fbpx

Infrabel en NMBS willen stiptheid verbeteren

04 mrt 2011 15:19

De Belgische Spoorwegen NMBS en spoorbeheerder Infrabel willen de dramatisch lage stiptheid verbeteren. De twee partijen hebben een verbeterplan opgesteld met 100 concrete maatregelen. Reizigersverening TreinTramBus staat achter het plan, mits er geen treinen worden geschrapt.

Eerder meldde Belgische media dat de NMBS en Infrabel zouden overwegen om een aantal spitstreinen af te schaffen. Het spoorbedrijf laat nu weten dat daarover nu geen besluiten zijn genomen, maar sluit het afschaffen van spitstreinen niet uit. "Dat maakt ons bevreesd" zegt Jan Vanseveren van de reizigersvereniging TreinTramBus.

Niveau 2004
Het plan bevat vooral aanpassinggen in de organisatie en optimalisatie van processen. "Het plan is goed, nu moet het ook nog uitgevoerd worden" zegt Vanserveren. Hij denkt dat de stiptheid weer verbeterd kan worden naar het niveau van 2004. Toen had 7% van de treinen een vertraging van 6 minuten of meer, terwijl in 2010 14% van de treinen vertraagd was.

Stapsgewijs verbeteren
"Het aantal treinen op de Noord-Zuid verbinding in Brussel is niet toegenomen, daarom denken wij dat het mogelijk moet zijn om de stiptheid te verbeteren naar het niveau van 2004" zegt Vanseveren. Op korte termijn hoeven reizigers echter niet te rekenen op grote verbeteringen, aldus de NMBS. "We willen dat de stiptheid omhoog gaat, maar de stiptheid zal in 2011 niet opeens drastisch anders zijn dan in 2010. Daarvoor is meer tijd nodig" aldus NMBS woordvoerder Jochem Goovaerts.

Materieel
De vertraging wordt in België vooral veroorzaakt door materieelproblemen. "Soms gaat oud materieel defect. Maar soms wordt ook het verkeerde materieel ingezet, bijvoorbeeld dubbeldekkers die traag optrekken in een stoptreindienst. Een ander probleem is het onderhoud. In het plan zijn maatregelen om het onderhoud te optimaliseren, dat zal helpen" zegt de woordvoerder van TreinTramBus. De reizigersvereniging had graag betrokken geweest bij het opstellen van het plan, maar dat is niet gebeurd. "Helaas hebben wij niet zoals in Nederland een Landelijk consumentenoverleg".

Communicatie
TreinTramBus hoopt dat met het stiptheidsplan de neerwaartse spiraal wordt doorbroken. "We zien nu ieder jaar de stiptheid verder dalen. Door Europese regelgeving is het spoorbeheer nu niet meer in handen van de NMBS, maar van Infrabel. Daardoor is de be- en bijsturing complexer geworden. Eerst ging het via 3 schrijven, nu via 5. Dat kost meer tijd en is er meer risico op miscommunicatie" aldus Vanseveren. Overigens zitten NMBS en Infrabel wel in hetzelfde pand. "Ze zitten naast elkaar, maar de deur is gesloten". Hij is blij dat zowel NMBS als Infrabel de communicatie willen verbeteren. Hoe ze dat willen gaan doen, wordt echter niet duidelijk.