fbpx

Metro in Rotterdam vaker gebruikt. Tram juist minder

16 mei 2014 10:28

Rotterdamse reizigers hebben in 2013 langere afstanden met de metro afgelegd dan in 2012. Het aantal reizigerskilometers is voor de metro met 3,2 procent toegenomen. Bij de tram is dat juist 5,8 procent afgenomen. Dat blijkt uit jaarcijfers van de stadsvervoerder RET.

Het aantal metroreizigers is op zich niet toegenomen (zowel in 2012 als 2013 zijn dat er 82 miljoen), maar wel maken de metroreizigers nu meer kilometers. De Rotterdamse tram had in 2013 te maken met langdurige werkzaamheden. Het aantal dienstregelingsuren voor de tram daalde met 4,5%. Het aantal reizigerskilometers daalde nog harder (5,8 procent).

De RET vervoerde in 2013 veel meer busreizigers. Daar steeg het aantal reizigerskilometers met 67 procent. Dat komt echter niet omdat mensen nu veel vaker de bus nemen, maar omdat de RET nu ook de streekbussen in de regio Rotterdam verzorgt. Die reizigers reisden in 2012 nog met Qbuzz. 

Doordat de Rotterdamse vervoerder nu ook de streekbusconcessie heeft, valt de subsidie een fractie hoger uit (+3,3%). In vergelijking met de vorige concessies krijgt RET minder subsidie. De winst is met 10 miljoen euro vergelijkbaar met de winst van 2012. Bij het OV-bedrijf werken wel iets minder mensen (-0,7%).  

RET meldt in het jaarverslag alleen het aantal verwijtbare uitgevallen ritten. Voor zowel bus, tram als metro is dat percentage gedaald. Bij de metro is dat percentage 0,3%, bij de bus en tram iets minder dan 0,2%. Verder valt op dat de tram en metro per reizigerskilometer in 2013 iets meer CO2 uitstoten, de bus juist iets minder.