fbpx

Intercity Direct tijdens daluren tijdelijk toeslagvrij

30 nov 2017 9:50

Met ingang van de nieuwe dienstregeling op zondag 10 december hoeven reizigers in de daluren tijdelijk geen toeslag te betalen in de Intercity Direct. Normaal moeten treinreizigers tussen Rotterdam en Schiphol 2,40 euro toeslag betalen.

NS is beboet omdat de trein in 2016 te vaak te laat was. Ook heeft NS een boete moeten betalen omdat de zitplaatskans in 2015 en 2016 onvoldoende was. Die boete wordt nu ingezet om de trein in de periode 10 december 2017 t/m 28 februari 2018 buiten de spits toeslagvrij te maken. Reizigers in de spits moeten wel toeslag blijven betalen. Reizigers met een toeslagabonnement krijgen een tegemoetkoming van 100 euro.

NS kiest op de hogesnelheidslijn voor een andere definitie van spits. Doordeweeks tussen 6:30-9:30 uur en 16:00-19:00 uur blijft de trein met toeslag. Daarmee duurt de spits een half uur langer dan normaal. In het weekend is de Intercity Direct de hele dag toeslagvrij. “De rode toeslagzuilen op de vertrekperrons van Intercity direct geven op elk moment het juiste toeslagtarief: € 2,40 tijdens de spits en € 0,00 daarbuiten. Ga daarom als reiziger altijd óók langs de toeslagzuil met je OV-chipkaart. Dan staat altijd het juiste toeslagtarief op de kaart en ontstaat geen verwarring,” zegt NS in een toelichting.

Voor 2017 lijkt NS alle doelstellingen te gaan halen. Maximaal 17,5% van de reizigers mag in een jaar tijd 5 minuten of meer vertraging hebben. Vorige week werd bekend dat op dit moment 17% van de treinreizigers te laat is op de hogesnelheidslijn. Dat is dus net binnen de norm. Op het gebied van zitplaatskans lijken de normen ruimschoots gehaald te gaan worden.

20 gedachten aan “Intercity Direct tijdens daluren tijdelijk toeslagvrij”

  1. Karel Jansen schreef:

    Een algemeen geldend principe is dat consumenten vooraf moeten kunnen weten wat iets kost. Het tarievenstelsel in inmiddels zo ingewikkeld geworden dat het wel een behoorlijk inspanning kost om er achter te komen. Ik zou wel eens willen weten hoeveel Nederlanders geen flauw idee hebben wat dat is, een ‘toeslagzuil’.

    1. F.F.W. Beijerling schreef:

      Wat een “toeslagzuil” is, kan zonder veel moeite worden opgezocht … Ignorantie is doorgaans geen excuus.

      1. Tonnyboy schreef:

        Oh, u bedoelt onkunde

        1. Hes schreef:

          Onwetendheid denk ik 😉

    2. mandy schreef:

      karel jansen.. wat kan jij toch altijd klagen zeg.. De meeste NEderlanders reizen niet eens via dat traject, dat zien ze ook aan de woonplaatsen, dus zo moeilijk lijk mij dat niet te begrijpen dat als ik er niet mee te maken zou hebben me er ook niet van aan hoef te trekken.. Iedereen weet wat zuil betekenend.. ook toeslag.. Dus je moet wel erg dom zijn om jou tekst te kunnen bedenken.. zeker als er op de zuil(paal) het woord toeslag staat en er genoeg per perron hebt.
      op schiphol, rotterdam en breda

  2. dries molenaar schreef:

    Dat is toch niet te handhaven? Wat moet je daar mee als conducteur? Maar ja, als de toeslag er af zou zijn is het in de spits helemaal niet meer te harden. Ook komisch dat het voor de regelmatige klanten zou zijn terwijl die juist in de spits reizen. De toeristen en studenten krijgen juist de korting door de restitutie van geld waar ze nooit aan bij gedragen hebben.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Wat bedoel je? De 100 euro is alleen mensen met een Toeslag abonnement.

    2. mandy schreef:

      nou.. niet mee eens wat jij zegt.. ik reis 4 tot 8x per week in de daltijd via de intercity direct.. ik vind dit een redelijk aantal.. zeker als ik er geen abonnement op heb.. ik vind me een redelijke klant!

  3. Nico Kwant schreef:

    Dus als ik goed lees moet je nog steeds een toeslag checken bij de rode zuil alleen is die ‘toeslag’ gratis. Of hoef je de ov chip ook niet aan te bieden

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat wordt aangeraden. Dan is er geen discussie als je om 16:05 wordt gecontroleerd.

      1. Khalid schreef:

        Maar wat als je een dagkaart hebt wat dan.

  4. Johan schreef:

    Nóg een andere definitie van spits? Snapt zo’n pennenlikker bij NS dan echt niet dat reizigers en conducteurs al die net verschillende definities amper nog uit elkaar kunnen houden in de praktijk en dat niemand daar beter van wordt? Een poging tot een overzicht:

    * X vrij en X voordeel abonnementen:
    Spits = Doordeweeks tussen 6.30 en 9.00 en tussen 16.00 en 18.30, behalve op feestdagen. Incheckmoment geldt.

    * Voordeelurenabonnement:
    Spits = Doordeweeks vóór 9:00, maar niet in juli en augustus, op feestdagen, de vrijdag na Hemelvaart en tussen Kerst en Oud & nieuw. Incheckmoment geldt.

    * Alle NS-abonnementen in combinatie met een internationaal ticket:
    Spits = Doordeweeks tussen 4:00 en 9:00. Reismoment geldt.

    * Studenten Weekendabonnement:
    Spits = Dinsdag t/m Vrijdag tussen 4:00 en 9:00, behalve op feestdagen, waarbij de lijst van feestdagen niet gelijk is aan die die voor NS-abonnementen gelden. Incheckmoment geldt.

    * E-tickets van Spoordeelwinkel e.d.:
    Spits = Doordeweeks vóór 9:00 of tussen 6.30 en 9.00 en tussen 16.00 en 18.30, behalve (soms) op feestdagen. Reismoment geldt.

    * Eenmalige chipkaarten van Spoordeelwinkel e.d.:
    Spits = Doordeweeks tussen 6.30 en 9.00 en tussen 16.00 en 18.30, behalve (soms) op feestdagen. Incheckmoment geldt.

    * Meenemen fiets:
    Spits = Doordeweeks tussen 6.30 en 9.00 en tussen 16.00 en 18.30, maar niet in juli an augustus en op feestdagen. Reismoment geldt.

    * IC-direct Toeslag:
    Spits = Doordeweeks tussen 6:30-9:30 uur en 16:00-19:00 uur, uitzonderingen als feestdagen onbekend. Incheckmoment geldt

    (Eventuele fouten en ontbrekende varianten voorbehouden, dat is precies mijn punt.)

    1. bee-ven schreef:

      Het mooie is dat voor verreweg de meeste varianten het incheckmoment geldt. Dus check je in, dan wordt het juiste tarief op jouw kaart in rekening gebracht. Is jouw kaart niet geldig op het incheckmoment, dan reis je voor vol tarief. Als reiziger hoef je alleen de regels van je eigen kaart te weten en de conducteur hoeft alleen te controleren of iemand ingecheckt is. Als je complexere info-vragen aan een conducteur stelt, dan verwijst hij/zij je toch door.

  5. P. Heesakkers schreef:

    Hierbovenstaande reacties laten duidelijk zien dat de doorsnee reiziger er geen touw meer aan kan vastknopen. Vragen, vragen , vragen en twijfels. Ben het totaal eens met hen. Het hele tarievensysteem is en wordt nog steeds ingewikkelder. Men moet onderhand gestudeerd hebben om nog met de trein te reizen. Ik kan nog tijden herinneren dat toen we nog kaartjes konden kopen aan het loket, het allemaal veel goedkoper en overzichtelijker was.

    1. dries molenaar schreef:

      Herinneringen zijn notoir onbetrouwbaar. Vroeger was het niet goedkoper. Alleen toen u moeder betaalde was het goedkoper.
      NB Aanbiedingen als avondretour, meermanskaart tienertoer zijn er zo’n 40 jaar.

    2. bee-ven schreef:

      Enerzijds heb je gelijk, anderzijds is het voor een efficiente en betaalbare bedrijfsvoering van de spoorwegen nodig om de reizigers zo gelijkmatig mogelijk over de dag te verdelen. Het enige dat blijkt te werken, is de prijsprikkel en dat leidt tot een complex tarievensysteem. Het alternatief is dat alle sporen nogmaals verdubbeld worden, 2 keer zoveel materieel wordt aangeschaft en alleen nog maar treinen in de spits laten rijden. Moet u raden wat voor de reiziger goedkoper zal zijn…

  6. Een bezoeker van deze website schreef:

    Kan ik mijn papieren InterCity Direct ergens inleveren voor restitutie?

    1. dries molenaar schreef:

      Hier papier, bij Holle Bolle Gijs.

  7. Bert Sitters schreef:

    Hoeveel toeloop van studenten kunnen we verwachten?

    1. bee-ven schreef:

      Intercity direct is buiten de spits meestal behoorlijk leeg, dus er kunnen er nog heel wat mee…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *