youtube treinreiziger zoeken zoeken

Fyra voor vaste klanten toeslagvrij

klok 30 mrt 2010 13:17

De Nederlandse Spoorwegen hebben de afgelopen maanden ten onrechte toeslag gevraagd aan vaste klanten voor de Fyra. Dat meldt NRC Handelsblad naar aanleiding van een juridische strijd van een reiziger. 

Reiziger en hoogleraar Laurens Winkel attendeerde NS op de kleine lettertjes achter op zijn jaarkaart, zo meldt NRC Handelsblad. Op de kaart staat: "Geldig in alle binnenlandse treinen die zijn vermeld in het spoorboekje, met uitzondering van de Thalys". Over de Fyra wordt niet gesproken. Maar NS verwees in haar verweer naar de algemene voorwaarden, die ook staat opgenomen in het spoorboekje. Daarin wordt wel melding gemaakt van een toeslag voor Fyra. Na maanden juridisch touwtrekken kwam NS over de brug en werd hem – en een medereiziger – een financiële regeling aangeboden, met vergoeding van de advocatenkosten en restitutie van de betaalde toeslagen, op voorwaarde dat hij zijn mond zou houden. Dat aanbod heeft hij niet aangenomen.

Cadeau
De Nederlandse Spoorwegen wilde namelijk van de nood een deugd maken door de toeslagen voor vaste klanten in te trekken en en dit presenteren als een cadeau. Dat gaat nog steeds door. Maar van ´zwijggeld´, zoals NRC Handelsblad dinsdag schrijft, is volgens de NS geen sprake. Ook is de restitutie aan de twee allerminst een schuldbekentenis, voegt de woordvoerder van de NS hieraan toe. "We hadden geen zin in een eindeloze juridische discussie. In de algemene voorwaarden staat gewoon dat er een toeslag betaald moet worden. We doen alle reizigers nu een fantastische aanbieding, dat vinden we het belangrijkste."

Rover
NS-abonnementshouders hoeven vanaf donderdag 1 april tot 1 september 2010 geen toeslag meer te betalen voor binnenlandse ritten met de hogesnelheidslijn Fyra. Persbureau Novum Nieuws meldde dat Rover zou vinden dat de NS niet goed duidelijk heeft gemaakt of er wel of niet bijbetaald moest worden voor de Fyra. Volgens het persbureau zou Rover reizigers aanraden om het geld terug te vragen. Rover laat in een reactie weten dat dit onjuist is. "Dit willen wij echter helemaal niet adviseren, want NS biedt dit niet aan en wij verwachten ook helemaal niet dat NS dergelijke verzoeken gaat honoreren" laat Tim Boric van Rover weten. In een persbericht schreef de reizigersorganisatie het NS cadeau een mooi gebaar te vinden.