Geen treinen rond Utrecht door stroomstoring
22 jan 2024 17:57
Door een stroomstoring is het treinverkeer rondom Utrecht ontregeld. Er rijden geen treinen tussen Amsterdam en Utrecht en tussen Den Bosch en Utrecht, meldt ProRail. Ook gaan er tussen Schiphol en Utrecht geen treinen en rijden er minder treinen tussen Utrecht en Arnhem.
Volgens een woordvoerder ging het om een kortstondige stroomstoring tussen Utrecht en Amsterdam. Die stroomstoring is inmiddels voorbij, maar door die stroomstoring zijn er andere verstoringen ontstaan die nog niet zijn opgelost. Zo is er geen sein- en wisselbediening mogelijk, waardoor het treinverkeer ook op andere trajecten rondom Utrecht ontregeld is. Door de storing zijn op verschillende plekken treinen gestrand. Om hoeveel het gaat, en hoeveel reizigers vastzitten, kan de woordvoerder niet zeggen.
Een woordvoerder van NS zegt dat het door de problemen druk is op verschillende stations. “Ontzettend vervelend dat dit nu gebeurt, want het is spits dus er zijn veel reizigers op de been. En daarbij is Utrecht een ontzettend belangrijk knooppunt.”
Hoelang de problemen gaan duren is “lastig te zeggen”, aldus de woordvoerder. “Het kan ineens verholpen zijn, maar het kan ook nog even duren.” Volgens NS moeten reizigers tot minstens 21:15 rekening houden met hinder. De kans is groot dat treinen de rest van de avond niet rijden rondom Utrecht. Reizigers wordt gevraagd waar mogelijk hun reis uit te stellen en de reisplanner te raadplegen.
Is al bekend waardoor de stroomstoring komt en in hoeverre heeft deze stroomstoring te maken met het electrificeren van de huishoudens in het kader van het klimaatbeleid?
Tja,
Het is nu donker, dus de zonnepanelen geven geen stroom.
Heeft NS even niet aan gedacht.
Daarom hebben ze in de jaren ´50-´60 kernenergie uitgevonden.
De NS weet het kennelijk nog niet.
Hoest jij even de 100 miljard op die het kost om een kerncentrale te maken
Ik zag op de site http://www.voorbeterov.nl wat meer informatie over de mogelijke oorzaken.
stroomvoorziening is toch een zaak van antirail? kunnen vervoersbedrijven bij “storing” in de levering al hun kosten daar verhalen – inclusief serieuze schadevergoeding aan de onfortuinlijke passagiers?
Anti-rail? Laat het zure gebash lekker achterwege en houd het gezellig :-]
serieuze verwijzing naar een serieuze reactie van de spoorbeheerders
“door een stroomstoring”
het informatiegehalte ligt nog steeds zo dicht bij 0 dat het verschil voor gewone gebruikers niet zichtbaar is
klaag daar & niet bij slachtoffers 🙄
Op NU.NL staat het volgende….
Door een stroomstoring rijden er geen treinen rondom Utrecht. De NS weet niet wanneer de problemen zijn opgelost.
Door een korte stroomstoring bij Abcoude rijden er op verschillende trajecten geen treinen. Zoals tussen Den Bosch en Utrecht en Amsterdam en Utrecht.
De NS gaat in ieder geval op het traject Amsterdam-Utrecht géén bussen inzetten. “Omdat het om te veel reizigers gaat.” Er passen volgens de woordvoerder zo’n duizend mensen in een intercity tegenover zo’n vijftig in een bus.
Ook op het traject Schiphol-Utrecht rijden geen treinen. Tussen Utrecht en Arnhem rijden minder treinen.
De stroomstoring is al verholpen, maar de storingen in seinen en wissels nog niet. Daarom is het onveilig om treinen te laten rijden. ProRail weet nog niet hoe lang dit duurt.
Zowel NS als ProRail verwachten dat de effecten op het spoor van langere duur zijn. “Dit kan in de loop van de avond echt nog wel verstoring geven”, zegt de NS-woordvoerder.
“Omdat er normaal veel treinverkeer is, is het opstarten een logistieke puzzel”, legt de woordvoerder van ProRail uit. “Reizigers zullen dan rekening moeten houden met vertraging en volle treinen.”
De NS-woordvoerder raadt mensen aan vlak voor vertrek de reisplanner te checken. “Houd er dus rekening mee dat er momenteel geen treinen rijden tussen Utrecht en Amsterdam.”
Dit bericht wordt aangevuld.
¨De NS gaat in ieder geval op het traject Amsterdam-Utrecht géén bussen inzetten. “Omdat het om te veel reizigers gaat.” Er passen volgens de woordvoerder zo’n duizend mensen in een intercity tegenover zo’n vijftig in een bus.¨
Niets doen voor de reizigers met zo een flauw excuus, die niet weg kunnen is geen porem. Dat worden weer een paar honderd tevreden automobilisten erbij, want reizigers met een potentiele keuze laten zich niet zo afschepen.
Het is rot voor de reizigers, maar ik kan de keuze van de NS hierin wel begrijpen. 1 intercity betekent 20 bussen, met iedere 10 minuten een intercity betekent dat iedere halve minuut een bus (iedere 15s als je ook de treinen naar Schiphol meetelt). Dat is niet te doen, zoveel bussen zijn er gewoon niet beschikbaar op zo een korte termijn en zelfs al zouden ze wel beschikbaar zijn, succes met het bij Utrecht Centraal krijgen. Dan krijg je de situatie dat er dus maar een fractie van de mensen vervoerd kan worden, wat dus een enorm gedrang gaat worden voor die paar bussen die wel beschikbaar zijn met alle risico’s op opstootjes en erger, en tegen de tijd dat er daadwerkelijk een substantieel deel weggevoerd zou zijn met die bussen rijden de treinen waarschijnlijk alweer.
Als NS geen bussen inzet, ontstaan dezelfde taferelen des te erger bij parallelle streekbuslijnen. Dat NS het vertikt om op z’n minst zoveel mogelijk bussen in te zetten, is het probleem rücksichtsloos over de schutting flikkeren.
@Johan
Als u serieus denkt dat het logistiek lukt om een paar duizend bussen (in een bus passen maximaal 80 reizigers, een intercity kan er zo’n 900 meenemen, er zijn zo’n 16-24 per uur op Utrecht Centraal, etc.) onverwachts in te plannen en in de binnenstad van Utrecht te krijgen dan ben ik toch echt benieuwd hoe dat zou moeten.
Dat de NS zich flexibeler/beter op moet stellen met bijvoorbeeld een vergoeding of eten leveren vanuit de winkel op het station, zeker. Maar wat u wenst is logistiek niet haalbaar.
@David
U bezigt met NS de drogredenering dat als er niet genoeg bussen ingezet kunnen worden om álle reizigers te helpen, er net zo goed helemaal geen bussen ingezet zouden kunnen worden. In tegendeel. Elke busrit helpt 80 NS-reizigers, dus zelfs als NS maar 10 bussen zou kunnen inzetten, is dat nog altijd stukken beter dan helemaal geen bussen. Het argument dat dat tot een te grote toeloop zou leiden bij die paar bussen snijdt geen hout, omdat dat tafereel zich sowieso al afspeelt bij de streekbussen.
Het is maar de vraag of er echt reizigers geholpen zijn met bussen A’dam CS- Urecht CS. Ik kan de keuze van de NS wel begrijpen.
Beide stations zijn door gemeentelijk beleid slecht bereikbaar voor busvervoer, om in de avondspits van station naar snelweg te komen kost in beide steden zeer veel tijd (NS bussen mogen niet via tram- en busbanen) en ben je eenmaal op die snelweg dan moet je maar hopen dat je niet meer stilstaat dan rijd.
En ook al zou je bussen kunnen regelen, die zijn in het centrum van Amsterdam niet meer toegestaan, geen enkel busnedrijf neemt die klus aan want de boetes zijn hoog. Maar daar heeft de NS gezien het bericht zelf niet aan gedacht.
Als in het verleden er problemen waren op Amsterdam – Utrecht, dan werd een deel van de treinen omgeleid over Hilversum. Dat is in ieder geval beter dan bussen. Het is nu zelfs mogelijk de Schiphol – Utrecht treinen om te leiden via Hilversum. Het traject Hilversum – Utrecht zit qua capaciteit niet vol.
De ervaring leert dat bv Utrecht direkt volloopt met auto’s van/naar het station en derhalve loopt ook het stad/streekvervoer vast, laat staan de bestelde bussen die er ook niet direkt staan..
Dit is ook een gevolg van de uitgeklede Europeese wet Personenvervoer..
Verstopping stad Veelal veroorzaakt door paniekbellers: “Kom me halen,de trein doet het weer niet!”
Als mensen geen alternatieven regelen zijn ze niet “zelfredzaam” maar als ze dat wel dan zijn ze “paniekbellers”. Spindocters waren al assertief in het verdedigen van hun organisatie maar gaan nu een volgende grens over.
Mensen, die met het OV gaan zijn per definitie niet zelfredzaam, want niemand gaat eventjes van Utrecht naar Amsterdam lopen. Dat mensen in dit soort situaties naar de familie bellen om op te komen halen is meer dan logisch. De keuze reiziger zal hierna ook snel zijn NS abo opzeggen en gezellig met andere ontevreden ex-treinreizigers in de file staan. De niet zelfredzame niet keuze reiziger zal verder slachtoffer worden van de verdere verloedering van het OV in Nederland hopend dat het weer erg lang duurt dat er weer een stroomstoring komt. Maar door netcongestie en de energietransitie zal de kans hierop alleen maar toenemen. De zelfredzame reiziger wordt hiermee een automobilist en zullen we net als in de States 6 tot 8 baans snelwegen (per richting) nodig hebben om alle auto’s op een fatsoenlijke manier te kunnen faciliteren. Dit is wel het gevolg van het onbetrouwbare OV in Nederland. –
Het enige wat men kan doen als die in de provincie Utrecht wonen (of rond Amersfoort) is de tram pakken naar Utrecht Science Park en daar over te stappen op een bus die rijdt.. (wat ik gedaan zou hebben in ieder geval)
Maar dat werkt denk ik alleen voor de mensen die rond Amersfoort, Zeist enzo wonen.
Ik woon zelf in de buurt van Rotterdam en ik weet dat er een bus rijdt van Utrecht Centraal naar metrostation Rotterdam Capelsebrug.
Het is weer ongelofelijk
Weer een stroomstoring en jahoor alles ligt weer plat
amateurisme ten top bij de NS oh die wal wel weer ProRail de schuld geven natuurlijk en wie is weer de dupe?? de mensen die als haringen nu niet in de trein staan maar op het perron staan
Ga eens werken voor je geld…
Past weer precies in het plaatje van de laatste tijd
werkzaamheden trein defect blaadjes te warm sneeuw geen personeel
Reisplanner ? Kijk ook op Treinradar dan weet je waar de overige treinen zich bevinden inclusief snelheid, bestemming, type enzovoorts, doe ik ook onderweg en ja het is helaas een blauwe maandag, maar balen als je niet verder kan om op je plaats van bestemming te komen. En wachten op Utrecht Centraal is ook koukleumen geblazen weet ik uit ervaring. Ik wens de gestrande reizigers veel sterkte toe en duimen dat ze vandaag nog heelhuids op hun bestemming mogen komen, heel veel SUCCES !
Bedankt.
Treinradar.nl
Waarblijftmijntrein.nl
Handige sites.
Trouwens zag gisteren op tv dat de drukte rond 21.30 uur voorbij was.
Ik zag ook beelden dat mensen in alle rust in afwachting waren.
Nou dat was dan een keer weer eens anders dan normaal. Misschien hebben mensen met elkaar gepraat. Dat zijn zo van die momenten dat mensen met elkaar in contact treden.
Gelukkig was de buitentemperatuur een stuk hoger dan de dagen ervoor. Met vriestemperaturen drie uur moeten wachten zou je wel flink opbreken.
Diverse mensen schieten er weer eens ongenuanceerd met modder op los en halen er van alles bij. Ook met kernenergie kun je een stroomstoring krijgen. Ligt niet aan de wijze van opwekking, maar zit in de verdeling. Een drama als je er tijdens je reis mee wordt geconfronteerd. Ligt het bij de leverancier of bij ProRail? Laten we eerst de uitslag van het onderzoek afwachten.
Een stroomstoring kan gebeuren maar dat dan zowel de voeding als de backup van het beveiligingssysteem doorbranden duidt om amateuristisch ontwerp. Een beveiligingssysteem dient zo ontworpen te zijn dat het bestand is tegen een variatie in spanning bij een stroomstoring.
Precies en dat amateurisme duurt nu al een flink aantal jaren. Meneer Voppen heeft zijn zaken duidelijk niet voor elkaar en net zoals bij een voetbalclub vind ik het inmiddels de hoogste tijd dat iemand anders dit bedrijf gaat leiden. Vorig jaar problemen Barendrecht, Rotterdam en Oudenbosch. Nu dit weer. Ook de informatie naar de klanten was weer van een bedroevend niveau heb ik begrepen.
Mensen gaan geheel terecht de trein mijden.
Ik vrees dat Voppen onvoldoende technische achtergrond heeft voor zijn huidige baan.
Is er een onderzoek aangekondigd? En wat heb je er als getroffen reiziger überhaupt aan? Moet die ren half jaar wachten met een mening vormen totdat er onderzoek is gedaan? Alsof dit voor een reiziger voor wie dit de druppel is om over te stappen op de auto iets uitmaakt. Of denk je dat die reiziger accepteert dat ie het bij het verkeerde eind heeft als onderzoek anders uitwijst? De kwaliteit van het openbaar vervoer is al door de ondergrens gezakt. Als de branche uit dat dal wil opklimmen, kan het dit soort ‘overmacht’ er niet bij gebruiken. Ik heb sterk de indruk dat het niet ingewikkeld is om te voorkomen dat zo’n klein probleem gigantische gevolgen heeft. Ik denk dat het ingewikkeld is voor partijen als NS en Prorail, maar dat het eigenlijk helemaal niet om complexe problemen gaat.
Wie zegt dat DE reiziger overstapt op de auto?
Framen heet dat.
Autorijders staan in de file en zijn per km meer kwijt dan met het OV.
Ik heb het over EEN reiziger, niet over DE reiziger.
Verder is comfort en betrouwbaarheid ook iets waard. En als mensen naar hun gevoel comfortabeler en/of sneller voelen te zijn dan met de trein is dit wel een grond waar mensen zeggen van ik stap over op de eigen auto. Het zijn dus niet alleen economische overwegingen. Wie al ge-ergerd met het OV reist kan dit zeker de druppel zijn om toch voor de auto te kiezen.
Uiteindelijk gaat het om een stroomstoring van niets die wellicht ook nog door een menselijke fout is ontstaan. Helaas is door matig ontwerp een cascade van veiligheden geactiveerd die heel de regio lam legt.
Uit wat ProRail aan info geeft kun je niet anders concluderen dat de beveiliging klungelig is ontworpen.