet omboeken naar de volgende dag, maar pas naar 1 januari. Aangezien ik op 1 januari moest werken, heb ik een vlucht naar Amsterdam geboekt. Extra hotelovernachting geboekt. Mijn man informeerde me op 31 december ‘‘s morgens dat er die dag wel treinen zouden rijden. Eurostar zelf heeft niets laten weten. Via de site konden we niet omboeken naar 31 december. Dat moest op het station. Lange rij, nauwelijks medewerkers, geen informatie. Na een half uur wachten kwam de mededeling dat er geen tickets meer waren. Na nog een half uur wachttijd kwam de mededeling dat er ook geen extra treinen zouden komen. Iedereen in de rij mocht blijven wachten en hopen dat er reizigers die wel geboekt hadden, niet zouden opdagen. Ik heb dat toen niet afgewacht.

Opa Ties
10 maanden geleden

De imagoschade voor Eurostar is natuurlijk enorm. Na de puinhoop door stakingen vlak voor de kerst nu weer een puinhoop vlak voor de jaarwisseling. Veel mensen zullen zich nog wel drie afvragen of ze toch niet beter de auto of het vliegtuig kunnen nemen.

klaas-jozef
10 maanden geleden

het probleem was natuurlijk veroorzaakt door de staatsspoorbeheerser in engerdland, een land wel bekend om het niveau van het water (bring back de bovril boats, maar dit terzijde).
je zou verwachten dat €* serieuze afspraken heeft met die beheersers over compensatie, niet alleen financieel maar vooral voor de opvang, van wat voor soort dan ook, van gedupeerde reizigers.
ja, het serieus opvangen van die reizigers is iets voor €* & ja, de kosten zijn in dit geval voor “national” rail.

Anoniem
10 maanden geleden
Antwoord aan  klaas-jozef

Hoe denk je 30.000 mensen op te vangen?

klaas-jozef
10 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

precies (verdeeld over brussel, londen & parijs trouwens, maar toch)!
denken in oplossingen ipv in problemen.