fbpx

Mansveld zoekt doelmatige oplossing voor lawaai HSL

12 sep 2014 10:20

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) zoekt samen met gemeenten en bewoners naar een oplossing voor de geluidsoverlast die zich bij honderden woningen langs de hogesnelheidslijn dreigt voor te doen. Het zou ongeveer 200 miljoen euro kosten om dit probleem helemaal op te lossen.

Maar dat vindt Mansveld te duur. Ze wil wel een "substantieel´´ bedrag uittrekken om de overlast zo veel mogelijk te beperken door de grotere knelpunten aan te pakken. Ze werkt daarvoor aan maatregelen die ze met de betrokkenen bij de HSL-Zuid zal bespreken. De staatssecretaris hoopt dat proces binnen een half jaar af te ronden, zei ze donderdag in een debat met de Tweede Kamer.

Geluidsoverlast
Omwonenden van de hogesnelheidslijn klagen al jaren over geluidsoverlast. Uit metingen van onderzoeksinstituut TNO bleek eerder dat de snelle treinen te veel herrie maken, ondanks de geluidsmaatregelen die bij de aanleg van de lijn zijn genomen. Bij 633 woningen in 10 gemeenten zou het treinverkeer meer lawaai geven dan is afgesproken. De overschrijdingen variëren tussen de 1 en 6 decibel. 

Mits doelmatig
Mansveld heeft beloofd zich aan de grenswaarde van het HSL-besluit te houden (57 decibel), "mits doelmatig´´. Het is volgens haar niet mogelijk om overal aan de voorkeurswaarde te voldoen zonder enorme investeringen. Daarom wil ze zich richten op de plaatsen waar sprake is van grotere overschrijdingen. Volgens Mansveld profiteren daar ook andere omwonenden van, die minder geluidsoverlast ervaren.

Voorspelling
"Doelmatigheid is een realiteit voor mij, en ik vraag mij af of 200 miljoen euro doelmatig is. Ik wil de overlast per gemeente in kaart brengen. We gaan op een zorgvuldige manier te werk, maar ik durf nu al te voorspellen dat niet iedereen tevreden gaat worden", zei Mansveld tegen de Kamerleden. 

Minder en langzamere treinen
Verder valt volgens de staatssecretaris de overlast nu mee, omdat er nu nog veel minder treinen rijden. Ook rijden de treinen zachter. Volgens Mansveld rijdt ook de Thalys rond gemeenten als Lansingerland nog niet sneller dan 200 kilometer per uur. De lijn is aangeleged voor snelheden van 300 kilometer per uur. 

Gesprekken
Kamerleden wezen de staatssecretaris erop dat nu al sommige bewoners overlast ervaren. Mansveld gaat de komende tijd persoonlijk in gesprek met wethouders in de regio. Hoeveel geld ze beschikbaar wil stellen om de problemen aan te pakken, is nog niet bekend.

Meer geld
Wethouder Simon Fortuyn van de gemeente Lansingerland vreest claims als Mansveld daadwerkelijk de eerder afgesproken normen niet na gaat komen. "In het verleden zijn er afspraken gemaakt over de maximale overlast van geluidshinder door de hogesnelheidslijn", vertelt wethouder Fortuyn aan RTV Rijnmond. "Maar die kan men alleen waarmaken met meer geld."

Toehoorder
De gemeente Lansingerland heeft grond verkocht aan projectontwikkelaars. Die moeten nu mogelijk hun plannen aanpassen. Als die dat niet willen, verwacht de wethouder claims. Fortuyn hoopt dat de Tweede Kamer de staatssecretaris zo ver krijgt dat ze de huidige normen respecteert, maar is daar niet zeker van: "Op dit moment zijn we vooral toehoorder."

(c) ANP / Treinreiziger.nl. Foto: Kialna Photography.